شماره ۱۴۱۷ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۸ خرداد
صفحه را ببند
آشنایی با حریفان ایران در روسیه (2)
اسپانیا، پرستاره و غیرقابل پیش بینی

شهروند| تیم‌ملی فوتبال اسپانیا، دومین حریف ایران در جام‌جهانی 2018 پانزدهمین حضور خود را در این رویداد تجربه می‌کند.
پانزدهمین تجربه جام جهانی
اسپانیا که در سال‌های اخیر به یکی از قطب‌های فوتبال جهان تبدیل شده، نخستین بازی ملی خود را در‌سال 1920 برابر دانمارک برگزار کرد که یک بر صفر پیروز شد. با این‌که ماتادورها از دومین دوره جام‌جهانی در‌سال 1934 پای‌شان به این رویداد بزرگ باز شد، بهترین برد تاریخ‌شان را در‌سال 1933 برابر بلغارستان با نتیجه 13 بر صفر کسب کردند. اسپانیا که در 5 دوره جام‌جهانی هم غیبت داشته، تا‌سال 2010 به هیچ افتخاری در این رویداد نرسیده بود و با نسل طلایی خود که بازیکنانی همچون پویول، ژاوی و کاسیاس را در خود جای داده بود، در نوزدهمین دوره برای نخستین بار قهرمان جهان شد. آنها در جام‌جهانی 2010 با شکست هلند در فینال با تک گل آندرس اینیستا جشن بزرگی برپا کردند.
ناکامی محض در برزیل
ماتادورها که به‌عنوان قهرمان جهان به جام‌جهانی 2014 در برزیل پای گذاشته بودند، نتایجی دور از انتظار کسب کردند. اسپانیا در بازی نخست برابر هلند 5 بر یک مغلوب شد تا لاله‌های نارنجی انتقام شکست فینال دوره قبل را بگیرند. همچنین در بازی دوم شیلی 2 بر صفر مدافع عنوان قهرمانی را کنار زد تا آنها وداع زودهنگامی از جام بیستم داشته باشند. البته اسپانیا در بازی سوم برابر استرالیا 3 بر صفر به پیروزی رسید اما خیلی زود به خانه بازگشت.
نخستین بازی تاریخ با اسپانیا
با این‌که ایران در جام‌جهانی و یا  در  بازی‌های تدارکاتی در طول تاریخ با تیم‌های قدرتمندی بازی کرده،‌ اسپانیا یکی از معدود کشورهایی است که سابقه رویارویی با ایران را ندارد. ماتادورها که باید دومین بازی خود در جام‌جهانی را برابر ایران برگزار کنند، در آخرین رده‌بندی فیفا در رتبه هشتم ایستاده‌اند و بدین ترتیب یکی از شانس‌های اصلی قهرمانی در جام‌جهانی محسوب می‌شوند.
تیمی که نیاز به معرفی ندارد
قطعا 90‌درصد لیست تیم‌ملی اسپانیا برای فوتبالدوستان از نام‌هایی آشنا تشکیل شده‌اند. با این حال جالب است بدانید که تقریبا نیمی از بازیکنان این تیم تا به حال تجربه حضور در جام‌جهانی و حتی جام ملت‌های اروپا را نداشته‌اند: «کپا، کارواخال، اودریوسولا، مونرئال، ناچو، آسنسیو، ایسکو، سائول، آسپاس و رودریگو.» سایر بازیکنان این تیم برای همه شناخته شده هستند و حتی لوپتگی مجبور شده نفراتی چون فابرگاس و موراتا را از لیست خود خط بزند. قطعا از خط دروازه با حضور داوید دخیا، خط دفاعی با حضور راموس و پیکه، خط‌هافبک‌هافبک با حضور اینیستا تا خط حمله با حضور دیه‌گو کاستا اسپانیا یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های جام بیست‌ویکم محسوب می‌شود.
ایران در نقش کره 2002

قطعا یکی از تلخ‌ترین شکست‌های اسپانیا در تاریخ جام‌جهانی برابر یک تیم آسیایی رقم خورده است. ماتادورها درحالی‌که در جام‌جهانی 2002 امیدوار بودند بتوانند به جمع 4 تیم برتر برسند، در یک‌چهارم نهایی مقابل کره میزبان قرار گرفتند. در این بازی که البته داوری بحث برانگیزی داشت، اسپانیایی‌ها موفق به باز کردن دروازه حریف آسیایی خود نشدند و درنهایت در ضربات پنالتی شکست خوردند. حالا ایران هم به‌عنوان یک تیم آسیایی در جام‌جهانی 2018 برابر اسپانیا قرار می‌گیرد که امیدوار است یک شگفتی بزرگ را رقم بزند. باید دید تیمی که در اوج آمادگی به سر می‌برد و همین چند ماه قبل 6 گل وارد دروازه آرژانتین کرد، چه سرنوشتی مقابل ایران خواهد داشت.

 


تعداد بازدید :  480