شماره ۱۴۱۷ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۸ خرداد
صفحه را ببند
روزه ابزاری برای کنترل خشم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین طه موسوی مسئول د‌فتر نمایند‌گی ولی‌فقیه د‌ر موسسه آموزش عالی هلال

قطعا گرسنگی و تشنگی نباید تنها دستاورد روزه‌دار باشد، بلکه این واجب الهی کارکرد‌های فراوانی باید برای ما در زندگی به دنبال داشته باشد. در زندگی ماشینی امروز عصبانیت و خشم متاسفانه در اغلب عرصه‌ها ملموس است. در روابط خانوادگی و در زندگی اجتماعی به وفور آثار عدم کنترل خشم به یک معضل جدی تبدیل شده تا جایی که هزینه‌های روحی و مادی زیادی به وجود می‌آورد.
آن‌چه آمارها و مشاهدات نشان می‌دهد، حاکی از پایین‌آمدن سطح آستانه تحمل جامعه است. اغلب ما کم‌وبیش با افرادی مواجه می‌شویم که برای کوچکترین مانع رفتار قهرآمیز نشان می‌دهند و چه بسا رفتار تند و سختی از خود نشان می‌دهند و فرهنگ بخشش و عذرخواهی کمرنگ می‌شود.
آن‌چه ما از سیره معصومین در مواجهه با رفتارهای غیرمنطقی جست‌وجو می‌کنیم، چیزی جز کظم غیظ و کنترل خشم نیست اما با کمال تأسف جامعه امروز ما عذرخواهی و عذرپذیری و گذشت را یک ارزش تلقی نکرده بلکه آن را یک ضعف می‌داند و بی‌تردید نهادینه‌شدن فرهنگ انتقام به جای گذشت خطرات مسلم و جدی به همراه خواهد داشت. ‌ای کاش در مدارس و دانشگاه‌ها و محیط‌های علمی سرفصل‌های درسی برای آموزش کنترل خشم و عذرخواهی قرار می‌دادند.
ای کاش روزی برسد که پرخاشگری و خشم که مادر همه بیماری‌ها و مانع جدی رشد و تعالی جامعه است، برای همیشه از کشور رخت برمی‌بست که قطعا یکی از آن ابزارها، روزه‌داری است. فلسفه روزه صبر و شکیبایی است و روزه‌دار واقعی هیچگاه مدیریت رفتارش را از کف نمی‌دهد. ما باید کنترل خشم را تمرین کنیم و در زندگی به کار ببندیم تا جامعه آرامی داشته باشیم و مسلما تقویت روحیه معنوی با کمک دستورات دین می‌تواند اثرات مفیدی داشته باشد.


تعداد بازدید :  325