شماره ۱۴۱۲ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲ خرداد
صفحه را ببند
گزید‌ه اخبار

تمایل 63‌درصدی به کالای ایرانی
تسنیم| علی ربیعی، وزیر کار نتایج یک نظرسنجی جدید درخصوص تمایل ایرانی‌ها برای خرید کالای ایرانی را اعلام کرد و گفت: براساس نظرسنجی‌های انجام شده 63‌درصد مردم به شرط بالا رفتن کیفیت و قیمت مناسب آمادگی دارند کالای ایرانی مصرف کنند. در کار فرهنگی ما باید روی این 63‌درصد تمرکز کنیم تا آنها را به خرید کالاهای ایرانی ترغیب کنیم. او با بیان این‌که براساس نظرسنجی‌ها 25‌درصد مردم اعلام کرده‌اند که صرفا از کالای ایرانی استفاده می‌کنند افزود: 9.1‌درصد از مردم نیز اظهار کرده‌اند کلاً تمایلی به خرید کالای ایرانی ندارند.

تأمین دلار ۴۲۰۰ تومانی برای همه کالاها
ایسنا| علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران از تأمین دلار ۴۲۰۰ تومانی برای همه کالاها و خدمات وارداتی خبر داد و گفت: افزایش قیمت موجود در بازار عوامل بسیاری دارد که افزایش نرخ دستمزد کارگران و دیگر هزینه‌های تولید به خودی خود در گران‌تر شدن محصولات مختلف موثر است.

وزیر صنعت: اجازه دهید تولید نفس بکشد
ایرنا| محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت «یک عامل درون‌زای سیاسی» را علت برهم زدن بازار ارز برشمرد و گفت: «حیات کشور تولید است؛ اجازه دهید تولید در کشور نفس بکشد؛ باید برای صادرات تولید کرد و مسیر رونق آن برای صادرات با دلار درمانی میسر است. به گفته او؛ ابتدای پیروزی انقلاب 854 واحد صنعتی در کشور فعال بود که اکنون این رقم به 84‌هزار و 287 واحد کوچک و بزرگ افزایش یافته است. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به افزایش 22‌درصدی صدور مجوز تأسیس واحدهای تولیدی و صدور بیش از 20‌هزار مجوز در‌ سال گذشته اشاره کرد.

کاهش ۷۰۰‌میلیون مترمکعبی روان آب‌های پایتخت
مهر| محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: میزان بارندگی‌های استان نسبت به‌سال گذشته کاهش ۳۲‌درصدی داشت. بنابراین پیش‌بینی می‌شود در‌ سال‌جاری حدود ۷۰۰‌میلیون مترمکعب از روان آب‌ها کم شود و ورودی آب به مخازن سدهای تهران نیز با افت ۳۵۰‌میلیون مترمکعبی نسبت به‌ سال گذشته مواجه شوند. او با اشاره به کاهش ۷۰‌میلیون مترمکعبی برداشت از منابع سطحی نسبت به ‌سال گذشته، گفت: امیدواریم با تمهیدات پیش‌بینی شده از سوی شرکت و همکاری مردم تابستان امسال را بدون مشکل سپری کنیم.

دلیل کاهش عرضه پوشک بچه
ایسنا| محصولات بهداشتی و سلولزی که مواداولیه آنها از طریق واردات تأمین می‌شود در برخی موارد همچون پوشک بچه با کمبود عرضه و در برخی موارد همچون کرم با افزایش قیمت مواجه شده‌اند که علیرضا رضایی رئیس اتحادیه عطار و سقط فروش دلیل آن را نوسانات بازار ارز عنوان کرد. او با بیان این‌که دلار ۴۲۰۰ تومان هنوز به تمام محصولات اختصاص نیافته است، بیان کرد: مواد اولیه در گذشته با نرخ دلار دیگری نسبت به امروز خریداری شده و اگر محصول نهایی با نرخ گذشته به فروش برسد سرمایه در گردش تولیدکننده کاهش می‌یابد و عملا سرمایه‌ای برای خرید و تولید کالا ندارد؛ از این رو در زمان تغییر نرخ دلار، تولیدکنندگان محصولاتی که در گذشته تولید و خریداری کرده‌اند را به نرخ روز می‌فروشند. خرده‌فروشان سطح شهر در رابطه با کمبود پوشک بچه می‌گویند «برخی از محصولات که دارای قیمت و کیفیت بیشتری نسبت به دیگر برندها هستند از سوی عرضه‌کنندگان عمده به بازار عرضه نمی‌شوند و در انتظار آن هستند تا آینده بازار مشخص شود.» این اتفاق درحالی رخ داده است که مسئولان صنفی ازجمله رئیس اتاق اصناف، احتکار را به‌طورکلی رد کرده است.


تعداد بازدید :  235