شهروند| ارز تک نرخی هم ناجی بازار خودرو نشد. درحالی که بسیاری گمان میکردند با کاهش قیمت ارز به 4200 تومان، قیمت خودروهای وارداتی برخلاف همیشه نزولی میشوند، اما گویا حالا حالا خبری از ارزان شدن خودروهای خارجی نیست. بهطوری که فرهاد احتشامزاده نایبرئیس انجمن وارد کنندگان در تازهترین اظهارنظر خود گفته است که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی تأثیری در کاهش قیمتها نخواهد داشت بلکه تنها باعث ثبات نرخهای فعلی میشود زیرا همزمان با افزایش نرخ ارز رسمی از ۳۷۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان، مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی واردات خودرو نیز از ۳۷۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان افزایش یافته که به معنای افزایش ۱۴درصدی هزینههای واردات خودرو در این بخش است. البته فربد زاوه به «شهروند» میگوید: قیمت خودروهای وارداتی با حجم موتور زیر 2000سیسی که اتفاقا 35 تا 40درصد بازار را در اختیار دارند باید کاهش حدود 7 تا 8درصدی را تجربه کند. اما در رابطه با خودروهای با حجم موتور بالای 2هزار سیسی به دلیل تعرفه بالای آنها و حقوق گمرکی که باید پرداخت کنند، نمیتوان انتظار کاهش قیمت را داشت. با این وجود نایبرئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که وزارت صنعت بهعنوان متولی بازار در کنترل قیمتها کوتاهی کرده است و محمد شریعتمداری وزیر صنعت باید در این رابطه به کمیسیون و مردم پاسخگو باشد.
با ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت خودرو
کاهش نمییابد
درحالیکه انتظار میرفت با تخصیص ارز
۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان، قیمت خودروهای وارداتی کاهش یابد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو میگوید که حتی در صورت تخصیص کامل این ارز نیز قیمتها کاهش نخواهد یافت.
فرهاد احتشامزاده با بیان اینکه تاکنون تعداد بسیار کمی از واردکنندگان خودرو توانستهاند ارز ۴۲۰۰ تومانی را دریافت کنند، به ایسنا گفته است اگرچه با تخصیص ارز رسمی به واردکنندگان هزینههای واردات خودرو از ناحیه نرخ ارز مصرفی کاهش مییابد اما از آن سو شاهد افزایش مبنای گمرکی محاسبه حقوق و عوارض واردات خودرو هستیم که در مجموع میتوان گفت افزایش پایه گمرکی با کاهش نرخ ارز مورد استفاده واردکنندگان جبران شده و در مجموع تغییری در قیمت خودروها نخواهیم داشت.
هزینه واردات نیمی از خودروها
تغییری نکرده است
در این میان هستند کارشناسانی که معتقدند هزینه واردات برای نیمی از خودروهای وارداتی هیچ تغییری نکرده است. فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه 50درصد واردات خودرو مربوط به خودروهای با حجم موتور بالای 2هزار سیسی است که تعرفه واردات آنها 90درصد است، به «شهروند» گفت: پیش از این واردات این خودروها براساس حواله ارزی
4800 تومانی صورت میگرفت اما حالا بهای حواله ارزی به 4200 تومان کاهش یافته و افت حدود 600 تومانی را تجربه کرده است. اما آن طرف ماجرا پیش از این حقوق گمرکی این خودروها (تعرفه 90درصدی) براساس ارز 3700 تومان محاسبه میشد اما حالا ترخیص خودرو براساس ارز 4200 تومان
انجام میشود.
به گفته او، در این دسته از خودروها قیمت ارز حدود 13درصد کاهش یافته است ولی حقوق گمرکی هم حدود 13درصد افزایش یافته است بنابر این گفته که قیمت خودروهای با حجم موتور بالای 2هزار سیسی ثابت میماند و تغییری نمیکند، درست بوده و هیچ تخلفی در آن صورت نگرفته است.
او با بیان اینکه کاهش قیمت در خودروهای زیر 2هزار سیسی که تعرفه واردات آنها حدود 45درصد است، منطقی است، ادامه داد: در این خودروها که سهمی حدود 35 الی 40درصد از واردات خودرو دارند کاهش 7 تا 8درصدی منطقی است و باید
صورت گیرد.
بازار در دستان مافیای خودرو
البته بهارستاننشینها نظری متفاوت داشته و معتقدند وزارت صنعت بهعنوان متولی این بخش در این رابطه باید پاسخگو باشد. داریوش اسماعیلی نایبرئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس که معتقد است واردات خودرو در دستان مافیای این صنعت است، به «شهروند» میگوید: واردات خودرو که اتفاقا سودهای میلیاردی هم دارد، دست عدهای خاص است. این تعداد انگشتشمار از رانتهای اطلاعاتی خوبی هم برخوردار هستند، به گونهای که قبل از بسته شدن سامانه ثبت و سفارش در سال گذشته شاهد افزایش چندین برابری ثبت و سفارش خودرو بودیم . او ادامه داد: این افراد حتی زمانی که سامانه ثبت و سفارش بسته بود، اقدام به ثبت و سفارش کرده و خودروهای خود را وارد گمرکهای کشور کردند و بعد هم با جوسازی رسانهای که فلان تعداد خودرو در گمرک معطل مانده و اجازه واردات ندارد و همین مسأله بازار را برهم ریخته است، اجازه واردات گرفتند.
نماینده مردم سروستان میگوید: متاسفانه شاهد هستیم که شرکتهای واردکننده خودرو با کمترین نوسان صعودی دلار، قیمت این محصولات را افزایش میدهند. بهعنوان مثال در اواخر سال گذشته که نرخ دلار در بازار آزاد به حدود ۵۰۰۰هزار تومان رسید، بیشتر واردکنندهها قیمت خودرو را متناسب با این نرخ افزایش دادند.
قیمتها باید حداقل 20درصد کمتر شود
به گفته او، در هفتههای اخیر نیز برخی شرکتهای واردکننده خودرو به دنبال نوسانات صعودی نرخ ارز باز هم قیمت محصولات خود را افزایش دادند. با این حال با اقدام قاطع دولت در تک نرخی کردن دلار و کاهش قیمت آن به ۴۲۰۰ تومان، قیمت خودروهای وارداتی به میزان قابل توجهی که حداقل ۲۰درصد است، باید کاهش یابد.
اسماعیلی با اشاره به افزایش 50 تا صددرصدی قیمت برخی خودروهای خارجی در بازه زمانی یکسال گذشته، اظهار داشت: افزایش نرخ دلار بهعنوان دلیل اصلی این افزایش ذکر میشود، اما به نظر میرسد آن طور که قیمتها افزایش یافته، نرخ دلار بالا نرفته است.
نایبرئیس کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه وزیر صنعت در رابطه با قیمت خودروهای وارداتی در بازار پاسخگو باشد، ادامه داد: قیمتهای موجود در بازار نشان میدهد که هیچ سازو کار مشخصی برای کنترل قیمتها و برخورد با متخلفان وجود ندارد.