شماره ۴۳۰ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۷ آبان
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

در دیدار با رئیس مجلس روسیه مطرح شدلاریجانی: بهانه‌جویی‌های غرب مانعی بر سر راه مذاکرات
رئیس مجلس شورای اسلامی درباره موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 گفت: مذاکرات هسته‌ای ایران مسیر رو به رشدی را طی می‌کند اما برخی بهانه‌جویی‌های آمریکا و غرب می‌تواند به صورت مانعی بر سر راه این مذاکرات باشد. به گزارش ایسنا، سرگئی ناریشکین رئیس مجلس دومای روسیه صبح امروز با علی‌لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار لاریجانی با اشاره به روابط دوستانه فیمابین جمهوری اسلامی ایران و روسیه گفت: بین دو کشور دوست و همسایه ایران و روسیه همواره مناسبات و همکاری‌های دوستانه‌ای به صورت پایدار وجود داشته که باید هرچه بیشتر تقویت شود. وی با تأکید بر نقش کلیدی مجالس دو کشور در بسط و ارتقای همکاری‌ها و روابط در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری، صنعتی افزود: سفر رئیس مجلس روسیه، گام مهمی در تقویت همه‌جانبه مناسبات و همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف به‌شمار می‌رود. رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز افزود: نقش جمهوری اسلامی ایران و روسیه در مقابله با بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه مبارزه با تروریزم و افراطی‌گری در منطقه از اهمیت انکارناپذیری برخوردار بود که باید هرچه بیشتر تقویت شود. لاریجانی افزود: برخی کشورهای منطقه‌ای و قدرت‌های فرامنطقه‌ای در پرورش گروه‌های تروریستی نقش محوری داشته‌اند.

نبیه ‌بری:نتیجه مذاکرات تأثیر بسزایی بر کل منطقه دارد
محمد فتحعلی سفیر کشورمان در لبنان با نبیه بری رئیس مجلس لبنان ملاقات و درخصوص تحولات منطقه و روابط دوجانبه گفت‌وگو کرد. به گزارش ایسنا، در این دیدار رئیس مجلس لبنان با ابراز امیدواری نسبت به حصول توافق در مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای 1+5 اظهار کرد: بدون‌شک نتیجه این مذاکرات تأثیر بسزایی بر کل منطقه دارد و در صورت حصول توافق در این خصوص، کشورهای دیگر منطقه ازجمله لبنان، سوریه و عراق از نتایج آن بهره‌مند خواهد شد. نبیه بری با تأکید بر ضرورت همبستگی کشورهای منطقه در مبارزه با تروریسم و گروه‌های تکفیری گفت: مهم‌ترین راه مقابله با خطر داعش و دیگر گروه‌های تروریستی حفظ و تقویت ارتباط میان کشورهای منطقه با یکدیگر است.

روایت المانیتور از زیاده‌خواهی آمریکا در مذاکرات
پایگاه خبری المانیتور مدعی شد: یک مقام ارشد مجلس ایران گفته است که در مذاکرات عمان چیزی به دست نیامده است اما امیدواریم اتفاقات خوبی در وین بیفتد. به گزارش ایسنا، پایگاه خبری المانیتور در گزارشی مدعی شد ضمن گفت‌وگو با یک مقام ارشد مجلس شورای اسلامی ایران درباره مذاکرات هسته‌ای وی گفته است که مذاکرات اخیر در عمان مثبت نبوده است.
این عضو مجلس همچنین گفته است که چیزی در مذاکرات عمان به دست نیامد. جزییات مطرح شده در این مذاکرات بسیار حساس بودند و هیچ‌کس حاضر نبود تصمیمی دراین‌باره بگیرد. اما اجازه بدهید امیدوار باشیم که این اتفاق در مذاکرات آتی وین رخ دهد. این مقام ایرانی در ادامه تصریح کرد: در دور بعدی مذاکرات هر چیزی امکان‌پذیر است؛ اگرچه احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای وجود دارد. وی همچنین گفت: مشکل اصلی در این مذاکرات این است که آنها از ایران می‌خواهند که ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خود را محدود کند، درحالی‌که از لغو تحریم‌ها سر باز می‌زند. این بدین معنی است که آنها همه چیز می‌خواهند اما نمی‌خواهند چیزی بدهند.

تمجید یک روزنامه عمانی از دیپلماسی مسقط در مذاکرات هسته‌ا‌ی ایران
یک روزنامه عمانی با ستودن دیپلماسی این کشور در مسائل منطقه‌ای، عربی و بین‌المللی آن را شایسته احترام و در نتیجه درایت مسئولان این کشور و اخلاص در گفتار و اعمال دانست و با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران نوشت: میزبانی مسقط بیانگر توان این کشور در فراهم کردن زمینه مناسب برای ایجاد ابزارهای انجام یک گفت‌وگوی مثبت است. روزنامه عمانی «عمان» در مطلبی با عنوان «واقعیت دیپلماسی عمان و موفقیت‌های ملموس آن» به میزبانی چند روز گذشته این کشور در نشست‌های مربوط به برنامه‌ هسته‌ای ایران با 1+5 اشاره کرد و افزود: این میزبانی همچنین بیانگر بکارگیری زبان تفاهم برای رسیدن به داده‌هایی تضمینی است برای از بین بردن اختلافات و نزدیک کردن دیدگاه‌ها و تلاش برای رسیدن به آنچه مدنظر طرف‌های مذاکره است و می‌تواند به روند مشترکی برای رسیدن به هدف موردنظر منتهی شود.


تعداد بازدید :  54