شماره ۴۳۰ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۷ آبان
صفحه را ببند
رئیس کتابخانه ملی خبر داد
همایش ملی اعتدال با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدحسن‌خمینی برگزار می‌شود

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اعلام کرد همایش ملی اعتدال روز چهارشنبه با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود. سیدرضا صالحی امیری در جمع خبرنگاران در محل کتابخانه ملی ایران، با تشریح جزییات این همایش افزود: در این همایش تعدادی از شخصیت‌های دولتی و علمی در کنار نشست‌های تخصصی سخنرانی خواهند کرد.
رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش اعتدال تصریح کرد: این همایش توسط شورای راهبردی و سیاست‌گذاری و متشکل از 3 کمیته علمی، اجرایی و رسانه برگزار می‌شود. صالحی امیری گفت: در همایش اعتدال موضوع‌هایی از نگاه فلسفی، دینی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مورد بررسی قرار می‌گیرد. وی با اشاره به این‌که از مقالات ارسال شده به دبیرخانه همایش، 7 جلد کتاب تدوین و منتشر شده است، گفت: 126 عنوان چکیده مقاله و 57مقاله به‌صورت کامل واصل شده که از مجموع آنها تعداد 106 چکیده دراین مجموعه 7 کتاب چاپ شده است. صالحی‌امیری در بخش دیگری گفت: شورای راهبردی و سیاست‌گذاری این همایش متشکل از 30نفر ازجمله «امیر محبیان»، «مهدوی»، «حاجیانی»، «علیرضا سلیمی»، «زمانیان» و خانم «مولاوردی» است.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: کمیته ملی نیز به ریاست «قانعی‌راد» و مشارکت «هادی خانیکی»، «حاضری» و خانم «الهه کولایی» 13 جلسه برگزار کرده است. صالحی‌امیری افزود:30 دستگاه از جمله وزارتخانه‌های علوم و کشور، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و انجمن‌های علمی در برگزاری این همایش مشارکت دارند.
وی با بیان این‌که برای برگزاری این همایش یک ریال هم از بودجه دولتی استفاده نشده است گفت: همایش ملی اعتدال بدون تشریفات و ساده برگزار خواهد شد. صالحی‌امیری در ادامه تشریح برنامه‌های همایش گفت: همایش در ساعت 8 صبح با ثبت‌نام در دبیرخانه آن آغاز می‌شود.
وی افزود: پس از سخنرانی چند شخصیت علمی و از ساعت 11 الی 17، 6 میزگرد تخصصی در موضوعات «اعتدال در اندیشه اسلامی»، «اعتدال در اندیشه ایرانی»، «اعتدال و مسائل زنان»، «بنیان‌های نظری» و «جامعه‌شناسی اعتدال»، «اندیشه و رفتار سیاسی اعتدال» و «رویکرد اعتدال و توسعه» برگزار خواهد شد.
رئیس کتابخانه ملی، از حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام سعید جوادی‌آملی عضو حوزه علمیه قم، نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، ناصر مهدوی، حجت‌الاسلام علی یونسی دستیار رئیس‌جمهوری و خانم مولاوردی معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان در همایش ملی اعتدال خبر داد و گفت: برخی از این افراد در افتتاحیه و برخی در اختتامیه سخنرانی داشت. رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش اعتدال در بخش دیگری وحدت و انسجام را ضرورتی برای بقای کشور دانست و تأکید کرد: همه انسان‌ها و ایرانی‌ها فارغ از رنگ پوست و قومیت از منزلت و کرامت برابر برخوردارند و مسأله جدی در این حوزه، پذیرش تنوع و تکثر در عرصه اعتدال است.
وی تلاش برای دستیابی به اعتدال را یک فضیلت‌خواهی خواند و گفت: در مبانی اخلاقی و دینی نیز بر این مبحث تأکید شده است. صالحی‌امیری ابراز امیدواری کرد؛ همان‌طور که برخی، اندیشه اعتدال را تحلیل و بررسی می‌کنند، آن را نقد هم بکنند چرا که در فضای نقد سازنده است که می‌توان تعریف دقیقی از اضلاع این گفتمان ارایه داد. وی، اعتدال را پاسخگوی مسائل و نیازهای جامعه خسته از 8‌سال افراطی‌گری و منطق‌زدایی توصیف کرد و گفت: اعتدال پاسخی به بداخلاقی‌ها، انگ‌زنی‌ها و نفی دیگران است. رئیس کتابخانه ملی، تصریح کرد: گفتمان اعتدال می‌تواند به نیازهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه ایران پاسخ دهد.
صالحی‌امیری با بیان این‌که اعتدال با عقلانیت و مصالح ملی و قانونمندی رابطه وسیعی دارد گفت: اعتدال همه ملت را با عینک واحد می‌بیند و به تجزیه ملی اعتقاد ندارد. وی افزود: اعتدال معتقد است همه انسان‌ها از منزلت یکسان برخوردارند و در دل اعتدال، نفی تحجر و سکولاریسم وجود دارد. صالحی‌امیری، اعتدال را تداوم اندیشه نوین انقلاب اسلامی دانست که در اندیشه بزرگانی همچون شهیدان مطهری و بهشتی وجود دارد و مقام معظم رهبری آن را دنبال می‌کند. رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش اعتدال تصریح کرد: رئیس‌جمهوری ایران برنامه گفتمان اعتدال خود را در جهت نواندیشی دینی مبتنی بر اندیشه این بزرگان تعریف کرده است. رئیس کتابخانه ملی گفت: گفتمان اعتدال فقط ویژه دولت نیست، بلکه گفتمانی فراگیر در جامعه ایران خواهد بود.


تعداد بازدید :  50