شماره ۴۳۰ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۷ آبان
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

واگذاری کانال پاناما
111‌سال پیش، برابر با هجدهم نوامبر 1903 میلادی، امتیاز بهره‌برداری از کانال پاناما، از سوی دولت این کشور به ایالات متحده آمریکا واگذار شد. عملیات ساخت این کانال از‌سال 1879 توسط مهندس فرانسوی فردیناند دولسپوس (سازنده آبراه سوئز)، آغاز شده بود. سازنده آبراه پاناما با اين كه هنوز كاملا تكميل نشده بود درسال 1913 در سالروز گشايش آبراه سوئز (17نوامبر) يك كشتي را از آن آبراه عبور داد. آبراه پاناما 80 كيلومتر طول و 100 تا 300 متر عرض دارد.

درگذشت مارسل پروست
92‌سال پیش، برابر با هجدهم نوامبر 1922 میلادی، مارسل پروست، نویسنده معاصر فرانسوی در 51سالگی بر اثر ابتلا به برونشیت درگذشت. او در دوره‌ای از زندگی به تدوين مجموعه يادداشت‏ها و خاطرات كودكي خود پرداخت. اين مجموعه يادداشت‏ها، تحت عنوان «درجست‌وجوي زمان از‌دست‌رفته» بود كه جلد اول آن نتوانست توجه محافل ادبي را به خود جلب كند. اما جلد دوم آن مورد استقبال كانون‏هاي ادبي واقع شد و پروست موفق به اخذ جايزه «گنكور» شد. از ديدگاه بسياري از نويسندگان و اديبان، پروست در زمره 10 نفر اول نويسندگان جهان است.

آزادي گروگان‌هاي آمریکایی
35‌سال پیش، برابر با بیست‌وهفتم آبان 1358 خورشیدی، 2 هفته پس از تسخیر سفارت آمريكا در تهران توسط دانشجويان پيرو خط امام، به امر رهبر کبیر انقلاب اسلامی، گروگان‏هاي زن و سياهپوست آمريكايي، آزاد شدند. این دستور با اين اعتقاد كه زنان و سياهپوستان آمريكايي، در اصل در رديف مستضعفان جامعه آمريكايي هستند و ناخواسته به چنين مأموريت‏هايي اعزام مي‏شوند، صادر شد. رهبر انقلاب در پيام خود مورخ 26 آبان 1358، از دانشجويان خواستند اين افراد را در صورتی كه جاسوسي آنان ثبت نشده باشد به وزارت امور خارجه تحويل دهند تا فوراً از ايران خارج شوند.


تعداد بازدید :  103