شماره ۴۳۰ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۷ آبان
صفحه را ببند
روي خط خبر

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تأکید کرد
موج جدید آنفلوآنزا  در  راه است
شهروند| «موج جدید آنفلوآنزا در راه است.» این را رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام می‌کند. حالا تأکید این وزارتخانه بر واکسینه شدن زنان باردار، بیماران سرطانی و سالمندان در برابر آنفلوآنزاست. محمد مهدی‌گویا می‌گوید: «مردم نگران این موضوع نباشند، این موج هر‌سال به کشور می‌آید.» مردم می‌توانند با تشخیص و تجویز پزشک به داروخانه بروند و واکسن آنفلوآنزا را تهیه کنند. به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، این واکسن‌ها در داروخانه‌ها توزیع شده و مشکلی برای تهیه آن وجود ندارد. او به ورود به فصل سرما اشاره می‌کند و به فارس می‌گوید: «نباید نگران آمدن موج آنفلوآنزا باشیم چرا که این موج هر‌ سال می‌آید و در همه جهان نیز این پدیده وجود دارد. به‌طوری که می‌توان گفت آمدن موج آنفلوآنزا دیر و زود دارد اما شاهد آن خواهیم بود.» البته او به گروه‌های حساس یعنی همان بیماران و سالمندان و زنان باردار تأکید می‌کند واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند. «مهم این است افرادی که واقعا در معرض خطر بیشتری در ابتلا به آنفلوآنزا هستند واکسینه شوند، در درجه اول افراد بالای 60‌سال باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند و در درجه دوم افرادی که دچار بیماری‌های قلبی و ریوی هستند باید این واکسن را استفاده کنند.» گویا ادامه می‌دهد: «افرادی که مبتلا به سرطان هستند و شیمی‌درمانی می‌شوند، افرادی که دچار بیماری‌های نقص ایمنی هستند و دیابتی‌های پیشرفته باید حتما واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.»  به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، تزریق این واکسن در زنان باردار بیش از سایر افراد ضروری است چرا که این بیماری در زنان باردار بسیار شدید می‌شود به‌طوری که جان آنها را نیز تهدید می‌کند، بنابراین این گروه از افراد حتما باید واکسینه شوند و اگر تاکنون واکسن را تزریق نکرده‌اند، اقدام کنند.
این مسئول در وزارت بهداشت تأکید می‌کند: «همه افراد نیازی به تزریق واکسن آنفلوآنزا ندارند و بیشتر افرادی که بیماری زمینه‌ای یا نقص سیستم ایمنی دارند، تزریق این واکسن برایشان ضرورت دارد، بنابراین بهتر است اجازه دهیم آنانی که تزریق واکسن برایشان ضروری است  به این واکسن دسترسی پیدا کنند.»

کشف بزرگترین محموله پرندگان قاچاق در دریای عمان
شهروند |‌ بزرگترین محموله قاچاق پرندگان که در لنج ناخدای ایرانی جاسازی شده بود در دریای عمان متوقف شد.
به گزارش دیده‌بان حیات‌وحش ایران، مأموران دریابانی پلیس با همکاری محیط‌بانان چابهار یک لنج ایرانی را در آب‌های دریای عمان متوقف کردند. در جریان بازرسی از این لنج ۱۴۰پرنده شکاری شاهین و ۲۴۰هوبره کشف و ۸پاکستانی و ایرانی در این رابطه بازداشت شدند.
«سعید محمودی»، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چابهار گفت: مبدا این محموله کشور پاکستان و مقصد آن کشورهای عربی بوده است و هم‌اکنون لنج، همه خدمه و ناخدای لنج که ایرانی و صاحبان محموله که پاکستانی هستند در بازداشت و تحت‌بازجویی به سر می‌برند. او افزود: تعداد کمی از هوبره‌ها و شاهین‌ها به دلیل شرایط نامناسب نگهداری و حمل تلف شده‌اند اما بقیه پرندگان در حال حاضر تحویل اداره محیط‌زیست و تحت مراقبت و نظارت کارشناسان و محیط‌بانان قرار دارند. مقادیر مناسبی گوشت و مواد غذایی تهیه شده و پرندگان هم‌اکنون تحت تیمار و تغذیه توسط محیط‌بانان قرار دارند تا نسبت به تعیین‌تکلیف آنها تصمیم‌گیری و اقدام شود. محمودی گفت: در صورت صلاحدید کارشناسان، پرندگان کشف‌شده پس از مدتی مراقبت و تغذیه در زیستگاه‌های طبیعی استان‌های جنوبی کشور رهاسازی خواهند شد.


تعداد بازدید :  121