شهروند| نفس مردم به شماره افتاد. تنگی نفس، سرگیجه، حالت تهوع، سوزش چشم، گلودرد و خستگی و بی حالی، سراغ بیشتر ساکنان شهرهای تهران، کرج، اصفهان، اراک، خوزستان، مشهد، تبریز و... رفته، مراجعه بیماران قلبی و ریوی به بیمارستانها، اورژانسها و درمانگاه ها زیاد شده، نفسها در چهار روز گذشته به سختی بالا می آید. آلودگی تنها به تهران محدود نمی شود. هوای شهر اصفهان، نیز از روز جمعه همزمان با تهران، آلوده شده، رئیس اداره امور آزمایشگاههای محیط زیست استان اصفهان، وضعیت هوای این شهر در سه روز گذشته را در حالت هشدار اعلام میکند. شاخص کیفیت هوای این شهر، بر اساس آخرین بررسی ها،
152 است که 52 واحد از استاندارد بالاتر است. شهر مشهد هم همین شرایط را دارد، هوای این شهر هم در مرز آلودگی قرار گرفته، آسمان لرستان و کرمانشاه و خرم آباد هم غبار آلود و آلوده به ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون است. به گفته کارشناس سازمان هواشناسی، آلودگی از این استان ها فراتر رفته و تمام شهرهای صنعتی و پرجمعیت را در برگرفته. فریبا گودرزی میگوید: «به خاطر پایداریهای جوی انتظار میرود از امروز تا اواسط هفته جاری باید شاهد افزایش آلایندههای جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت کشور باشیم.» به گفته او، پیش بینی می شود در استانهای اصفهان، تهران، کرج، اراک، تبریز، قم و مشهد آلایندههای جوی افزایش یابد. کشور باید در انتظار ورود سامانه بارشی جدید باشد تا هوای شهرهای آلوده را از پایداری جوی خارج کند.
کودکان، سالمندان، بیماران و زنان باردار، بیش از همه در معرض سموم این آلاینده ها قرار دارند. وضعیت پایتخت از همه بحرانی تر است، آنقدر بحرانی که دود آن به چشم نوزادان پایتخت هم رفته. به طوری که سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید: 30 درصد نوزادان متولد شده در پایتخت به بیماریهای گوارشی و آسم مبتلا هستند. محمد حسین قربانی از این اتفاق زنگ خطری برای کل کشور یاد می کند. به اعتقاد او، استاندارد نبودن خودروها، تردد خودروهای فرسوده، وجود کارخانهها و پالایشگاه هایی که در اطراف تهران مشغول فعالیت هستند باعث شده تا معضل آلودگی هوای شهر تهران دوچندان شود.
شاخص ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون روی عدد 129 یعنی فراتر از حد مجاز قرار گرفته و تهران را در حالت هشدار قرار داده است. اقدسیه، ستاد بحران، شهرری، پارک رازی، پارک سلامت، پارک شکوفه، پارک قائم، دانشگاه تهران، سوهانک و فرمانداری شهرری بیش از همه درگیر این شرایط هستند. آلودگی هر روز که می گذرد شدیدتر می شود، اتفاقی که از ابتدای این هفته، پیش بینی شده بود. دیروز منطقه اقدسیه تهران، آلوده ترین جای تهران بود. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، این را می گوید. اطلاعات رسیده از ایستگاه های سنجش آلودگی هوای شهر تهران حکایت از افزایش میزان غلظت تمام آلاینده ها به غیر از آلاینده ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون نسبت به روز یکشنبه حکایت دارد. به گفته وحید حسینی، افزایش احتمال علایم تنفسی در میان این افراد، تشدید بیماری قلبی و ریوی، مرگ و میر زودرس در افراد مبتلا به بیماریهای قلبی، ریوی و افراد مسن از عوارض قرار گرفتن هوا در شرایط ناسالم است. او به این گروه توصیه کرد در مناطق ناسالم و فضای باز فعالیت های طولانی مدت را کم کنند.
حالا رئیس اورژانس تهران هم از آماده باش کامل ماموران این سازمان خبر می دهد. سخنگوی مرکز فوریتهای اورژانس تهران از افزایش 10 درصدی مراجعه ها به خاطر آلودگی هوا خبر میدهد. حسن عباسی میگوید: «افزایش 10درصدی آمار بیماران تنفسی نشان میدهد که روز یکشنبه 25 آبان، آمار بیماران تنفسی مراجعهکننده به اورژانس 151 نفر، روز جمعه 23 آبان، 108نفر و روز سه شنبه 20 آبان ماه این تعداد به 107 مورد مراجعه رسیده است.» رضا دهقانپور، رئیس اورژانس تهران هم به فارس میگوید:« مرکز اورژانس تهران برای امدادرسانی به شهروندان تهرانی در روزهای آلودگی هوا در پنج میدان تجریش، انقلاب، آزادی، راه آهن و امام خمینی(س) استقرار یابد.» به گفته او 5 دستگاه اتوبوس آمبولانس در اماکن آلوده شهر مستقر میشود. دهقان پور، آمار مراجعه بیماران به دلیل مشکلات ریوی و قلبی را بهدلیل قطعی نبودن آمارها اعلام نمیکند.« نمیتوان به صورت صریح و قطعی آن را به دلیل آلودگی هوا دانست.» بر اساس اعلام این مرکز، در 24 ساعت روز یکشنبه، 113 مورد بیمار قلبی و 153 بیمار تنفسی به اورژانس منتقل شدند.
هر بار که هوا آلوده میشود، آمار و ارقام از مرگ و میر ناشی از هوا و کارهایی که برای کاهش آلودگی روی زمین مانده به میان کشیده می شود. دیروز رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تکرار آمار مرگ سالانه 4 هزار نفر در پایتخت بر اثر آلودگی هوا، به صحبت های رئیس سازمان محیط زیست درباره توزیع بنزین پتروشیمی انتقاد کرد.«بنزین پتروشیمی در تهران هیچ وقت توزیع نشده، این مسئله را کمیسیون اصل 90 نیز بررسی کرده، اظهارنظر ابتکار مبنی بر اینکه خودروها تماما یورو 4 شدهاند و پرونده یورو 4 بسته شده هم قابل قبول نیست.» حسینعلی شهریاری به فارس می گوید:« اگر خودروها یورو 4 شدهاند باید این سؤال را از پلیس راهور ناجا پرسید که چرا خودروها شمارهگذاری نمیشوند؟! بنزین یورو 4 از سال گذشته در کلانشهرهای کشور توزیع میشد. پالایشگاه اراک هم در سال 14 میلیون لیتر بنزین یورو 4 تولید میکند که این مسئله از دولت قبل شروع شده بود.» او به محصولات غیراستانداردی که از سوی صنعت خودروی کشور تولید می شود، گلایه می کند.« صنعت خودروی کشور به خاطر قیمت 80 تا 100 هزار تومان وسیلهای که آلایندگی بنزین را کنترل میکند حذف کرده، گازوئیل که در تهران مورد استفاده قرار میگرفت PPM 5000 بود که بر اساس استاندارد این رقم باید به زیر 50 PPM میرسید.» همین اظهارات، «ابتکار»، رئیس سازمان محیط زیست را این هفته به مجلس می کشاند. سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس این را گفته بود.« هفته جاري براي بررسي آلودگي هواي پايتخت جلسهاي با حضور «ابتكار» در خانه ملت تشكيل ميشود.»