شماره ۴۳۰ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۷ آبان
صفحه را ببند
از سوی خیرین در‌ سال‌جاری صورت گرفت
واگذاری بیش از 5 میلیارد تومان ملک به هلال احمر

|  سعید درویشی  |   دبیر گروه هلال   |

 پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد صلی‌الله علیه و سلم نخستین وقف را در بیست‌وهفتم ماه صفر انجام دادند و حتی این روز در تقویم رسمی کشورمان به نام روز وقف نام گذاری شده است. وقف، صلح و هبه که عقود ناقله شرعی محسوب می‌شوند، یک سنت پر از خیر و برکت اسلامی هستند که در حل مشکلات جامعه بالاخص رفع کمبودهای عمرانی تاثیرگذاری دارند. در این عقود، نقش خیرین و متمولین نیکوکار جامعه بسیار پررنگ و لازم است زیرا باید با سخاوت و گشاده‌دستی خود جزئی از املاک و دارایی‌شان را داوطلبانه در طبق اخلاص گذاشته و در راه برطرف کردن تنگناهای جامعه پیشقدم شوند. در این راه جمعیت هلال‌احمر از دیرزمان یعنی از دورانی که با نام شیروخورشید سرخ فعالیت می‌کرد تا امروز خانه اعتماد خیرین و نیکوکاران به منظور وقف، صلح و هبه املاک و دارایی‌های‌شان بوده است.
جمعیت هلال‌احمر برای ساخت پایگاه‌های امدادونجات، مراکز درمانی و ... نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که اگر با مشارکت خیرین در اهدای زمین یا ساختمان همراه باشد می‌تواند زودتر به مقاصد و اهداف بشردوستانه خود برسد.
واگذاری‌هایی از شمال تا جنوب
محمد‌مغیث‌الدین کاشانی، مدیر‌کل املاک و موقوفات جمعیت هلال‌احمر در گفت‌و‌گو با «شهروند» با گفتن این‌که خیرین می‌توانند با اهدای املاک، بار مالی‌ای را از دوش جمعیت هلال‌احمر کم کنند، گفت: «ارزش ریالی املاکی که خیرین در‌ سال‌جاری در قالب عقود ناقله شرعی به جمعیت هلال‌احمر وقف، صلح و هبه کرده‌اند بیش از 5‌میلیارد تومان بوده است.»
او با بیان این‌که عمده این املاک زمین هستند، به بخشی از این موقوفات، موهوبات و مصالحات اشاره کرد و افزود: «در کنارک سیستان‌وبلوچستان زمینی به مساحت 5000 مترمربع به ارزش 250‌میلیون تومان به جمعیت هلال‌احمر هبه شد. در روستای چهارباغ گرگان زمینی به مساحت 720مترمربع به ارزش 216‌میلیون تومان به جمعیت هلال‌احمر صلح شد. در روستای انارمرز جویبار مازندران زمینی به ارزش 220‌میلیون تومان صلح شد، در قائمشهر زمینی به مساحت 800مترمربع به ارزش 260‌میلیون تومان صلح شد. در شهرستان میامی سمنان یک باب ساختمان مسکونی به وسعت 600مترمربع به ارزش 25‌میلیون تومان به هلال‌احمر وقف شد. یک موقوفه هم در سمنان به مساحت 700 متر و زمینی به مساحت 12000متر در سرخه سمنان داشتیم. در کیاسر مازندران زمینی برای ساخت پایگاه امدادی و در نوشهر یک قطعه زمین به مساحت 3400  متربه ارزش 2میلیارد و400‌میلیون تومان داشتیم که 2200مترمربع از آن به هلال‌احمر هبه و 1200مترمربع به هلال‌احمر فروخته شد و قرار است مرکز توانبخشی و ساختمان اداری در آن احداث شود. در سمنان یک قطعه زمین به مساحت 700 متر داریم که ششدانگ یک باب گاراژ است و همچنین 855متر زمین نیز وقف شده است.»
کاشانی اضافه کرد: «تعداد قابل توجهی از اراضی نیز در سطح کشور از سوی خیرین در حال واگذاری به جمعیت هلال‌احمر هستند که آمار دقیق آن در آینده اعلام می‌شود.»
نیکوکاری برای نجات جان هموطنان
 وقتی پای حرف‌های خیرین و نیکوکارانی می‌نشینیم که داوطلبانه حاضر شده‌اند بخشی از املاک خود را تقدیم جمعیت هلال‌احمر کنند حرف مشترک آنان رضای پروردگار و نجات جان هموطنان است. پیش از این وقتی با رحیم ‌بخش ‌پورمند کارمند بنیاد مسکن کنارک مصاحبه کردیم و دلیل این‌که چرا زمین آبا و اجدادی خود را با ٥٠٠٠ مترمربع مساحت و ارزش ٢٥٠‌میلیون تومان به جمعیت هلال‌احمر هبه کرده است، فقط در چند جمله گفت که خیلی خوشحالم با زمینی که اهدا کرده‌ایم امدادگران بتوانند جان انسانی را نجات دهند و ما هم در نجات یک انسان، همنوع و مسافری که در این مسیر پرتلفات تردد می‌کند سهیم باشیم. ‌
جمعیت هلال‌احمر براساس نیازهایی که در استان‌ها وجود دارد نسبت به جذب موقوفات، موهوبات و مصالحات اقدام می‌کند تا بتواند براساس خواسته واقف عمل کند و از طرف دیگر باری از دوش هلال‌احمر برداشته شود.
مدیر‌کل املاک و موقوفات جمعیت هلال‌احمر به «شهروند» گفت: «با برگزاری همایش‌هایی که در طول ‌سال برای مسئولان املاک و موقوفات جمعیت هلال‌احمر استان‌ها داریم، آنان را توجیه کرده‌ایم که با جذب املاک خیرین، هم بار مالی از دوش جمعیت کاسته شود و هم بر دارایی‌های جمعیت هلال‌احمر افزوده و نیز به اعتبار جمعیت هلال‌احمر خدشه وارد نشود.» امیدواریم با ادامه اعتماد همیشگی مردم نیکوکار به اهداف بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر، بیش از پیش شاهد واگذاری گوشه‌ای از املاک و اموال خیرین در راستای سهیم شدن با این اهداف و شریک شدن در نجات جان حادثه‌دیدگان باشیم.


تعداد بازدید :  112