شماره ۴۳۰ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۷ آبان
صفحه را ببند
انتقال هپاتیت B با لکه خون آلوده

|  رامین حدیدی  |   کارشناس بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه|

هپاتیت‌ها 4 نوع هستند که نوع A آنها از طریق آب و غذای آلوده و هپاتیت‌های نوع  B،C  و D از طریق خون و فرآورده‌های خونی منتقل می‌شوند.
هپاتیت‌های ویروسی یکی از عوامل مرگ زودرس انسان است. سالانه، یک تا 5/1‌میلیون نفر در جهان به علت عوارض انواع هپاتیت جان خود را از دست می‌دهند.  شایع‌ترین نوع هپاتیت‌ها، هپاتیت نوع B است. براساس تخمین سازمان جهانی بهداشت (WHO)درحال‌حاضر 5‌درصد جمعیت جهان ناقل این ویروس هستند.
5/1‌میلیون نفر در کشور به انواع ویروس هپاتیت مبتلا هستند که از این تعداد 35‌درصد را زنان و 65‌درصد را مردان تشکیل می‌دهند.
استان کرمانشاه جزو استان‌های با آلودگی متوسط کشور است. درحال‌حاضر میزان آلودگی به ویروس هپاتیت B 6/0 درصد تا 4/1درصد در هر 100‌هزار نفر است که متاسفانه با شرایط موجود و افزایش رفتارهای پرخطر احتمال افزایش آن وجود دارد.  انواع ویروس هپاتیت به دو شکل مزمن و حاد می‌تواند بروز یابد، تهوع، استفراغ، تب، درد شکم و گاهی بثورات جلدی، زردی ناگهانی، بی‌اشتهایی، ضعف و درد و حساسیت در قسمت بالا و راست شکم ازجمله علایم هپاتیت حاد است.
هپاتیت مزمن از طریق آزمایش مشخص می‌شود که در آن یکی از آنزیم‌های کبدی به میزان 5/1 برابر افزایش پیدا می‌یابد.
هپاتیتی که بدون علامت زردی باشد خطر مزمن شدن آن بسیار است. مزمن شدن هپاتیت از آن‌جا اهمیت دارد که این گروه بیشترین انتقال هپاتیت را انجام می‌دهند.
اغلب موارد هپاتیت در کودکان و بزرگسالان بدون علامت است. 70‌درصد موارد هپاتیت B نیز بدون علامت است و در 30‌درصد موارد علایم هپاتیت حاد ظاهر می‌شود.
بیشترین عضو درگیر در هپاتیت B کبد است که درنهایت با پیشرفت بیماری، سیروز کبدی ایجاد شده و کبد از کار می‌افتد. راه انتقال بیماری هپاتیت B همانند ویروس HIV است. این ویروس از طریق مادر آلوده به فرزند، ارتباط جنسی و خون و فرآورده‌های خونی به‌راحتی منتقل می‌شود.  ویروس هپاتیت B در لکه خون بین 7 تا 10 روز زنده مانده و قابلیت انتقال دارد. به همین علت توصیه می‌شود لکه خون افراد آلوده با مواد ضدعفونی‌کننده پاک شود.
انواع ویروس هپاتیت از طریق سرفه، عطسه، روبوسی و دست‌دادن و نیز از طریق آب و غذا (به جز هپاتیت نوع (A) ) منتقل نمی‌شود.
خوشبختانه واکسن هپاتیت B درحال‌حاضر در کشور تولید می‌شود و برای نوزادان در بدو تولد، 2ماهگی و 6 ماهگی تزریق می‌شود.
بزرگسالان نیز می‌توانند برای تزریق این واکسن اقدام کنند که برای آنها در 3 نوبت در زمان مراجعه، یک ماه و 6 ماه بعد از مراجعه اول این واکسن تزریق می‌شود.
مقدار واکسن تزریقی برای افراد بزرگسال 2 برابر نوزادان است و برای افرادی که واکسیناسیون آنها ناقص مانده و یک‌بار واکسیناسیون انجام شده نیازی به تکرار دفعات واکسیناسیون نیست و تنها باید تعداد دفعات به 3 مرتبه افزایش یابد.
هپاتیت درمان ندارد و تنها برای افراد بیمار استراحت، پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب و استفاده از غذاهای پرکربوهیدرات توصیه می‌شود.

 


تعداد بازدید :  115