شماره ۴۲۹ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۶ آبان
صفحه را ببند
امکان خرید و فروش بین‌المللی شمش طلا، الماس، برلیان، نقره و پلاتین فراهم می‌شود
معامله جواهرات دربورس کالا؛ به زودی

شهروند| بورس کالای ایران می‌خواهد وارد عرصه بین‌المللی شود؛ یکی از اولین قدم‌ها در این راه هم عضویت در اتحادیه الکترونیکی بین بورسی (IEU) است. سازمانی بین‌المللی که در زمینه ارتباط بین بورس‌های کالایی درمنطقه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) و اروپای شرقی فعالیت می‌کند و هفت بورس از پنج کشور در آن عضو هستند؛ بورس «یرکومکس» ارمنستان،  «بوککس» بلاروس،  «آی ککس»  و «ککس» قزاقستان،  «کوککس»  قرقیزستان،  «یوککسو» بورس کالای کشاورزی از اوکراین و دو سیستم توزیع کالایی از ارمنستان و بلاروس.
سازمانی که درخصوص آن خبر می‌رسد که روسیه در آستانه پیوستن به آن است و  ایران هم علاقه‌مند به بودن در آن شده است. از این رو ایران در آستانه عضویت قریب‌الوقوعش،  میزبان نشست این اتحادیه شده تا درهمین بازه زمانی رایزنی‌ها برای حضور بورس کالای ایران درکنار 7 عضو دیگر مورد بررسی قرار بگیرد.
در این رابطه هم روز گذشته رئیس اتحادیه الکترونیکی بین بورسی و نایب‌رئیس بورس کالای بلاروس با همراهی مدیرعامل بورس کالای ایران به جمع خبرنگاران آمد تا جزییات تازه‌ای از الحاق ایران در این حوزه را منتشر کند.
جواهرات در بورس کالا
حسین پناهیان مدیرعامل بورس دراین نشست خبری گفت:   براساس رسالت بورس کالا در زمینه توسعه روابط بین‌المللی به فکر همکاری با این اتحادیه افتادیم که در آن زمان مقدمات امضای توافقنامه با بورس کالای بلاروس به‌عنوان یکی از اعضای این اتحادیه فراهم آمد و همین توافق مقدمه‌ای شد برای حضور بورس کالای ایران در  IEU. او با اشاره به احتمال انجام مبادلات مختلف کالایی با روسیه هم تأکید کرد: روسیه به دنبال عضویت در اتحادیه الکترونیکی بین بورسی است و در صورت تحقق این عضویت،  بررسی‌های ما برای انجام مبادلات کالاها با روسیه از طریق بورس کالای ایران آغاز می‌شود.
مدیرعامل بورس کالا درخصوص انجام معاملات جواهر هم در این بازار تصریح کرد: در بورس کالای ایران تالاری با عنوان تالار فرعی وجود دارد که کلیه محصولات استانداردناپذیر می‌توان در آن تالار معامله شود از این رو شرایط برای آغاز معاملات فلزات گرانبها و جواهرات از تالار فرعی وجود دارد.
تابلو و زمان معاملات مجزا
پناهیان در پاسخ به «شهروند» درخصوص ایجاد تابلویی مجزا برای آغاز معاملات بین بورسی هم تأکید کرد: با توجه به اختلاف زمانی که بین کشورهای عضو وجود دارد،  باید برای آغاز معاملات تمهیداتی اندیشیده شود و تابلوی زمانی مجزا برای بورس کشورهای مختلف در نظر گرفته خواهد شد.
به گفته او درحال حاضر از کشورهای مختلف واردات و صادرات به ایران صورت می‌گیرد که این کالاها در بخش‌های مختلف ازجمله فلزات مانند فولاد و شمش و محصولات نفتی و بخش کشاورزی است و تلاش ما بر این خواهد بود چنین محصولاتی که در بورس کالا پذیرش شده‌اند، در اتحادیه الکترونیکی بین بورسی نیز عرضه شود. تحریم‌ها مشکل دیگری است که بیشتر مورد تأکید اصحاب رسانه قرار گرفت. به عبارت دیگر پرسش اینجاست که آیا با وجود تحریم‌ها امکان گرم‌شدن این بازار مشترک وجود خواهد داشت؟ پاسخ پناهیان به این پرسش امیدوار‌کننده است. به گفته او با توجه به همجواری ایران با کشورهای منطقه ازجمله بلاروس و ارمنستان و دیگر کشورها امکان مبادله کالا بدون مشکلی انجام می‌شود و تحریم‌ها نیز تأثیری در مبادله کالا نخواهد داشت.
به تحریم‌ها اهمیت نمی‌دهیم
گریگور واردیکیان رئیس اتحادیه الکترونیکی بین بورسی و رئیس بورس کالای ارمنستان هم معتقد است که تحریم‌ها نمی‌تواند در مبادلات بورس کالای ایران و این اتحادیه و اعضایش موثر باشد. او تأکید کرد: در کشور ما سیاست‌های نادرست حمایت نمی‌شود اعضای IEU  هم هیچ مشکلی برای مبادله‌ کالاهای مختلف با ایران ندارند به این ترتیب هیچ شخص یا دولتی نمی‌تواند مانع از انعقاد قراردادهای چندجانبه میان ایران و بورس‌های کالایی شود.
در مورد عرضه جواهرات هم واردیکیان تأکید کرد: جواهرات  کالایی استاندارد نیست. درواقع کالای بورسی به حساب نمی‌آید اما با ایجاد شرایط لازم در اتحادیه بین بورسی،  فلزات باارزش و سنگ‌های قیمتی در بورس‌های کالایی عضو عرضه می‌شود که ازجمله آنها می‌توان به شمش،  الماس برلیان برش‌خورده،  نقره و پلاتین اشاره کرد. وی درخصوص ویژگی‌های اتحادیه الکترونیکی بین بورسی  افزود:   این اتحادیه الکترونیکی این امکان را فراهم کرده است که مشتریان آن به صورت آنلاین در کشورهای مختلف اقدام به خرید و فروش کالاها کنند که توسعه این معاملات به سهولت مبادلات در سطح بین‌المللی منجر می‌شود.
واردیکیان درخصوص تعداد کارگزاران و این‌که از کشور ایران چند کارگزار امکان همکاری را دارند، تصریح کرد: اتحادیه بین بورسی به صورت مستقیم با کارگزاران همکاری نمی‌کند بلکه این اتحادیه با اعضای خود به‌طور مستقیم در تماس است.
سرگئی پوپودرنکو نایب‌رئیس بورس کالای بلاروس هم در ادامه این کنفرانس خبری گفت: براساس بررسی‌های ما،  پتانسیل بازار کالایی ایران بسیار بالا بوده و عضویت ایران در اتحادیه الکترونیکی بین بورسی می‌تواند فرصت ویژه‌ای را برای اعضا فراهم کند.
سرگئی پوپودرنکو با اشاره به این‌که بلاروس در چند ‌سال گذشته در انتظار همکاری تجاری با ایران بوده، افزود: 10‌سال از عمر بورس کالای بلاروس می‌گذرد و درحال حاضر بیش از 3‌هزار نوع کالا ازجمله محصولات فلزی، کشاورزی و چوب در بستری الکترونیکی
 انجام می‌شود.
او  افزود: در بورس بلاروس در هر 5 دقیقه امکان 7 معامله وجود دارد که نماینده کشورهای مختلف در این بورس حضور دارند. همچنین با توجه به وجود انبارهای IEU در سراسر جهان امکان پذیرش انبارهای بورس کالای ایران در اتحادیه الکترونیکی بین بورسی
 وجود دارد.


تعداد بازدید :  204