شماره ۴۲۹ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۶ آبان
صفحه را ببند
وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:
رأی بیاورم با نیروهای جدید کار می‌کنم

شهروند| اگرچه این روزها بیشتر تحلیل‌ها رأی اعتماد پرچالشی را برای دانش‌آشتیانی پیش‌بینی می‌کنند اما خودش چنین اعتقادی ندارد. او در مصاحبه‌ای گفت که در ارتباط با رأی اعتماد گرفتن از مجلس با چالشی مواجه نخواهد شد.
پنجمین وزیر پیشنهادی دولت درحالی در روزهای آینده برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی می‎شود که همچنان سایه جانبداری‌ها و برداشت‌های سیاسی بر انتخاب وزیر آینده علوم سنگین است. این درحالی است که به گفته دانشگاهیان و کارشناسان آموزشی احمدی‌دانش‌آشتیانی در برنامه‌ای که برای وزارت علوم ارایه کرده راهکاری‌های مناسب و قابل‌توجهی را برای برون‌رفت نظام آموزشی از مشکلات پیش رو، پیشنهاد داده است.
انتخاب وزیر برای وزارت علوم و تحقیقات و فناوری در آخرین روزهای دومین هفته‌ سال تحصیلی جاری آن‌قدر بحث‌برانگیز شده که کار به برگزاری انواع میزگردها و مناظره‌ها هم رسیده است و البته حواشی دیگری که همچنان ادامه دارد. یک روز پس از استعفای دو تن از معاونان وزارت علوم یعنی میلی‌منفرد و سمنانیان دیروز محمدعلی نجفی، سرپرست فعلی وزارت علوم اعلام کرده که استعفای این دو را نمی‌پذیرد اما آشتیانی ساعاتی بعد در گفت‌وگو با خانه ملت، اعلام کرد که اگر وزیر شود استعفای این دو معاونش را که در کانون و نقد و نظر منتقدان مجلس هستند می‌پذیرد و کار در وزارت علوم را با نیروهای جدیدی پیش می‌برد.
فارغ از آنچه در مجلس می‌گذرد و خط و نشان‌های برخی نماینده‌ها برای دولت و این‌که می‌گویند این‌بار هم به معرفی احمدی‌دانش‌آشتیانی معترضند، برنامه‌هایی که وزیر علوم روحانی برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارایه کرده مورد توجه دست‌اندرکاران آموزش عالی قرار گرفته است. برنامه‌هایی که ارایه آنها در کمیسیون‌های مجلس از دیروز آغاز شد و شاید نتیجه این رفت و آمدها به کمیسیون‌های تخصصی مجلس باب آشنایی بین دانش‌آشتیانی و نمایندگان را باز کند و نقطه پایانی بر اظهارات نمایندگان منتقدی بگذارد که می‌گویند وزیر پیشنهادی دولت را نمی‌شناسند. اگرچه برنامه‌های دانش‌آشتیانی در راستای محورهای موردنظر دولت در حوزه آموزش عالی شباهت‌ها و نزدیکی‌هایی به برنامه وزرای پیشنهادی پیشین داشته اما به گفته برخی از تحلیلگران حوزه آموزش عالی، تجربه او به‌عنوان معاون وزیر این فرصت را فراهم کرده که بخشی از شکاف‌ها و مشکلاتی که گریبانگیر دانشگاه‌ها بوده در این برنامه رصد و راهکارهایی برای رفع آنها ارایه شود.
«صادق زیباکلام»، استاد دانشگاه تهران دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «آقای آشتیانی در حوزه وزارت علوم بسیار باتجربه است و برنامه‌ای که ارایه کرده نیز همین موضوع را نشان می‌دهد. به‌هرحال ایشان قبلا معاون وزیر علوم بوده و به مسائل وزارت علوم و آموزش عالی اشراف دارد و این موضوع از برنامه‌ای که ارایه کرده روشن است. نکته اما این‌جاست که آیا مجلس به برنامه وزیر رأی می‌دهد یا مخالفت‌ها بار دیگر مسأله‌ساز خواهد شد.»
دانش‌آشتیانی، برنامه‌ریز و برنامه‌محور است
در آستانه رأی اعتماد وزیر علوم واکنش دانشگاهیان به نامزدی دانش‌آشتیانی برای وزارت علوم ادامه دارد. دیروز جعفر مهراد، رئیس پایگاه استنادی علوم ایران و جهان اسلام (ISC) از معرفی او به‌عنوان وزیر حمایت کرد و به «ایلنا» گفت: «دکتر دانش با توجه به سابقه طولانی‌مدتی که در آموزش عالی دارد، برای سکانداری وزارت علوم شایسته است.»
او با اشاره به این‌که دکتر دانش در دوره‌ای معاون برنامه‌ریزی وزارت علوم بوده است، گفت: وی اساسا شخصیتی دارد که مهم‌ترین وجه آن برنامه‌ریزی است. دکتر دانش با این خصیصه، موفقیت عملکرد آموزشی، پژوهشی و عمرانی واحدهای وابسته به وزارت علوم را در آن دوره تضمین کرد.
به گفته مهراد، از موضوعات دیگری که باید در رابطه با دکتر دانش دقت کرد این است که وی در دوره‌ای که معاونت برنامه‌ریزی وزارت علوم را برعهده داشت، بهای نفت به شدت تقلیل یافته بود و بودجه برای کل کشور ازجمله برای وزارت علوم مسأله‌ای اساسی به حساب می‌آمد. او در تنظیم بودجه و اعتبارات دانشگاه به گونه‌ای عمل کرد که هم دانشگاه‌های بزرگ و هم مراکز تحقیقاتی کوچک، برنامه‌های آموزشی خود را بی‌وقفه و بدون احساس کمبود بودجه اجرایی و عملیاتی کردند.
احمدی‌آشتیانی: با چالشی مواجه نمی‌شوم
دیروز احمدی‌دانش‌آشتیانی، کاندیدای دولت برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مصاحبه‌ای با ایلنا به خیلی از حاشیه‌ها پاسخ داد و گفت که با چالشی در مجلس مواجه نمی‌شود و دغدغه‌های مجلس را برطرف می‌کند. او همچنین گفت که نقطه ابهامی در زندگی و سوابق کاری‌اش وجود ندارد که او را از راهیابی به این وزارتخانه باز دارد.
وزیر پیشنهادی علوم در بخش دیگری از سخنانش گفت که خودش تمایلی به پذیرفتن مسئولیت وزارت علوم نداشته است: قبل از تشکیل دولت نام بنده برای وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش مطرح شده بود، اما وقتی که دوستان با من تماس گرفتند، به دلیل علاقه‌ای که به سرانجام رساندن کارهای تخصصی خود داشتم، گفتم که فعلا قصد حضور در دولت را ندارم. اما در این مقطع به دلیل فشار خیلی زیاد از سوی دوستان این پیشنهاد را پذیرفتم.
وزیر پیشنهادی علوم ادامه داد: دوستان می‌گفتند، شما چهره سیاسی نیستید و تجربه کار در وزارت علوم را هم دارید و از آن طرف بسیجی هم هستید و زندگی و سوابق کاری شما هیچ نقطه ابهامی ندارد و شاید با معرفی شما به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم مسأله این وزارتخانه نیز حل شود. به گفته او مجلس بعضا روی مسائل سیاسی حساس است و به نظر دوستان معرفی بنده به مجلس با توجه به این‌که من چهره‌ای آموزشی و اجرایی هستم و سال‌های ‌سال در آموزش عالی مدیریت کرده‌ام، با مشکلی همراه نخواهد شد.
 به خاطر اصرار دانشگاهیان پذیرفتم
دانش‌آشتیانی به اصرار دانشگاهیان مبنی بر پذیرفتن معرفی‌اش به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم اشاره کرد و افزود: درحقیقت من احساس مسئولیت کردم که مبادا درحال حاضر بتوانم باری را به دوش بکشم اما از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده باشم.
وزیر پیشنهادی علوم خاطرنشان کرد: با توجه به زمان محدود، بیش از یک روز دراین‌باره فکر کردم و مشورتی را با دوستان انجام دادم که همه آنها بر این عقیده بودند، مقطع حساسی است و شما می‌توانید مسائل را حل کنید.
دغدغه‌های مجلس را برطرف می‌کنم
دانش‌آشتیانی در مورد فضای مجلس نسبت به معرفی او به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم هم با خوشبینی و امیدواری اظهارنظر کرده و گفته است: صادقانه می‌گویم که هنوز برداشتی از نظر نمایندگان مجلس در این زمینه ندارم، اما اعتقادم براین است که اگر سوابق کاری و رزومه من را مطالعه کنند مطمئن می‌شوند شخصیتی هستم که می‌توانم دغدغه‌هایشان را برطرف کنم.
او در مورد اعتراض برخی نمایندگان هنگام معرفی او در مجلس گفت: من این آمادگی را دارم که با همه نمایندگان و همه گروه‌ها صحبت و گفت‌وگو کنم، البته به شرطی که طرف مقابل هم این آمادگی را داشته باشد و گفت‌وگوها بر مبنای منطق پیش برود.
دانش‌آشتیانی ادامه داد: من از عملکرد خودم آگاه هستم و همان‌طور که اشاره کردم، هیچ نقطه ابهامی در این زمینه وجود ندارد، لذا با استقبال و آمادگی کامل با نمایندگان صحبت خواهم کرد و مطمئن هستم، می‌توانیم با یکدیگر مسائل را حل کنیم.
برخورد سیاسی با وزارت علوم به «علم» آسیب   می‌رساند
وزیر پیشنهادی علوم در مورد برخورد سیاسی با وزارت علوم از سوی برخی نمایندگان مجلس گفت: از ناحیه هر جناحی با دانشگاه و وزارت علوم برخورد سیاسی شود، علم آسیب می‌بینید و بنده مطمئن هستم اگر با وزارت علوم برخورد سیاسی نشود، مشکلی به وجود نخواهد آمد. دانش‌آشتیانی این مقطع را گذرا عنوان کرد و افزود: من این هنر را دارم که مسائل را حل و فضای دانشگاه را از فضای سیاسی جدا کنم. وزیر پیشنهادی علوم در خاتمه در پاسخ به این سوال که چه تحولی در وزارت علوم با حضور شما ایجاد خواهد شد، افزود: شادی در دانشجویان و افزایش انگیزه در اعضای هیأت‌علمی مهم‌ترین تحول با حضور بنده در وزارت علوم خواهد بود.


تعداد بازدید :  272