شماره ۴۲۹ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۶ آبان
صفحه را ببند
حسین شمس در گفت‌وگو با «شهروند» از دلایل ناکامی تیم‌ملی فوتسال می‌گوید
با یک اتاق 2 در 3 نمی‌توان فوتسال را اداره کرد
شمسایی هنوز تفاوت مربیگری باشگاهی با ملی را نمی‌داند

| حسین جمشیدی| شهروند| فوتسال ایران که پیش از این با حذف از جام‌جهانی در مرحله یک هشتم نهایی و شکست در فینال جام‌ملت‌های آسیا مشخص شده بود، روند نزولی را در پیش گرفته، بار دیگر با نتیجه‌ای که در گرندپریکس برزیل برایش رقم خورد، همه امیدها را نسبت به خود ناامید کرد. شکست از کلمبیا در نیمه نهایی این رقابت‌ها نشان می‌دهد که دیگر فوتسال ایران جزو برترین‌های دنیا قرار ندارد اما جالب اینجاست که هیچ تغییری در بخش مدیریت و فنی نیز شاهد نیستیم. در همین باره سرمربی سابق تیم‌ملی فوتسال که این تیم را تا یک قدمی 4 تیم برتر دنیا پیش برد و قهرمانی‌های زیادی را در آسیا کسب کرد، معتقد است باید رویه کمیته فوتسال تغییر کند. در ادامه گفت‌وگوی حسین شمس را با «شهروند» می‌خوانید:  
  از مسابقات گرندپریکس شروع کنیم که ایران عنوان سومی را در آن به دست آورد. به نظر شما چرا این ناکامی‌ها تمامی ندارد؟
من بارها در مورد افت فوتسال هشدار دادم اما کسی گوشش بدهکار نیست. بهتر است از این پس در مورد مذاکرات 1+5 یا بحث بهبود وضع ترافیک صحبت کنم. وقتی فردی را از خارج از چرخه فوتسال به صندلی ریاست می‌رسانند و مردم نیز در کوچه و خیابان از من دلایل افت فوتسال را سوال می‌کنند، بهتر است که خود این آقایان در مورد ناکامی‌ها توضیح دهند.
  شما دلیل ناکامی‌های اخیر فوتسال را فنی می‌بینید یا مدیریتی؟
جدا از بحث مدیریتی که واقعا ارزش صحبت کردن هم ندارد، در بخش فنی نیز خسوس تصمیمات بسیار ضعیفی می‌گیرد و در همین بازی کلمبیا وقتی نتیجه مساوی بوده، تیم را 5 نفره کرده است. مطمئن باشید وقتی از سفر هم برگردند، از مردم طلبکار هستند و هیچ پاسخی به سوالات رسانه‌ها هم نمی‌دهند، دقیقا همان‌طور که بعد از باخت به ژاپن همه چیز را خوب جلوه دادند.
 مدتی قبل کمیته فنی فوتسال تشکیل شد که شما نیز عضو آن بودید. خروجی آن کمیته فنی چه بود؟
کمیته فنی یک جلسه تشکیل شد و دیگر تکلیفش معلوم نیست. کفاشیان گفت که هدفمان اول تا سومی جام‌جهانی 2016 است و این کمیته برای همه کارها تصمیم‌گیرنده است اما افتخاری بعد از آن جلسه اعلام کرد که اعضای این کمیته باید از سوی هیأت رئیسه فدراسیون تأیید شوند. من با 25‌سال سابقه در فوتسال باید تأیید صلاحیتم به دست یکسری آدمی باشد که از فوتبال و فوتسال چیزی سر در نمی‌آورند. مثلا آیت‌الهی چه می‌داند فوتسال چیست که بخواهد در مورد من نظر بدهد؟ باور کنید از نفس کشیدن در این ورزش خسته شده‌ام.
 افتخاری، رئیس فعلی کمیته فوتسال از کجا وارد این رشته شد. به نظر می‌رسد کسی جرأت برکناری او را در فدراسیون ندارد؟
من می‌دانم ایشان از کجا آمده اما شاید برای فوتسالمان خوب نباشد که شکل وارد شدنشان به فوتسال را بگویم. البته این آقا الان تا ساعت 4 بعد از ظهر در وزارت ورزش مشغول است و فقط 2 ساعت برای فوتسال وقت می‌گذارد. متأسفانه هیچ‌کس هم جرأت برکناری او را ندارد و به نظر او هم اعتقاد عجیبی به‌خسوس دارد.  
  به نظرتان با رفتن خسوس مشکلات حل می‌شود؟
خسوس که از خدایش است در این بحران اقتصادی اروپا که به دست آوردن‌هزار یورو هم سخت است، در ایران 11‌هزار یورو بگیرد و با این پول کلاهش را هوا می‌اندازد اما بحث من بیشتر روی تشکیلات فوتسال است که با یک اتاق 2 در 3 نمی‌توان آنرا اداره کرد. فوتسال تشکیلات مستقل می‌خواهد و به نظرم باید ترابیان به این رشته بازگردد. در زمان مدیریت ترابیان خودم منتقد او بودم اما الان می‌فهم بهترین دورانمان را با او داشتیم.
  این روزها صحبت‌هایی درخصوص سرمربیگری وحید شمسایی در تیم‌ملی شنیده می‌شود، با این اتفاق موافق هستید؟
وحید شمسایی بازیکن بزرگی بوده و مربی خوبی است اما نباید بلایی را که سر دایی آمد سر او نیز بیاوریم. شاید خودش دوست داشته باشد، سرمربی تیم‌ملی شود اما وقتی روی نیمکت تیم‌ملی بنشیند می‌فهمد که با چه چالش‌هایی روبه‌روست. مربیان جوان ما هنوز تفاوت مربیگری باشگاهی با تیم‌ملی را نمی‌دانند.


تعداد بازدید :  173