شماره ۴۲۹ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۶ آبان
صفحه را ببند
بررسی «شهروند» درباره دلایل مخالفان برخی نمایندگان با وزیر علوم پیشنهادی
مخالفت به کدام دلیل

شهروند|  روز گذشته اتفاقی رخ داد که به برخی از نمایندگان مجلس ثابت کرد که دانش‌آشتیانی گزینه قطعی رئیس‌جمهوری برای تصدی وزارت علوم است نه گزینه‌ای برای رأی نیاوردن. نپذیرفتن استعفای میلی‌منفرد و سمنانیان معاون آموزشی و رئیس مرکز هیات‌های امنای این وزارت علوم روز گذشته از سوی نجفی، این شائبه را مطرح کرد که قرار نیست چیزی تغییر کند اما دانش‌آشتیانی وزیر علوم پیشنهادی در گفت‌وگویی با ایرنا، تلویحا اعلام کرد که در صورت اخذ رأی اعتماد استعفای آنها را می‌پذیرد. وی گفت: « این  دو مدیر از نیروهای شایسته و توانمندی هستند که می‌توانند در سنگرهای مختلف به نظام خدمت کنند.»
به این ترتیب یکی از ایرادهایی که نمایندگان مخالف فرجی‌دانا، وزیر سابق علوم در روز استیضاحش مطرح می‌کردند از میان رفته است و این‌بار حداقل  روی کاغذ دلیلی برای رأی ندادن به دانش‌آشتیانی وجود ندارد. حضور میلی‌منفرد و سمنانیان در وزارت علوم آن‌قدر حساسیت نمایندگان را برانگیخته بود که عبدالوحید فیاضی، نماینده نور در مجلس در گفت‌وگویی به «شهروند» در همین زمینه می‌گوید: عملکرد وزارت علوم قابل اطمینان نیست چراکه نجفی می‌توانست استعفای سمنانیان و میلی‌منفرد را قبول کند و نشان دهد که عملکرد وزارتخانه تغییر می‌‌کند ولی این اقدام نشان از ادامه روند قبلی دارد. اما از سوی دیگر حمیدرضا جلایی‌پور، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی طی گفت‌وگویی با «شهروند» بر این باور است که سابقه اجرایی میلی‌منفرد و سمنانیان بسیار درخشان است و به همین دلیل قبول نکردن استعفای این دو توسط نجفی، کاری بسیار درست بوده است.
دولت از مجلس نظرخواهی نکرده است
یکی از ایرادهای نمایندگان مجلس به دولت این است که چرا حسن روحانی برای معرفی وزیر پیشنهادی‌اش از نمایندگان مجلس مشورت نمی‌گیرد. به گفته کاظم اکرمی، وزیر اسبق آموزش و پرورش، در قانون چنین ضرورتی وجود ندارد و انتظار نمایندگان دراین‌باره درست نیست. با این حال غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی یکی از اعضای فراکسیون رهروان در گفت‌و‌گویی با ایلنا، می‌گوید: دولت باید رایزنی و مشورت‌های لازم را با نمایندگان داشته باشد اما به لحاظ اخلاقی رفتار مناسبی از دولت ما ندیده‌ایم. نیم‌نگاهی به رابطه دولت‌های گذشته با مجلس (حداقل هشت‌سال ریاست احمدی‌نژاد) چیزی مبنی بر مشورت رئیس دولت با نمایندگان بر سر معرفی وزرای پیشنهادی دیده نمی‌شود. محسن رهامی، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها هم با تکیه به همین مطلب به «شهروند» می‌گوید:  مجلس حق ندارد، استقلال قوه مجریه را زیر سوال ببرد. براساس اصل تفکیک قوا هیچ قوه‌ای حق دخالت در امور قوه دیگر را ندارد و همین که نمایندگان مجلس انتظار دارند تا بر سر این مسأله مشورت شود، انتظار نادرستی است. مجلس بهتر است به وزرای دولت اعتماد کند و اجازه دهد به کار خود ادامه دهد.
حضور در حوادث ۸۸
آنچه نمایندگان مجلس تاکنون به آن اصرار داشتند و به نوعی آن را کلیدواژه مخالفتشان با وزرای پیشنهادی دولت در این وزارتخانه عنوان کرده‌اند، حضور در فتنه 88 است. زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگویی با مهر در همین رابطه اعلام کرده است یکی از عواملی که در رأی اعتماد به وزیر علوم نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، حضور در فتنه 88 است. بیژن نوباوه هم در این زمینه طی گفت‌وگویی با میزان مدعی شده است که نقش این وزیر پیشنهادی در فتنه 88 همچنان زیرسوال است.
حال آن‌که سوابق دانش‌آشتیانی و عملکرد او در عرصه‌های مختلف کاملا روشن و واضح است که نمایندگان می‌توانند به آن مراجعه کنند و محسن رهامی هم در گفت‌وگویش با «شهروند» تأکید کرد که چرا نمایندگان به مسائل فرعی تکیه می‌کنند. چرا به جای نگاهی به سوابق علمی دکتر دانش، مسائل حاشیه‌ای را مطرح کنند؟
چرا نمایندگان رأی اعتماد نمی‌دهند؟
اما این‌که چرا نمایندگان مجلس به وزرای پیشنهادی دولت برای وزارتخانه علوم رأی اعتماد نمی‌دهند و بیش از سایر وزارتخانه‌ها سختگیری می‌کنند، سوالی است که محسن رهامی به آن اینگونه پاسخ می‌دهد: پایگاه دانشگاه برای نمایندگان مجلس بسیار مهم است و آنها نمی‌خواهند این پایگاه را از دست بدهند همچنین محمدرضا جلایی‌پور نیز در پاسخ به این سوال به «شهروند» می‌گوید: برخی انتظار دارند که دولت طبق نظر آنها کار کند ولی دولت نمی‌تواند دستورالعمل حامیان رقیبش را اجرا کند و روحانی نشان داده که با وعده‌هایش صادق است.


تعداد بازدید :  196