شماره ۴۲۹ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۶ آبان
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

دیلی‌تلگراف: شاید اوباما مجبور شود تحریم‌ها را یک طرفه لغو کند
روزنامه دیلی‌تلگراف در گزارشی تحلیلی نوشت:  دیپلمات‌ها قرار است هفته جاری به وین بروند تا بر سر راه‌حل نهایی هسته‌ای توافق کنند.  اما باقی ماندن اختلاف درباره سانتریفیوژهای ایران موانعی را به وجود آورده است.
به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی‌تلگراف، اگر ایران و آمریکا به یک توافق هسته‌ای دست پیدا کنند می‌توانند به 35‌سال مواجهه خصمانه پایان دهند که از زمان وقوع انقلاب اسلامی ایران در‌سال 1979 تاکنون ایجاد شده است.  سایه حمله آمریکا به ایران از بین رفته است و برای اولین‌بار منطقه خاورمیانه به جایی امن‌تر از یک انبار باروت تبدیل شده است.  
اما حتی اگر آمریکا بتواند به توافق مورد نظرش با ایران دست پیدا کند باراک اوباما باز هم با هجوم تند کنگره مواجه خواهد بود که اکنون در کنترل جمهوریخواهان قرار دارد.  هرگونه توافق، آمریکا را ملزم خواهد کرد تا تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند. اما جمهوریخواهان تهدید کرده‌اند توافقی که به ایران اجازه دهد سانتریفیوژهایش را حفظ کند بلوکه خواهند کرد.  با توجه به این مخالفت‌ها اوباما ممکن است مجبور شود با استفاده از اختیارات خود تحریم‌ها را یک طرفه لغو کند تا این‌که بخواهد با ریسک آرای کنگره مواجه شود.

نیویورک تایمز:  نباید فرصت توافق از دست برود
روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی با اشاره به فرصت کم باقیمانده تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر برای حصول توافق هسته‌ نهایی نوشت:  نباید فرصت‌ها برای رسیدن به راه‌حل جامع از دست برود.  روزنامه نیویورک تایمز در ادامه نوشت:  ایران و قدرت‌های جهانی پس از یک‌سال تلاش دیپلماتیک اکنون با ضرب‌الاجل 24 نوامبر برای رسیدن به راه‌حل نهایی بر سر برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌ها علیه این کشور روبه‌رو هستند.  اگرچه مذاکرات آتی آخرین فرصت برای دستیابی به این نتیجه محسوب می‌شود به‌نظر می‌آید رایزنی‌های هفته گذشته در عمان پیشرفت محسوسی نداشت.  این امر احتمال تمدید مذاکرات را افزایش می‌دهد.  از آنجایی که هیچ‌کس خواهان شکست این تلاش‌ها نیست، گفت‌وگوهایی درباره تمدید مذاکرات و تدوین پیشرفت‌هایی که تاکنون حاصل شده به میان آمده است.  نیویورک تایمز همچنین نوشت:  به هر طریقی این وضع باید حفظ شود و فرصت‌ها برای دستیابی به یک توافق جامع باید زنده نگه داشته شود چون هر اتفاق دیگری غیراز این یک تراژدی خواهد بود. یک توافق موفقیت‌آمیز برای هر دو طرف منافعی به همراه دارد.  ایران با لغو تحریم‌ها می‌تواند وضع اقتصادی خود را بهبود بخشد و این امر موجب باز شدن درهای ارتباط ایران با جامعه بین‌الملل خواهد شد.  همچنین یک راستی‌آزمایی مناسب به جهان اطمینان خواهد داد که ایران تنها به دنبال انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز است و این کشور می‌تواند در مقابله با بحران‌های منطقه‌ای شامل مبارزه با داعش مشارکت کند.  

فلاحت‌پیشه:  احتمال توافق با 1+5 بیش از توافق نکردن است
یک تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است:  با توجه به مسیر طی‌شده در مذاکرات ایران و 1+5، احتمال توافق بیش از عدم توافق است.  دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پایان مذاکرات عمان، گفت: این مذاکرات بی‌نتیجه نبوده، بلکه براساس حساسیت موضوع هسته‌ای طرفین تصمیم گرفتند نتایج نهایی را اعلام نکنند.  وی معتقد است:  تحلیل محتوایی موضع‌گیری‌های طرفین نشان می‌دهد در عمان مواضع دو طرف بسیار به هم نزدیک شده و این دلیلی برای خوشبینی به توافق احتمالی است. این نماینده پیشین مجلس با بیان این‌که هنوز هم اختلافات جدی بین دو طرف وجود دارد، عنوان کرد:  با این حال در زمانی که از آغاز مذاکرات تاکنون پشت سر گذاشته شده بسیاری از تابوها شکسته شده، دیدهای طرفین عوض شده و حتی لابی‌های موثر گذشته نیز خنثی شده است. وی افزود:  این عوامل باعث شده شرایط ایجاد شده در عرصه دیپلماسی یک مرحله برگشت‌ناپذیر باشد که احتمال توافق در آن بیش از احتمال عدم توافق است. این استاد دانشگاه، عدم توافق را نیز دور از انتظار ندانست و تأکید کرد:  با توجه به پیشینه رابطه ایران و آمریکا و تلاش لابی‌های مخالف ازجمله جاسوسی که به‌عنوان معاون سابق آژانس انرژی اتمی، اطلاعات فنی نادرست درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌دهد احتمال شکست در مذاکرات نیز وجود دارد.  

سفیر ایران در بیروت:  لبنان را برای دریافت هبه تحت فشار نمی‌گذاریم
سفیر کشورمان در لبنان گفت که تهران هرگز دولت لبنان را درخصوص (پذیرش) هبه نظامی‌اش تحت فشار قرار نخواهد داد.  به گزارش ایسنا، محمد فتحعلی بعد از دیدار با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: این جزو وظایف ما است که در شرایط دشوار در کنار لبنان باشیم. 


تعداد بازدید :  244