شماره ۴۲۹ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۶ آبان
صفحه را ببند
اخبار جهان

خروج غیرمنتظره پوتین از اجلاس سران گروه 20
شهروند| ولادیمیر پوتین نشست اجلاس سران گروه 20 در استرالیا را پیش از پایان آن ترک کرد. اقدام رئیس‌جمهوری روسیه به‌دنبال فشار غرب بر مسکو صورت گرفت که دولت روسیه را به حمایت از جدایی‌طلبان شرق اوکراین متهم می‌کنند. اما ولادیمیر پوتین مدعی شد تصمیم او برای ترک زودهنگام این نشست به تنش‌های اوکراین ارتباطی ندارد و دلیل اصلی آن را مسافت طولانی میان استرالیا و روسیه عنوان کرد و گفت می‌خواهد پیش از آغاز روزکاری خود کمی بخوابد.
دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز یکی از رهبرانی بود که به صورت علنی به انتقاد از روسیه پرداخت و این کشور را به «قلدری برای دولت‌های کوچکتر اروپا متهم کرد» و هشدار داد که اگر مسکو به «از بین بردن ثبات در اوکراین» ادامه دهد با تحریم‌های بیشتری روبه‌رو خواهد شد.
از دیگر رویداد‌های مهم این نشست همصدایی رهبران آمریکا، ژاپن و استرالیا در مخالفت با اقدامات روسیه در کریمه بود که به دنبال دیداری کم‌سابقه در حاشیه نشست گروه 20 صورت گرفت.

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه رژیم صهیونیستی
کمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا به خاطر آنچه تداوم عملیات‌ و پروژه‌های شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری خواند تحریم‌های جدیدی را علیه این رژیم اعمال کرد. خبرگزاری ایسنا به نقل از شماره دیروز روزنامه عبری‌زبان‌ هاآرتص نوشت برخی دیپلمات‌های اروپایی و مسئولان بلندپایه رژیم صهیونیستی اعلام کردند که کمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا 3 هفته قبل سند محرمانه‌ای را در اختیار نمایندگان 28 کشور عضو این اتحادیه قرار داده است که پیش‌نویس طرح جدید اتحادیه برای تحریم رژیم صهیونیستی در واکنش به تداوم عملیات‌های شهرک‌سازی آن در کرانه باختری به شمار می‌رود. یک دیپلمات اروپایی نیز با اشاره به تعلیق مذاکرات سازش و تداوم شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی، از ناراحتی شدید محافل اروپایی از این اقدامات تل‌آویو و ناامیدی آنها نسبت به تحقق صلح و سازش میان طرفین فلسطینی و صهیونیستی خبر داد و گفت: سند اخیر تحریم‌های اروپایی علیه اسراییل در نتیجه تفکرات مخالف و اعتراضات محافل اتحادیه اروپا نسبت به سیاست‌های صهیونیستی تهیه و تدوین شده است.

انتشار فیلم تازه داعش از بریدن سر گروگان‌هایش
فیلم 16 دقیقه‌ای منتشرشده گروهک تروریستی داعش، نشان می‌دهد که این گروه فردی را که «پیتر کسیگ» امدادرسان آمریکایی معرفی می‌کنند، به قتل رسانده است. به گزارش ایرنا، این فیلم که دیروز روی شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت، یک تروریست داعشی را نشان می‌دهد که صورتش را پوشانده و در مقابل سر جداشده‌ای ایستاده که به گفته خودش متعلق به پیترکسیگ امدادرسان آمریکایی است.
کسیگ پس از این‌که خدمت سربازی را در‌ سال 2012 رها کرد، در سازمان امدادرسانی «سیرا» فعالیت می‌کرد تا این‌که توسط داعشی‌ها در دسامبر‌ سال گذشته در سوریه دستگیر شد. داعش همچنین نوار ویدیویی دیگری روی سایت‌های وابسته به خود گذاشته است و در آن فیلم دست‌کم 15 مرد که دستان آنها بسته شده و همگی لباس‌های سرمه‌ای رنگ به تن دارند، دیده می‌شوند و به‌طور همزمان توسط اعضای داعش سر بریده می‌شوند. این اولین‌بار است که داعش به‌طور دسته‌جمعی سر قربانیان خود را از تن جدا می‌کند. داعش مدعی است که این افراد از نظامیان ارتش سوریه هستند.


تعداد بازدید :  325