شماره ۴۲۹ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۶ آبان
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

درگذشت کاترین کبیر
218‌سال پیش، برابر با هفدهم نوامبر 1796 میلادی، کاترین دوم معروف به کاترین کبیر، امپراتریس کشور روسیه که به مدت ۳۴‌سال این مقام را داشت در 67سالگی درگذشت. کاترین با نام سوفیا اوگوستا آنهالت زِربست، در پروس متولد شده بود و پس از آن‌که به مذهب ارتودکس درآمد نام کاترین را برای خویش انتخاب کرد. نام روسی او یکاترینا الکسیوونا بود. تاریخ‌نگاران قدیم ایرانی از وی با نام «خورشیدکلاه» یاد کرده‌اند. کاترین در امور سلطنت جدی و سخت‌کوش بود و حس جاه‌طلبی و قدرت اراده او را در راهی انداخت که همتراز با پترکبیر قرار گرفت.

گشايش آبراه سوئز
145‌سال پیش، برابر با هفدهم نوامبر 1869 میلادی، آبراه سوئز آغاز به كار كرد. این آبراه به‌رغم مخالفت دولت انگلستان كه نمي‌خواست دسترسي ديگران به هند آسان شود، طبق طرح مهندس فرانسوي «فرديناند دو لسپوس» ساخته شد. عمليات مربوط به ساخت اين آبراه كه بعداً انگليسي‌ها در آن شريك شدند 10‌سال طول كشيد و 400 ميليون فرانك فرانسه هزينه داشت. هر‌ سال به‌طور متوسط 18‌هزار كشتي از اين آبراه مي‌گذرد. اين آبراه كمك بزرگي به تسهيل و گسترش تجارت شرق و غرب كرده است. در‌سال 1956، در پي ملي اعلام شدن آبراه سوئز، دولت‌هاي انگلستان، فرانسه و اسراييل بر ضد مصر وارد جنگ شدند.

اختراع «ماوس» كامپيوتر
44‌سال پیش، برابر با هفدهم نوامبر 1970 میلادی، دكتر داگلاس انگلبارت، دانشمند الكترونيك نروژي‌تبار مقیم آمريكا، «ماوس» را که باعث تسهيل كار با كامپيوتر می‌شد به‌عنوان اختراع ثبت کرد. اين تنها اختراع دكتر انگلبارت به شمار نمی‌رود زیرا او ابزار (Tools) و واژه‌هاي كامپيوتر را هم نوشته و تنظيم كرده است. انگلبارت در ‌سال 2000 عالي‌ترين نشان علمي آمريكا را از رئيس‌جمهوري وقت ایالات متحده دريافت کرد.


تعداد بازدید :  312