شماره ۴۲۹ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۶ آبان
صفحه را ببند
مراسم تشییع خواننده جوان پاپ با حضور انبوهی از دوستدارانش برگزار شد
بدرقه باشكوه پاشايي در ميان ترانه‌ها

زهرا نجفی| پیکر مرتضی پاشایی، خواننده جوان پاپ در میان موجی از اندوه و محبت مردمی که از دور و نزدیک برای شرکت در مراسم او از اولین ساعات صبح در مقابل تالار وحدت جمع شده بودند، تشییع شد. درحالی‌که پیکر او در تابوتی پیچیده در پرچم جمهوری اسلامی ایران آرمیده بود، اما همچنان صدای ترانه‌هایش شنیده می‌شد.
دیروز صبح، اگر سری به خیابان‌های منتهی به تالارِ وحدت می‌زدید، جمیعت انبوه سیاه‌پوشی را می‌دیدید که پوسترهایی از زنده‌یاد پاشایی در دست داشتند. جمعیتی چنان انبوه که در کمتر مراسمِ خاکسپاریِ هنرمندی می‌شد؛ نمونه‌اش را مشاهده کرد. حتی عده‌ای که نتوانسته بودند خودشان را به تالار وحدت برسانند، در محوطه تئاترشهر حلقه زده بودند و ترانه‌های او را با هم می‌خواندند. البته با توجه به اتفاقاتِ چند روز اخیر و برگزاری مراسمِ خودجوشِ مردمی به یادِ او در شهرستان‌های مختلف و حتی کشوری چون افغانستان، می‌شد چنین استقبالی را حدس زد. تعداد زیادی از مشایعت‌کنندگانِ او از شهرستان‌های مختلف خودشان را به مراسمِ او رسانده بودند.
بعد از قرائت قرآن، «عباس سجادی» - مشاور معاونت هنری وزارت ارشاد و مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری نیاوران - اولین کسی بود که پشت تریبون قرار گرفت و پیام وزیر ارشاد، علی جنتی را برای مردم خواند. او گفت: «در این چند روز مردم ایران با برگزاری آيین‌های شایسته نشان دادند که مرتضی می‌ماند و تاریخ موسیقی درباره او سال‌ها بعد قضاوت خواهد کرد.» علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد هم حضور مردم در این مراسم را باشکوه خواند. او با اشاره به این‌که پاشایی در آخرین ملاقاتشان گفته کاری کنید که همه در مراسم من شاد باشند، گفت: «احساس می‌کنم که روح او با دیدن این جمع باشکوه شاد‌ است. چهره‌های جوان را با چشم‌هایی اشک‌آلود در جمع می‌بینم که شاهد تجلی احساسات پاک آنها هستیم. برای شما مردم که محبت را به‌عنوان زیبا‌ترین چهره نشان دادید آرزوی بزرگی می‌کنم. خداوند روح این جوان را قرین رحمت کند.»
اما حضور محمد علیزاده، خواننده پاپ که از دوستان نزدیک پاشایی است، حال و هوای دیگری داشت. چراکه او ترانه «جاده یکطرفه» از آثار پرطرفدار مرتضی پاشایی را اجرا کرد و مردم با او همخوانی کردند. بعد از آن نیز ترانه‌، «هواتو کردم» از آثار خودش که می‌گفت پاشایی علاقه خاصی به آن داشته را برای پیکرِ او خواند و گفت: «از ته قلب آرامم و می‌دانم مرتضی لیاقتِ این اسطوره شدن را که هم‌اکنون برایش اتفاق افتاده، دارد. این اتفاق نصیب هر کسی نمی‌شود.»
منصور پاشایی، عموی مرتضی پاشایی و ناصر پاشایی، پدرش هم مدت کوتاهی پشت تریبون قرار گرفتند و درباره او با مردم صحبت کردند. عموی پاشایی به مردم گفت: «دعاهای شما نتایج زیادی داشت. برای اولین‌بار اعلام می‌کنم که پزشکان معالج‌‌ همان روزهای اول به ما گفته بودند که مرتضی چند ماه بیشتر دوام نمی‌آورد. ولی این معجزه‌ دعاهای شما بود که باعث شد، او بیش از یک‌سال زنده بماند و باز هم بتواند برای شما بخواند. خدا به‌خاطر دعاهای شما او را مدتِ بیشتری حفظ کرد و چه هدیه‌ای بهتر از این؟» پدر مرتضی پاشایی هم روضه‌ای که در آخرین روزها بر بالین او خوانده بود دوباره بر پیکر او خواند و بیان کرد: «حالا‌‌ همان روضه را امروز برایش می‌خوانم و می‌خواهم تا لحظه‌ آخر در آرامش باشد.» همین روضه‌خوانی باعث شد، بعضی از حاضرانِ در مراسم بیهوش شوند و آمبولانسی که اطرافِ محوطه بود، در میانِ انبوه جمعیت به سختی توانست خودش را به حاضران برساند.
بنیامین بهادری، خواننده پاپ آخرین کسی بود که با اجرای قطعه «یکی هست» مراسم پاشایی را به پایان رساند. قرار بود علی لهراسبی، علی کریمی و محمدرضا گلزار هم در این مراسم سخنرانی کنند که به‌دلیل ازدحام جمعیت فرصت نشد. پیروز ارجمند (مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد)، محمد علیزاده، محسن یگانه، بنیامین بهادری، امین حیایی، شیلا خداداد، محسن افشانی، فرزاد حسنی، آزاده زارعی، زانیار خسروی، سیروان خسروی، سیاوش خیرابی، لیلا بلوکات، بهنام صفوی، جواد‌ هاشمی و... از دیگر هنرمندانی بودند که در این مراسم حاضر شدند تا با مرتضی پاشایی وداع کنند. تا لحظه ای که این گزارش نوشته شد،به دلیل ازدحام جمعیت در بهشت زهرا هنوز امکان برگزاری مراسم تدفین مرتضی پاشایی فراهم نشده است و شاید به ساعاتی دیگر یا فردا
موکول شود.


تعداد بازدید :  320