شماره ۴۲۹ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۶ آبان
صفحه را ببند
محمدرضا شجریان دو آلبومِ جدید منتشر می‌کند
هنوز امکان برگزاریِ کنسرت وجود ندارد

سما بابایی| حالا درست یک‌سال و نیم است از آن روزی می‌گذرد که رئیس‌جمهوری – حسن روحانی- در مناظره انتخاباتی‌اش از «محمدرضا شجریان» نام برد و از این‌که او امکانِ فعالیت ندارد، گلایه کرد. او به این مسأله اشاره داشت که چرا هنرمندی در حد و اندازه‌های او نباید امکانِ فعالیت داشته باشد؛ حالا اما او همچنان نتوانسته است در ایران به اجرای برنامه بپردازد؛ هرچند دو آلبوم آماده انتشار دارد.
محمدرضا شجریان درحالی در این مدت نتوانسته به اجرای برنامه بپردازد که علی جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - به همراه معاونانش، مدام درباره عدم مشکل برای برگزاریِ کنسرت توسطِ استادِ آواز ایران سخن گفته‌اند اما همچنان این تندروها هستند که مانع از برگزاریِ این برنامه می‌شوند؛ همان گروهی که این قدرت را دارند تا در این سال‌ها هر برنامه‌ای را که به نظرشان مناسب نمی‌آید لغو کرده و با وجود داشتنِ مجوزهایِ قانونی اجازه برگزاری‌اش را ندهند. هر بار به دلیل و بهانه‌ای، گاه به خاطرِ حضورِ نوازنده‌ای زن و گاه به بهانه‌ای دیگر. اسطوره آوازِ ایران، البته در این مدت بیکار ننشسته و کنسرت‌های متعددی را در کشورهایِ مختلف دنیا برگزار کرده و همین روزها به تازگی برنامه‌هایش در اروپا به پایان رسیده است.
برنامه‌هایی که با سازهایِ ابداعی‌اش و با همراهی گروهِ موسیقیِ شهناز به سرپرستی «مجید درخشانی» برگزار شد. او در این کنسرت‌ها، قطعاتی از ساخته‌هایِ درخشانی و سعیدِ فرج‌پوری را به اجرا درآورد. این برنامه‌ها با اجرا در شهر مالمو کشور سوئد آغاز و در این مدت در شهرهای مختلفی از اروپا برنامه اجرا شد تا این‌که پنجم آبان‌ماه با اجرای شهر لندن، این تور کنسرت‌ها به پایان خود رسید. این کنسرت‌ها در دو بخش تنظیم شده بود که بخش اول به‌طور کامل شامل کارهای ساخته‌شده توسط سعید فرج‌پوری بود که شامل ۳ تصنیف و ۲ قطعه ضربی در آواز دشتی و بیات ترک می‌شد و روی اشعاری از حافظ، هوشنگ ابتهاج و فریدون مشیری ساخته شده‌ بودند و بخش دوم کنسرت نیز شامل قطعاتی با آهنگسازی مجید درخشانی و محمدرضا شجریان بود.
آهنگسازی‌ قطعات اجرایی در این تور کنسرت، بر مبنای سازهای ابداعی استاد شجریان صورت گرفته بود. این درحالی است که محمدرضا شجریان، این روزها دو آلبوم در سه‌گاه و اصفهان دارد که به همراهیِ گروهِ شهناز آماده کرده است.  این آثار در آخرین مراحلِ خود هستند و به‌زودی به انتشارِ عمومی در خواهند آمد. در این اجراها، سعید فرج‌پوری (آهنگساز – کمانچه سوپرانو و سرپرست مهمان)، نگار خارکن (صراحی سوپرانو)، کاوه معتمدیان (سبو و شهرآشوب سوپرانو)، مهرداد ناصحی (صراحی و دل و دل آلتو)، آتنا اشتیاقی (شهنواز)، مجید درخشانی (سرپرست و تنظیم و موسیقی میانی – کرشمه و تار)، رادمان توکلی (ساغر)، مهدی امینی (بم ساغر و باربد) و ... به‌عنوان اعضای گروه موسیقی شهناز، استاد محمدرضا شجریان را همراهی کردند.


تعداد بازدید :  287