شماره ۴۲۹ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۶ آبان
صفحه را ببند
برگزاری یادبود شانزدهمین سالگرد عروج علامه محمدتقی جعفری
همایش ققنوس‌اندیشه در اصفهان

نشست خبری عوامل اجرایی و علمی همایش یادبود شانزدهمین سالگرد عروج علامه محمدتقی جعفری، با عنوان «ققنوس‌اندیشه» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان برگزار شد.
به‌گزارش خبرنگار ما از اصفهان، رضا اسماعیلی، دبیر علمی همایش ققنوس‌اندیشه گفت: این همایش روز بیست و چهارم آبان جاری در دانشگاه آزاد خوراسگان برگزار شد.
وی با بیان این‌که 35 مقاله درباره اندیشه علامه جعفری به این همایش ارسال شده، اظهار کرد: از این تعداد 15 مقاله برتر برای شرکت در این همایش انتخاب شد که مجموعه آنها در قالب کتاب به چاپ رسیده است.
وی با اشاره به شخصیت، ویژگی‌ها و آثار علامه جعفری گفت:  از استاد علامه جعفری بیش از 80 اثر در بخش‌های مختلف به‌چاپ رسیده است.
وی تفاسیر قرآنی، مقالات درباره نهج‌البلاغه، مثنوی معنوی، تعلیم و تربیت، عرفان، فلسفه، فرهنگ‌شناسی، هنر و زیبایی‌شناسی، فرهنگ عاشورایی و نهضت حسینی را ازجمله آثار علامه محمدتقی جعفری عنوان کرد.
وی این همایش را نقطه آغازی برای پرداختن علمی توأم با سعه‌صدر، ژرف‌نگری و جامع‌اندیشی متناسب با زبان و ادبیات روز به آثار علامه عنوان و ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این همایش بتوان اندیشه علامه جعفری و سایر بزرگان علمی را به دانشگاهیان برای بررسی عمیق‌تر معرفی کرد.
فرید صلواتی، نوه علامه محمدتقی جعفری و دبیر اجرایی همایش ققنوس اندیشه نیز ابراز امیدواری کرد که این همایش نقطه‌عطفی برای دانشگاهیان  باشد.
وی با بیان این‌که جای این همایش در برنامه‌های دانشگاه آزاد خورسگان احساس می‌شد، گفت: حتی قشر غیرمذهبی نیز ارتباط خوبی با علامه محمدتقی جعفری برقرار می‌کنند.
وی با اشاره به عدم آگاهی و اطلاع دانشجویان و اساتید از آثار و اندیشه‌های علامه محمدتقی جعفری تأکید کرد: نباید اجازه داد الگوهای ناشناخته غربی جایگزین این بزرگان برای فرزندانمان در آینده شوند.
صلواتی افزود: بزرگانی همچون علامه طباطبایی، جعفری، شریعتی، دکتر حسابی و سایر علما و دانشمندان باید به قشر دانشگاهی و مردم شناسانده شوند.
وی با بیان این‌که این همایش نخستین همایش ملی درباره علامه محمدتقی جعفری است، گفت: در این همایش مهمانانی ازجمله
 امام جمعه اصفهان، شاگردان علامه و استادان سخنرانی کردند. وی افزود: دو کلیپ از سخنرانی علامه جعفری و آواز مثنوی خوانده شده توسط علامه جعفری اولین بار در این همایش پخش شد.
علامه محمدتقی جعفری مرداد‌ سال 1304 در شهر تبریز دیده به جهان گشود و در 15سالگی زادگاه خویش را به قصد اقامت در تهران ترک کرد و در مدرسه مروی تحصیل متن رسایل و مکاسب را پی گرفت و پس از 3سال به شهر قم مهاجرت کرد و ضمن تحصیل در مدرسه دارالشفای قم، ملبس به لباس روحانیت شد و دروس خارج را در آن‌جا آغاز کرد.
وی سپس برای ادامه تحصیلات راهی نجف شد و 23 ساله بود که به درجه اجتهاد نایل آمد. علامه جعفری پس از 11‌سال اقامت در نجف و شرکت در حوزه‌های درسی آن دیار به‌سال 1336 به ایران بازگشت.
این مفسر نهج‌البلاغه، مولوی‌شناس و عارف برجسته در 25 آبان‌ سال 1377 چشم از جهان فروبست و در جوار مرقد امام هشتم(ع) به خاک سپرده شد.
 ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه در 27 جلد، تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی در 15 جلد، ترجمه کامل نهج‌البلاغه، امام حسین علیه‌السلام شهید فرهنگ پیشرو انسانیت، حقوق جهانی بشر از دیدگاه اسلام و غرب (فارسی و انگلیسی)، نقد نظریات دیوید هیوم در چهار موضوع فلسفی، بررسی و نقد برگزیده افکار راسل، زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام، موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی، فلسفه دین، تحقیقی در فلسفه علم، فلسفه و هدف زندگی، مولوی و جهان‌بینی‌ها و شناخت انسان در تصعید حیات تکاملی ازجمله ده‌ها اثر جاودان این
 علامه است.

 


تعداد بازدید :  351