شماره ۴۲۹ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۶ آبان
صفحه را ببند
صحنه‌پردازی در رمان

نوشتن، تنها بر استعداد استوار نیست. درست است که استعداد یکی از پایه‌های اصلی آن به شمار می‌رود اما برای خوب نوشتن، باید مطالعه کرد و از قوانین و ضوابط آن آگاه شد. یکی از راه‌های شناخت قوانین در کنار تجربه‌های نویسندگان بزرگ دنیا؛ خواندن کتاب‌هایی است که درباره شیوه‌های نویسندگی نوشته شده‌اند.
این کتاب جزو مجموعه 10جلدی آموزش داستان‌نویسی است. این ترجمه، اولین تجربه عبدالله کریم‌زاده در زمینه نویسندگی‌خلاق است. این اثر یک کتاب آموزشی برای همه کسانی است که سودای نویسندگی در سر و دوست دارند دست به خلق آثار ادبی بزرگ بزنند.
نویسنده این کتاب، «ریموند آبستفلد»، خود از چهره‌های برجسته ادبیات معاصر آمریکا است که از آثار او می‌توان به 27 جلد رمان، 10 فیلمنامه و مجموعه اشعار و داستان‌های کوتاه و ده‌ها مقاله‌ادبی اشاره کرد. او از معدود افرادی است که نظریه و عمل را با هم تلفیق کرده و معتقد است که می‌توان راه نویسنده شدن را آموزش داد. درواقع از نظر او نوشتن و داستان‌نویسی صرفا یک مقوله جوششی و ذاتی نیست بلکه می‌تواند اکتسابی و از راه آموزش و تلاش نیز باشد. کتاب، تکنیک‌های داستان‌نویسی را درقالب نظریه‌هایی بیان می‌کند و سپس با آوردن مثال‌های متعدد و روشنگرانه از صحنه‌های رمان‌ها و فیلم‌های مشهور جهان، خواننده را با جنبه کاربردی این نظریات آشنا می‌کند. اثر حاضر شامل 15 فصل است که برخی از آنها عبارتند از:
صحنه چیست؟، شروع صحنه، اندازه معقول صحنه، مکان و زمان صحنه، شکل مناسب صحنه، تعیین طول تأملی بر زاویه‌دید، نحوه چینش صحنه‌ها و پیش‌نویس نهایی صحنه و...

 


تعداد بازدید :  210