شماره ۱۳۶۱ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۵ اسفند
صفحه را ببند
رئیس موزه لوور:
آمدن لوور حاصل توافق با «روحانی» بود

شهروند| «الان در ساختمانی هستیم که سمبلی تاریخی میان دو کشور ایران و فرانسه است؛ ساختمانی که به دست معمار فرانسوی آندره گُدار ساخته شده. تاریخ و تمدن گذشته ایران تأثیر شگرفی بر هنر فرانسه گذاشته است.» ژان لوک مارتینز، رئیس موزه لوور وقتی دیروز در نشست خبری این حرف ها را می زد، به اتاقی در ساختمان موزه ملی اشاره می کرد. او همراه با جبرئیل نوکنده، رئیس موزه ملی آنجا حاضر شدند تا درباره چهارمین نمایشگاه خارجی در موزه ملی توضیح دهند.
اینطور که نوکنده گفت، ایران از سال ۲۰۰۱ تا امروز بیشتر از 30 نمایشگاه در قاره های اروپا و آمریکا برگزار کرده و با این کار ارتباطات فرهنگی مردم کشورهای مختلف با ایران بیشتر شده است. علاوه بر این در خرداد ماه نمایشگاهی با عنوان «ایران مهد تمدن» در هلند و مهرماه نمایشگاهی در بریتیش میوزیم برپا خواهد شد.
تا قبل از سال 94 اما منتقدان مدام می‌پرسیدندکه چرا طرف های خارجی در ایران نمایشگاهی برگزار نمی کنند. به گفته رئیس موزه ملی در پاسخ به همین انتقادات، از سال 94 تاکنون، این چهارمین نمایشگاهی است که از آثار تاریخی موزه های خارجی در ایران به نمایش در آمده است و این یکی ۵۶ اثر فرهنگ‌های باستانی، یونان، روم، مصر، بین النهرین، فرانسه، ایتالیا، آلمان را در خود دارد. « این اتفاق حاصل مذاکرات با رئیس موزه لوور از سال 94 است؛ مذاکراتی که تنها درباره برپایی نمایشگاه نبود و کارشناسان دو طرف برای انتخاب آثار و چیدمان هماهنگی داشتند.
مارتینز هم نمایشگاه را حاصل توافق های پیشین دانست:« نمایشگاه امروز حاصل توافق رئیس جمهوری ایران و رئیس جمهوری فرانسه در سال 2016 است.»
او با توضیح اینکه در موزه لوور دو دپارتمان به آثار تمدن ایران اختصاص داده شده، گفت:«تمدن و تاریخ گذشته ایران بخصوص دوره کوروش و داریوش تاثیر زیادی روی شکل گیری تمدن کنونی اروپا گذاشته است.»
اینطور که رئیس موزه لوور گفت، این موزه سالانه حدود دو هزار اثر خود را به دیگر موزه‌های دنیا امانت می‌دهد:«لوور سالانه بیش از 200 میلیون یورو بودجه دارد که نیمی از آن از منابع دولتی تامین می‌شود و نیم دیگر هم از فروش بلیت‌هاست.» حالا قرار است برای دیدن نمایشگاه لوور کوچک در تهران، گردشگران داخلی و خارجی هر کدام ۵ هزار تومان بپردازند.
او درباره نمایشگاه حاضر و تنوع آثارش هم چنین توضیحی داد:«ما در اولین نمایشگاه لوور در ایران خواستیم تنوع مجموعه‌های لوور را در ایران به نمایش بگذاریم. در حال حاضر هدف ما تنها نمایش هنر ایران نیست بلکه موضوع اصلی بر سر ارتباطات فرهنگی بین ملل مختلف است. به همین جهت آثار نقاشی، مجسمه و دیگر شاخه‌های هنر را در این نمایشگاه عرضه کرده‌ایم. ویژگی خاصی که این نمایشگاه دارد آمیزه‌ای از باستان‌شناسی و هنر معاصر است. در موزه لوور در تهران آثار مصر باستان، رم، بین‌النهرین و آثار سلطنتی فرانسه نیز دیده می‌شود. »
مارتینز ادامه داد:«موزه لوور به هنرهای معاصر هم نظر دارد، لوور یک قصر پادشاهی است و در آن شاهد گشایشی به سمت هنر معاصر هم هستیم. همچنان که آثاری که در تهران به نمایش درآمده موزه همچنان زنده و معاصر است و من باید به مجموعه‌ عکس‌های کارگردان برجسته ایران عباس کیارستمی اشاره کنم که این معاصریت را در خود حفظ کرده است.»
به گفته رئیس موزه لوور برگزاری این نمایشگاه باعث شد این موزه بزرگ، تبادل پرسنلی با موزه ملی ایران داشته باشد. او در صحبت هایش از برگزاری نمایشگاهی از آثار دوره‌ی قاجار ایران خبر داد :«در راستای همکاری‌های دوطرفه ایران و فرانسه نمایشگاهی به نام «امپراتوری گل‌های سرخ» به زودی در پاریس برگزار خواهیم کرد که به طور مشخص به آثار دوره قاجار ایران مربوط می‌شود و متعلق به دو مجموعه موزه ملی ایران و کاخ گلستان است.»


تعداد بازدید :  331