شماره ۱۳۶۱ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۵ اسفند
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

واکنش تهران به اظهارات اخیر مقامات صهیونیستی در مورد برد موشک‌های ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اخبار منتشرشده مبنی بر این‌که صهیونیست‌ها از مقامات اروپایی و آمریکایی خواهند خواست که بر فعالیت‌های موشکی ایران اعمال محدودیت کرده، چنان‌که برد موشک‌های ایران کاهش پیدا کند، گفت: این سخنان و زیاده‌گویی‌ها صهیونیست‌ها راه به جایی نمی‌برد.
بهرام قاسمی با بیان این‌که «چندان نباید به این سخنان توجه کرد»، اظهار کرد: ماهیت رژیم اشغالگر صهیونیستی بر همگان مشخص است و همگان می‌دانند که این رژیم در طول این دهه‌ها چه اقداماتی را در منطقه و جهان اسلام انجام داده است. وی در ادامه گفت‌وگوی خود با رادیو سراسری با بیان این‌که «سیاست رژیم صهیونیستی، تخریب روابط کشورهای اسلامی با یکدیگر و تضعیف جهان اسلام است»، ادامه داد: آنها در طول این سال‌ها به دنبال زورگویی به ملت مظلوم فلسطین و منطقه بوده‌اند. این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این‌که «سخنان مقامات صهیونیستی در مورد برنامه‌های موشکی ایران مطلب جدیدی نیست و آنها خواب‌ها و رویاهای خود را دارند و تصور می‌کنند که با این‌گونه سخنان می‌توانند بر سیاست‌های ایران و سیاست‌های سایر کشورهای جهان نسبت به ایران تاثیرگذار باشند»، گفت: این سخنان و زیاده‌گویی‌ها راه به جایی نخواهد برد و جمهوری ایران مصلحت و مصالح خود و مردم خود را بهتر از دیگران می‌داند و همان‌طور که در گذشته با تمام توان از مصالح، حاکمیت و تمامیت ارضی ایران دفاع کرده، در آینده نیز با تمام توان از این سیاست پیروی می‌کند و آن‌که متزلزل خواهد شد، رژیم صهیونیستی است که امروز با چالش‌های زیادی مواجه است.

نخستین نشست مشترک کمیته همکاری فرهنگی ایران و روسیه
نخستین نشست کمیته مشترک همکاری‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، در چارچوب چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور با هدف توسعه روابط فرهنگی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری در روز دوشنبه، 14 اسفندماه در وزارت فرهنگ روسیه برگزار شد. جلسه افتتاحیه کمیته با حضور هیأت ایرانی به ریاست عباس خامه‌یار معاون توسعه فرهنگی و بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و میزبانی وزارت فرهنگ روسیه به ریاست سرگی آبروالین معاون وزیر فرهنگ روسیه و با حضور مدیران وزارت فرهنگ، آژانس چاپ و نشر روسیه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و بنیاد فرهنگی- هنری رودکی برگزار شد.
در این جلسه طرفین مواردی ازجمله برگزاری متقابل سال‌های فرهنگی و گردشگری دو کشور در ‌سال 2020، برگزاری گفت‌وگوی فرهنگی اوراسیا، برگزاری هفته فرهنگی ایران در روسیه در ‌سال 2018، حمایت از تشکیل اتحادیه ناشران ایران و روسیه، توسعه همکاری‌های فرهنگی میان شهرها و استان‌های ایران و روسیه را مورد بررسی و تبادل‌نظر قرار دادند. در پایان این نشست، تفاهمنامه همکاری میان علی‌اکبر صفی‌پور بنیاد فرهنگی- هنری رودکی ایران و آ.س. ساکالوف رئیس کنسرواتوری دولتی چایکوفسکی روسیه، در زمینه موسیقی و همچنین تفاهمنامه همکاری فرهنگی ایران و روسیه میان روسای کمیته فرهنگی امضا شد.

کمالوندی: ترامپ شجاعت خروج از برجام را ندارد
 سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تأکید بر این‌که ترامپ شجاعت خروج از برجام را ندارد، گفت: «اگر بخواهیم برگردیم به وضع گذشته، دست ما خیلی باز است. ما کارهای زیادی می‌توانیم انجام بدهیم؛ از نظر سطح و مقدار غنی‌سازی، تعداد سانتریفیوژ و دیگر موارد می‌توانیم به سرعت اقداماتی انجام بدهیم». به گزارش ایسنا، بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با العالم گفت: «ترامپ هر از چندگاهی سعی می‌کند برجام را بهانه کند. او تهدید می‌کند پایبندی جمهوری اسلامی ایران به برجام را تأیید نخواهد کرد، این درحالی است که پایبندی جمهوری اسلامی ایران به توافق هسته‌ای مسأله‌ای فنی است و کنگره قادر به انجام آن نیست؛ اگر قرار است جایی هم پایبندی ایران را به توافق هسته‌ای تأیید کند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که برای دهمین‌بار ظرف هفته گذشته، این کار را کرد و بنابراین وقتی که آمریکا بخواهد خلاف جریان حرکت کند، به لحاظ سیاسی مقبولیت خود را از دست خواهد داد اما متاسفانه این کاری است که ترامپ انجام می‌دهد. وی در پاسخ به این سوال که درصورت لغو برجام از سوی آمریکا تدابیر ایران درباره میزان غنی‌سازی یا پژوهش‌های اتمی چه خواهد بود، گفت: برخلاف آن چیزی که نشان می‌دهد، ترامپ شجاعت لازم را ندارد، چون اگر قرار است یک کاری را انجام بدهند، دلیلی ندارد که فقط حرفش را بزنند، آنها اول گفتند که می‌خواهند برجام را پاره کنند، بعد گفتند می‌خواهند از آن خارج شوند، حالا هم مدت‌هاست که به بهانه‌هایی دارند این قضیه را به تعویق می‌اندازند.


تعداد بازدید :  407