شماره ۴۲۶ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۲ آبان
صفحه را ببند
عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با «شهروند»:
بی‌اخلاقی‌های ورزش را ریشه‌کن می‌کنیم
دایی باید بعد از اثبات حقانیتش کوتاه می‌آمد موفقیت های والیبال چشم بعضی ها را کور کرده است

|حسین جمشیدی| شهروند|  این روزها بیشتر از قبل شاهد ناهنجاری‌ها و بی‌اخلاقی در ورزش هستیم به نحوی که پای ورزشی‌ها به دادگاه‌ها و زندان‌ها هم باز شده است. این مسائل کار بخش فرهنگی ورزش که در صدر آن معاونت فرهنگی وزارت ورزش قرار دارد را سخت‌تر می‌کند، اگرچه گاهی اوقات نیز کاری از دست مسئولان نیز بر نمی‌آید، اگرچه وزارت ورزش نیز با شکایتی که از علی دایی انجام داده، خودش وارد این ماجرا شده و مشخص نیست پایان این ماجرا مثل داستان مایلی‌کهن و دایی تلخ خواهد بود یا خیر. در ذیل گفت‌وگوی «شهروند» را با عبدالحمید احمدی، معاونت فرهنگی وزارت ورزش و جوانان در رابطه با ناهنجاری‌های اخیر می‌خوانید:
   قبل از این‌که وارد ماجرای ناهنجاری‌های ورزش شویم، درباره حضور وزیر ورزش و جوانان در مجلس شورای اسلامی توضیح می‌دهید؟
یکی از وظایف نمایندگان مجلس پیگیری مسائل مختلف در وزارتخانه و سوالاتی است که از وزرا می‌پرسند. وزیر ورزش نیز روز سه‌شنبه چون چند نماینده از او سوال داشتند، به مجلس رفت و به سوالات نمایندگان خیلی شفاف پاسخ داد. برخی از نمایندگان با پاسخ‌هایی که وزیر داد، قانع شدند و برخی دیگر قرار است در جلسات خصوصی با وزیر ورزش پاسخ‌های قانع‌کننده    بگیرند.
     شایعاتی مطرح شده بود که وزیر ورزش کارت زرد گرفته و در آستانه استیضاح است؟
از استیضاح و کارت زرد خبری نیست و اینها فقط شایعه است. این اولین‌بار نبود که وزیر ورزش برای پاسخ دادن به سوالات نمایندگان به مجلس می‌رفت و قطعا آخرین‌بار هم نیست. کمیسیون فرهنگی مجلس مسئول پیگیری امور وزارت ورزش و جوانان است و با شناختی که از نمایندگان حاضر در این کمیسیون دارم، مطمئنم که آنها به وزارتخانه فعلی اعتقاد دارند.
     از این بحث که بگذریم، شاهد شکایت وزیر ورزش از علی دایی بودیم که شاید از نظر برخی عجیب بود؟
تصمیماتی که هیأت‌مدیره پرسپولیس گرفت، حاشیه‌های زیادی را برای این تیم ایجاد کرد. متاسفانه از نظر وزارت ورزش برخورد خوبی با علی دایی در آن ماجرا نشد. حتی در آن مقطع وزارتخانه موافق برکناری دایی نبود اما هیأت‌مدیره با اختیار خودش این کار را انجام داد. با این وجود دایی در اظهارنظرش بعد از این ماجرا، دقیقا جریانی را که رخ داده بود معکوس جلوه داد و ادعا کرد که وزیر ورزش او را برکنار کرده است. دفتر حقوقی وزارتخانه نیز به دلیل ادعای غیرواقعی سرمربی سابق پرسپولیس از او شکایت کرد. وزارت ورزش دوست ندارد از شخصی شکایت کند و وارد حاشیه شود اما وظیفه بخش حقوقی ما پیگیری حقوق وزارتخانه است.
     البته شاهد بودیم که همین علی دایی که وزیر از او شکایت کرده، مایلی‌کهن را به زندان انداخت!
ماجرای دایی و مایلی‌کهن برای الان نیست و ریشه در اختلافات گذشته این 2 نفر دارد. هیچ گاه این 2 نفر از سر رفاقت با یکدیگر گفت‌وگو نکردند و به همین دلیل نیز پایان ماجرا این‌قدر تلخ بود. انتظار داریم که قهرمانان ملی اخلاق را بیشتر از سایرین سرلوحه کار خود قرار دهند اما در این ماجرا اخلاق کاملا نادیده گرفته شد. هر 2 طرف باید انعطاف و گذشت بیشتری از خود نشان می‌دادند زیرا اصلا خوب نیست که اختلاف ورزشی‌ها به دادگاه و زندان کشیده شود. بهتر بود علی دایی بعد از شکایت و اثبات حقانیتش در دادگاه کوتاه می‌آمد تا دیگر کار به زندان کشیده نشود. شاید هر 2 نفر اشتباه کنند اما نباید دودش به چشم فوتبال برود.
    والیبال ایران نیز این روزها شدیدا از ممنوعیت حضور بانوان در استادیوم ضربه می‌خورد. برنامه‌ای برای حل این مشکل دارید؟
اول این را بگویم که ما به صورت قانونی این مسأله را پیگیری می‌کنیم و به‌زودی آن را حل خواهیم کرد اما بحث دیگر وارد شدن مسائل سیاسی به ورزش است که جای تأسف دارد. همواره مجامع بین‌المللی به ما اعلام کرده‌اند ورزش را سیاسی نکنید و حتی تهدیدمان می‌کنند که تعلیق می‌شوید اما خودشان همین کار را در مورد والیبال انجام داده اند. درخشش والیبال ایران چشم خیلی‌ها را کور کرده و متاسفانه برخی نمی‌توانند این پیشرفت را ببینند.
   به‌عنوان سوال پایانی، برنامه‌تان برای پایان این ناهنجاری‌ها و بی اخلاقی‌ها در ورزش چیست؟
همیشه ادعا می‌کنیم که ورزش یک مقوله فرهنگی است. درست است در شرایطی که همه چیز روی روال است، همه می‌توانند برای خودشان فیگور فرهنگی بگیرند اما مهم زمان‌هایی است که باید از ورود به حاشیه جلوگیری کنیم. متاسفانه منش پهلوانی که باید در مقاطع سخت در دستورکار ورزشی‌ها قرار بگیرد، کمرنگ شده اما سعی‌مان بر این است که از ریشه این مشکل را حل کنیم. البته در این راه نیاز به یاری تمام اهالی ورزش داریم که ابتدا باید در تفکرشان درک کنند که الگوی جامعه هستند و رفتارهای دور از انتظار انجام ندهند تا بی‌اخلاقی‌ها در ورزش ریشه‌کن شود.

 


تعداد بازدید :  279