شماره ۴۲۶ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۲ آبان
صفحه را ببند
رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با «شهروند»:
رستوران‌ها درجه‌بندی می‌شوند
بیشترین تخلف مکان‌های تولید غذا، «بهداشتی» است

شهروند| رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه مطبوعات از غرفه روزنامه «شهروند» بازدید کرد. او در گفت وگو با «شهروند» درباره وضع نظارت بر رستوران‌ها و فست فودها توضیح داد.
   خیلی از رستوران‌ها و اماکنی که مواد غذایی عرضه می‌کنند، از غذاهایی استفاده می‌کنند که کیفیت لازم را ندارند، چرب و پرنمک هستند و در گروه غذاهای سالم به شمار نمی‌روند. شما پیش از این اعلام کرده بودید که حوزه غذا مورد غفلت قرار گرفته، حالا با توجه به افزایش شیوع بیماری‌های غیرواگیر، سازمان غذا و دارو چه برنامه‌ای برای نظارت بر این اماکن دارد؟
همکاران ما در حوزه بهداشت محیط، برنامه جامعی دارند تا هم کسانی که در بخش عرضه محصولات غذایی کار می‌کنند و هم در نحوه عرضه این مواد، به صورت خودکنترلی و خودمراقبتی نظارت داشته باشند. در همین برنامه هم قرار است رستوران‌ها درجه‌بندی شوند. همه این اقدامات درحال انجام است که نتایج آن در‌سال 94 اعلام می‌شود. بهداشت پرسنلی که در این اماکن مشغول به کار هستند و موادی که برای تهیه غذا استفاده می‌کنند نیز در این برنامه قرار دارد.
   ارزیابی شما از کیفیت غذاهایی که در رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها فروخته می‌شود چیست؟ این مواد چقدر کیفیت دارند و چقدر برای سلامتی می‌توانند ضرر داشته باشند؟
 به‌هرحال زندگی صنعتی افراد را مجبور به استفاده از مواد غذایی رستوران‌ها و فست‌فودها می‌کند. این مکان‌ها هم زیاد هستند. ما در این زمینه دستگاه‌های نظارتی داریم، مردم هم به اعتماد ما از این مکان‌ها غذا تهیه می‌کنند، باید نظارت‌هایمان را بیشتر کنیم.
   بازرسی و بازدید هم می‌کنید؟
 مجوز رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها را شهرداری می‌دهد، ما هم در بخش تولید غذا نظارت داریم. نظارت بر عرضه غذا و مواد غذایی برعهده اداره بهداشت محیط وزارت بهداشت است. ما در بخش‌هایی که به تولید غذا مربوط می‌شود، نظارت می‌کنیم.
   در نظارت‌ها، بیشترین تخلف‌ها در چه بخشی رخ می‌دهد؟ بهداشت پرسنل یا کیفیت مواد غذایی؟
عمده تخلفات بهداشتی است. یا مواد غذایی نامناسب تهیه می‌شود یا خود پرسنل و محیطشان اصول بهداشتی را رعایت نکرده‌اند، حتی برخی تخلف‌ها در تهیه مواد اولیه غذایی است.


تعداد بازدید :  304