شماره ۴۲۶ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۲ آبان
صفحه را ببند
مدیرعامل کنترل کیفیت هوای تهران مطرح کرد
بیشترین آلاینده‌های گوگردی جهان در هوای تهران
ثبت‌نام موتورهای برقی از هفته آینده آغاز می‌شود

شهروند| موتورسیکلت‌های برقی به تهران رسیدند. از یک هفته دیگر ثبت‌نام از متقاضیانی که می‌خواهند از این موتورهای بی‌باک استفاده کنند آغاز می‌شود. شهرداری تهران اعلام کرده 80‌درصد هزینه خرید این موتورها را با بهره صفر درصد به متقاضیان پرداخت می‌کند. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در مراسم رونمایی از خطر ذرات معلقی که موتورسیکلت‌های عادی تولید می‌کنند گفت و اعلام کرد که تهران از نظر غلظت آلاینده‌های گوگردی در جهان رتبه اول را دارد.
خبرنگاران رسانه‌ها سه‌شنبه‌شب به بوستان ولایت تهران رفتند. جایی که مسئولان شرکت کنترل کیفیت هوا میزبان آنها بودند تا از اولین نمونه‌های موتورهای برقی رونمایی کنند. این موتورها پس از یک‌سال بررسی موفق به دریافت گواهینامه و درواقع تاییدیه شرکت کنترل کیفیت هوا شدند و قرار است ثبت‌نام آنها از هفته آینده آغاز شود. دکتر وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت دراین‌باره گفت: ذرات معلقی که موتورسیکلت‌ها تولید می‌کنند ذرات ریزی است که بدترین و خطرناک‌ترین اثرات را دارد. او با بیان این‌که در کشور ما بیش از
 100 موتورسیکلت‌ساز فعالیت دارند و بسیاری از آنان کار مونتاژ شرکت‌های چینی را انجام می‌دهند، ادامه داد: درحالی‌که استاندارد، آلایندگی یورو2 تا یورو4 است این موتورسیکلت‌ها حتی استاندارد یورو1 را نیز پاسخگو نیستند و موتورسیکلت‌های کاربراتوری بدون هیچ فیلتر و کاهنده‌ای در اگزوز خود، روزانه در سطح شهر تردد می‌کنند.
با توجه به مطالعات انجام شده در شهر تهران موتورسیکلت سهمی حدود شش‌درصد حمل‌ونقل روزانه در تهران را برعهده دارد و حدود 12‌درصد از سفرهای تهران در محدوده طرح ترافیک اتفاق می‌افتد. همچنین بیش از یک‌چهارم آلودگی تولید شده در شهر تهران ناشی از تردد موتورسیکلت است.
آن‌طور که مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا می‌گوید این موتورها در مقایسه با موتورهای بنزینی کیفیت بالایی دارند و به همین دلیل هم گران‌تر هستند. براساس آنچه در جلسه دیشب اعلام شد قیمت موتورهای برقی بسته به قابلیت‌ها و امکانات و نیز قدرت موتور بین 6 تا 13‌میلیون تومان برآورد شده است.
حسین افشین، مدیر موتورهای برقی و خودروهای هیبرید درباره جزییات ثبت‌نام از متقاضیان و اجرای این طرح گفت: بانک شهر به‌عنوان بانک عامل برای ارایه تسهیلات به متقاضیان انتخاب شده است. الان در سایت این بانک بخشی برای ارایه تسهیلات موتوربرقی پیش‌بینی شده که در روزهای آینده مشخصات انواع مدل‌های موتور برقی که موفق به دریافت تأییدیه‌های شرکت شدند و استانداردهای لازم را دارند در این صفحه قرار می‌گیرد.
به گفته افشین، شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوای تهران و جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی با موتورسیکلت‌های 80‌درصد هزینه خرید این موتورها را در قالب تسهیلات بدون بهره به متقاضیان ارایه می‌کند. با همه اینها به نظر می‌رسد قیمت بالای موتورهای برقی کار را برای جایگزینی آنها در تهران سخت می‌کند. هر چه هست به گفته مسئولان شرکت کنترل کیفیت هوا درحال حاضر منطقه 12 تهران به‌عنوان منطقه پایلوت برای اجرای طرح موتورسیکلت‌های برقی انتخاب شده و در این منطقه زیرساخت‌های موردنیاز ازجمله ایستگاه‌های شارژ موتورها و پارکینگ رایگان برای آنها تأمین می‌شود. ‌در مرحله اول 15‌هزار موتورسیکلت بنزینی با موتورسیکلت برقی در منطقه 12 شهر تهران جایگزین می‌شود. این جایگزینی ذرات ریز موجود در هوا را به میزان 15‌درصد کاهش می‌دهد. به گفته مسئولان شرکت کنترل کیفیت هوا، شرکت پست جمهوری اسلامی ایران هم به‌منظور کاهش آلودگی هوای تهران همه موتورهایش را به موتورهای برقی تبدیل خواهد کرد.
رتبه اول آلاینده‌های گوگردی در جهان
حسینی، در مراسم رونمایی از موتورهای برقی درباره آلودگی هوای تهران و ذرات معلق هم حرف‌هایی زد. او در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره میزان آلاینده‌ها در هوای تهران گفت که تهران از نظر آلاینده گوگرد آلوده‌ترین شهر دنیاست. البته او تأکید کرد که در دو‌سال اخیر و پس از توزیع گازويیل یورو4 این آلاینده‌ها در هوای تهران کاهش پیدا کرده است اما هنوز با توجه به استانداردهای جهانی میزان آلاینده‌های گوگردی در هوای تهران بالاست و تقریبا در هیچ شهری در جهان آلاینده‌های گوگرد تا این حد وجود ندارد.
او با بیان این‌که در‌ سال گذشته بیش از یک‌سوم روزهای‌ سال ناسالم بود، گفت: ناوگان خودروهای فرسوده، موتورسیکلت‌های بنزینی و خودروهای دیزلی و کیفیت نامناسب سوخت باعث آلودگی‌ هوای تهران شده است.
به گفته حسینی، بنا بر گزارش سازمان بهداشت جهانی، 40 تا 50 برابر استاندارد، ذرات معلق در هوای تهران داریم که‌ ای کاش این ذرات معلق گرد و غبار بود؛ چرا که بدن ما در مقابل گرد و غبار سازگار است، اما بخش عمده ذرات معلقی که در تهران وجود دارد کربن است که هیچ مکانیزم دفاعی در بدن ما برای این آلاینده وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان این‌که کیفیت بنزین را از‌ سال 90 آنالیز کردیم، ادامه داد: گزارش آنالیز را منتشر کردیم و نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که از‌ سال 90 کیفیت بنزین به صورت تدریجی افزایش یافته را شاهد بودیم و در آخرین نمونه‌برداری که در تابستان امسال انجام شد، می‌بینیم که با استاندارد یورو4 مطابقت دارد. بنابراین افزایش ناگهانی کیفیت بنزین وجود نداشته است.
حسینی درخصوص اجرای طرح موتور بی‌باک توسط شهرداری تهران گفت: ما تنها تسهیل‌گر هستیم و نقشی در تولید یا واردات موتورسیکلت‌های برقی نداریم و به این موضوع حساسیم که تنها از محصولات با کیفیت حمایت کنیم، البته مسلما در مراحل بعدی محدودیت‌هایی در قالب طرح مناطق کم انتشار آلودگی خواهیم داشت. یعنی وسایل نقلیه را براساس کلاس آلودگی تقسیم‌بندی و براساس آن اجازه تردد می‌دهیم.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: هم‌اکنون مقدمات انجام چنین طرحی داده شده است و با اتصال بانک معاینه فنی می‌توانیم تشخیص دهیم که کدام یک از وسایل نقلیه آلایندگی دارد تا اجازه ورود به محدوده را به آنها ندهیم.


تعداد بازدید :  315