شماره ۴۲۶ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۲ آبان
صفحه را ببند
اخبار جهان

تلاش انقلابیون بحرینی برای برگزاری همه‌پرسی درباره اصل نظام پادشاهی
ائتلاف 14فوریه بحرین اعلام کرد جریان‌های انقلابی بحرین برای برگزاری همه‌پرسی مردمی بله یا خیر به رژیم آل‌خلیفه در حال فراهم کردن تمهیدات گسترده‌ای هستند. پایگاه اینترنتی شبکه العالم به نقل از ائتلاف مزبور گزارش داد:  مجموعه‌ای از برنامه‌های میدانی اتخاذ شده تا مردم بحرین در این همه‌پرسی که قرار است در 21 و 22نوامبر جاری (آبان‌ماه) برگزار شود به اصل حاکمیت رژیم آل‌خلیفه پاسخ مثبت یا منفی دهند. ائتلاف 14فوریه از مردم بحرین خواست تا در این همه‌پرسی برای تعیین سرنوشت خود مشارکت فعال و موثر داشته باشند.
قرار است در همین راستا سومین گردهمایی در شهرک بوری بحرین برگزار شود و جریان‌های انقلابی این کشور در شب‌دهم ماه محرم امسال از مردم بحرین خواستند تا تحت‌عنوان «عصیان‌مدنی» از حق خود در جهت تعیین سرنوشت بهره‌مند شوند. ائتلاف مزبور به‌عنوان مسئول برگزاری همه‌پرسی توضیح داد:  مقدمات لازم میدانی و لجستیکی برای انجام این رفراندوم در حال تکمیل شدن است. در همین راستا پارچه‌نوشته‌ها و پلاکاردهای انقلابیون بحرینی مربوط به همه‌پرسی برای اصل حکومت در این کشور که بحرینی‌ها را به مشارکت گسترده، فعال و موثر فرامی‌خوانند، در سراسر این کشور نصب شده‌اند. به گزارش پایگاه اینترنتی «انقلابیون 14فوریه»، هدف از انتشار این پارچه‌نوشته‌ها آفریدن حماسه تعیین سرنوشت حکومت توسط صندوق‌های رأی‌گیری مردمی است. پایگاه مزبور توضیح داد: این فراخوان عمومی محصول تلاش پیگیر و گسترده انقلابیون بحرین در نصب پارچه‌نوشته‌ها و پوسترها در نقاط مختلف شهرها و شهرک‌های این کشور است.

اتحادیه اروپا:   عضویت ترکیه پیش از حل مسأله قبرس ممکن نیست
پس از سال‌ها بحث و مشاجره درباره عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، مسئول امور توسعه اتحادیه اروپا گفت:  عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا پیش از حل مسأله قبرس ممکن نخواهد بود. به گزارش ایرنا، مسئول توسعه اتحادیه اروپا این مطلب را در هفتاد و پنجمین نشست مجمع مشترک پارلمانی ترکیه و اتحادیه اروپا در بروکسل عنوان کرد.  «یوهانس‌هان» مسئول توسعه اتحادیه اروپا، دراین نشست در پی اعتراضات تند یونان و بخش یونانی‌نشین قبرس علیه ترکیه گفت: من از همه طرفین می‌خواهم که از هیچ تلاشی برای حل مسأله قبرس فروگذار نکنند.  وی افزود:  شواهد نشان می‌دهد که عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا پیش از حل مسأله قبرس ممکن نخواهد بود.  نمایندگان یونان و بخش یونانی‌نشین قبرس در این نشست به شدت از موضع ترکیه در قبال مسأله قبرس و اعزام کشتی‌های ترکیه به منطقه‌ای در شرق دریای مدیترانه که بخش یونانی‌نشین، فعالیت‌ها در زمینه اکتشاف منابع گازی را در آن مناطق آغاز کرده است، انتقاد کردند.

سخنگوی انصارالله:   برخی از وزیران کابینه جدید یمن فاسد هستند
سخنگوی «جنبش انصارالله» یمن گفت که برخی از وزیران کابینه جدید دولت این کشور فاسد هستند و نهادهای رسمی پیشتر درجریان این موضوع قرار گرفته‌اند.  محمد عبدالسلام روز چهارشنبه در گفت و گو با روزنامه «السیاسه» کویت افزود:   این وزرا از قبل به فساد معروف بودند و ما اصرار داریم که تغییر کنند.  وی اضافه کرد:  برای تغییر آنها از طریق کانال‌های رسمی با رئیس‌جمهوری ارتباط داریم و اگر این امر محقق نشود، ما اقدامات آینده خود را اعلام نمی‌کنیم، زیرا می‌خواهیم فرصتی برای مذاکره باقی بماند.  

اوباما دستیار خو د را به‌عنوان فرد شماره2 وزارت‌خارجه آمریکا معرفی کرد
باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا، انتونی بلینکن دستیار خود را برای تصدی پست قائم مقامی وزارت خارجه این کشور و جایگزین ویلیام برنز معرفی کرد. به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل»، بلینکن 52ساله در صورت تأیید مجلس سنا، قائم‌مقام و فرد شماره 2 وزارت خارجه آمریکا و جایگزین ویلیام برنز دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی می‌شود.   به نوشته روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، بلینکن یکی از معماران سیاست دولت اوباما در مبارزه با داعش بوده است و نقش مهمی در پشت پرده مذاکرات با ایران دارد.   این روزنامه همچنین نوشته است جان کری وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر خواستار انتصاب وندی شرمن مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای آمریکا در گروه 1+5 با ایران، به‌عنوان قائم مقام وزارت خارجه شده بود.  سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباما با استقبال از این انتخاب گفت که بلینکن در بالاترین سطوح دولت آمریکا طی دو دهه گذشته حضور داشته است. 


تعداد بازدید :  300