شماره ۴۲۶ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۲ آبان
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

نماینده ایران در نشست برلین ایران فقط در مبارزه با تروریسم به عراق مشاوره می‌دهد
نماینده ایران در یک نشست تخصصی بین‌المللی در برلین گفت:  ایران فقط در مبارزه با تروریسم به دولت عراق مشاوره نظامی می‌دهد، زیرا معتقدیم ارتش عراق به تنهایی قادر به مبارزه با گروه تروریستی داعش است.  به گزارش ایرنا، رئیس مرکز ملی مطالعات جهانی‌شدن که به نمایندگی از ایران در نشست برلین شرکت کرده بود، در پاسخ به ادعای فرستاده سعودی‌ها که تهران را به دخالت در امور منطقه متهم کرد، این نکته را متذکر شد. میزگرد تخصصی بررسی اوضاع و تحولات خاورمیانه روز سه‌شنبه در یکی از بخش‌های تخصصی مجمع سالیانه سیاست خارجی برلین با حضور جمعی از شخصیت‌های بین‌المللی برگزار شد. در این میزگرد تخصصی علیرضا معیری رئیس مرکز ملی مطالعات جهانی شدن از ایران، «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر سابق لبنان، کریستوف هویسگن، مشاور سیاست خارجی و امنیت ملی صدراعظم آلمان همچنین «عبدالعزیز ساغر» به‌عنوان رئیس مرکز مطالعات خلیج فارس از عربستان‌سعودی شرکت داشتند.  نماینده ریاض درحالی‌که نجیب میقاتی نخست‌وزیر سابق لبنان را در کنارش داشت، حزب‌الله لبنان را یک گروه تروریستی خواند و خشم خود را از حضور نظامی حزب‌الله در سوریه ابراز داشت و حمایت ایران از حزب‌الله را حمایت از تروریسم قلمداد کرد. نماینده ایران نیز در پاسخ به این اتهام تصریح کرد: از نظر ایران حزب‌الله گروه تروریستی نیست بلکه برای آزادی سرزمین‌های اشغال شده لبنان از دست صهیونیست‌ها مبارزه می‌کند.

ریابکوف: تحریم‌ها اصلی‌ترین مسأله مورد اختلاف مذاکرات هسته‌ای است
معاون وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به امضای قراردادی هسته‌ای میان مسکو و تهران، گفت:  قرارداد روز سه‌شنبه بخشی از همکاری بلندمدت روسیه با ایران است.  به گزارش ریا نووستی، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه و مذاکره‌کننده ارشد این کشور که به منظور شرکت در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به عمان سفر کرده بود پس از امضای قراردادی میان ایران و روسیه برای ساخت 2 رآکتور جدید در نیروگاه بوشهر توسط این کشور، گفت:  ما به همکاری‌های خود با ایران در زمینه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز و ساخت راکتورهای جدید به منظور تولید برق ادامه می‌دهیم.  ریابکوف افزود: روسیه به تعهدات خود برای تأمین سوخت موردنیاز راکتورهای روس در ایران پایبند است.  معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین در مسقط پایتخت عمان درباره مذاکرات هسته‌ای ایران، گفت: ما به پیشرفت‌هایی درباره تمام سوالاتی که پیش از این درباره‌شان رایزنی کرده بودیم رسیده‌ایم. این مقام روس ادامه داد: تحریم‌های بین‌المللی اعمال‌شده توسط شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران هنوز اصلی‌ترین مسأله مورد اختلاف در مذاکرات هسته‌ای است.  او تصریح کرد: به‌طور قطع این تحریم‌ها، آینده آنها و چگونگی لغوشان اصلی‌ترین مسأله در این مذاکرات است.

المانیتور ادعا کرداحتمال 50‌درصدی تمدید مذاکرات هسته‌ای
پایگاه خبری المانیتور به نقل از یک مقام کشورهای عضو گروه 1+5 ادعا کرد: مذاکرات هسته‌ای به احتمال 50‌درصد تمدید می‌شود.  به گزارش ایسنا، 3 روز مذاکرات سخت و فشرده میان ایران و گروه 1+5 در عمان درحالی پایان یافت که به نظر می‌آید توافقی در آن برای رسیدن به راه‌حل نهایی درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران حاصل نشده است. اما دیپلمات‌ها همچنان می‌گویند که دستیابی به این توافق تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر امکان‌پذیر است.  همچنین هیأت مذاکره‌کننده فرانسه در شبکه‌ اجتماعی توئیتر 4 سناریو را محتمل دانست:  دستیابی به توافق نهایی تا 24 نوامبر، حصول چارچوب توافق با دورنمای کار روی جزییات در آینده، ادامه مذاکرات و شکست مذاکرات. یک دیپلمات از کشورهای عضو 1+5 با اشاره به این سناریوها در گفت‌وگو با المانیتور مدعی شد: یک شانس 25درصدی برای حصول توافق نهایی تا 24 نوامبر وجود دارد و به احتمال 50‌درصد مذاکرات تمدید می‌شود.  

بن‌علوی:  به توافق ایران و 1+5 خوشبینم
وزیر امورخارجه عمان که کشورش میزبان این دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بوده است ابراز امیدواری کرد که دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای امکان‌پذیر است. به گزارش ایسنا، یوسف بن علوی بن عبدالله، وزیر امورخارجه عمان روز سه‌شنبه گفت: در جریان تمام این مذاکرات مسائل بسیار زیادی بر سر اختلافات وجود دارند که مورد بررسی قرار گرفته و بر سر آنها توافق شده است بنابراین من خوش‌بین هستم. بن علوی افزود: سلطان عمان میزبانی این مذاکرات را با هدف ایجاد فضایی صلح‌آمیز برای تبادل ایده‌ها، عقاید و نظرات پذیرفت که برای دستیابی به یک زمینه مشترک بسیار حایز اهمیت است. وزیر امورخارجه عمان تصریح کرد: این کار برای ایجاد زمینه کاری مناسب به منظور دستیابی به توافق نهایی که هفته آینده درباره آن رایزنی می‌شود کمک زیادی کرده است.


تعداد بازدید :  289