شماره ۴۲۶ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۲ آبان
صفحه را ببند
در ادامه درگیری‌های کرانه باختری
شهرک‌نشینان اسراییلی مسجدی را به آتش کشیدند

شهرک‌نشینان اسراییلی در روز گذشته مسجدی را در کرانه باختری به آتش کشیدند. حمله به این مسجد که در نزدیکی شهرک یهودی‌نشین «شیلو» واقع شده‌ است پیش از طلوع آفتاب صورت گرفت. حمله به این مسجد در میان درگیری‌های اخیر فلسطینیان و یهودیان صورت گرفت.
یک مقام امنیتی در روستای «المغیر» در نزدیکی «رام‌الله» گفت: «شهرک‌نشینان طبقه اول این مسجد را به‌طور کامل به آتش کشیدند». پلیس نیز با تأیید این حادثه تحقیقات خود را آغاز کرده ‌است. با این حال سخنگوی پلیس رژيم صهيونيستي عنوان کرد که ناآرامی‌ها در محل این حادثه مانع تحقیقات آنها شده‌ است. «میکی روزنفلد»، به جزییاتی دراین‌باره اشاره نکرد، اما به نظر می‌رسید منظور او تظاهرات فلسطینیان حاضر در این منطقه در اعتراض به اقدام شهرک‌نشینان است. حمله به این مسجد درحالی صورت گرفت که تنش‌های میان اسراییل و فلسطینی‌ها بار دیگر اوج گرفته‌ است؛ تنش‌هایی که این‌بار نقطه آغاز آن اختلافاتی بر سر حضور عبادت‌کنندگان در مسجدالاقصی و ممناعت از حضور مسلمانان در این مسجد بود. نیرو‌های اسراییلی در روزهای گذشته با یورش به این مکان مقدس شرایط امنیتی را برقرار کردند و به دنبال آن درگیری‌هایی بین فلسطینیان و پلیس اسراییل صورت گرفت.
اقدامات تحریک‌آمیز صهیونیست‌ها درحالی صورت می‌گیرد که صلح و امنیت در این منطقه به دنبال شکست مذاکرات صلحی و حملات تابستان گذشته اسراییل به غزه که به شهادت بیش از 2‌هزار و 100 تن از ساکنان غزه انجامید، شرایط بسیار شکننده‌ای را تجربه می‌کند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل همچنین در هفته‌های گذشته از آغاز دور جدیدی از شهرک‌سازی یهودیان خبر داده‌ بود که با مخالفت اتحادیه اروپا و برخی از متحدان خود مواجه شد. صهیونیست‌ها همچنین در روز‌های گذشته بخشی از زمین‌های شمال‌غربی بیت‌المقدس را مصادره کردند.
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل در روز سه‌شنبه یکدیگر را به ایجاد تنش متهم کرده‌ بودند. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در اظهاراتی افزایش حضور یهودیان در این منطقه را عامل ایجاد تنش خواند و عنوان کرد که اسرايیلی‌ها منطقه را به سوی «جنگی مذهبی» هدایت می‌کنند.
محمود عباس در سخنان روز سه‌شنبه خود اسراییل را متهم کرد که با اجازه دادن به یهودیان برای ورود به مسجدالاقصی آتش جنگ  مذهبی را می‌افروزد.
محمود عباس در جریان سخنرانی خود در رام‌الله که به مناسبت دهمین سالگرد درگذشت «یاسر عرفات» صورت گرفت گفت: حضور یهودیان برای عبادت در مسجد‌الاقصی اقدامی تحریک‌آمیز است و نمازگزاران فلسطینی از این مکان دفاع خواهند کرد.
اظهارات محمود عباس به دنبال شهادت یک جوان فلسطینی به ضرب گلوله نیرو‌های اسراییلی در جریان تظاهراتی در نزدیکی جنوب شهر «الخلیل» صورت گرفت.  «عماد الجوابره» جوان 21ساله‌ای بود که در روز سه‌شنبه گلوله اسرايیلی‌ها سینه‌اش را شکافت. به گفته مقامات بهداشتی فلسطین الجوابره در جاده اصلی اردوگاه پناهندگان العروب به شهادت رسیده‌ است.
الخلیل بزرگترین شهر کرانه باختری است که در 30کیلومتری جنوب بیت‌المقدس واقع شده‌ است.
محمود عباس در ادامه سخنان خود به درگیری‌هایی که در 4 ماه گذشته موجب نا‌امنی مسجدالاقصی شده‌ است اشاره کرد، که به دنبال اصرار یهودیان تندرو برای حضور در این مکان مقدس به بهانه عبادت آغاز شد.
افزایش شمار یهودیان در این منطقه گمانه‌زنی‌هایی را درخصوص توطئه اسرايیلی‌ها برای اشغال این عبادتگاه پدید ‌آورده‌ است. رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین دراین‌باره گفت: «فلسطینی‌ها از مسجدالاقصی و کلیسا‌ها در برابر شهرک‌نشینان و افراطیون دفاع خواهند کرد». او همچنین از برنامه‌های خود برای ارایه پیش‌نویسی به شورای امنیت سازمان ملل در اواخر این ماه برای پایان دادن به اشغال فلسطین توسط اسرايیلی‌ها تا پایان نوامبر 2016 خبر داد.
محمود عباس به مردم فلسطین قول داد درصورتی‌که این پیش‌نویس از سوی آمریکا وتو شود به روند پیوستن به توافقنامه‌ها و پیمان‌های بین‌المللی ادامه خواهد داد. این درحالی است که فلسطین در‌ سال 2012 موفق شد به‌عنوان عضو ناظر در سازمان ملل حضور یابد.
وی با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای منصرف کردن فلسطینی‌ها از مذاکره با شورای امنیت گفت: «ما هیچ فشاری را برنمی‌تابیم».


تعداد بازدید :  251