شماره ۴۲۶ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۲ آبان
صفحه را ببند
دبیر شورایعالی امنیت ملی:
به برخی مکاتبات اوباما پاسخ داده شده است

علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورایعالی امنیت ملی در نشست سیاسی هفتگی با مدیران و کارشناسان دبیرخانه شورایعالی ضمن تشریح آخرین وضع تحولات منطقه، روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 را تبیین کرد. با اشاره به نامه‌هایی که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به مقامات عالی کشورمان نوشته، گفت: «نامه‌نگاری رئیس‌جمهوری آمریکا دارای سابقه چندین ساله است و در برخی موارد نیز پاسخ‌هایی به این مکاتبات ارایه شده است.»
به گزارش ایسنا، شمخانی شکل‌گیری بحران فزاینده در منطقه و ظهور موج سوم تروریسم را ناشی از تلاش غرب و به‌ویژه آمریکا برای شکل‌دهی هندسه سیاسی جدید در خاورمیانه، فارغ از واقعیت‌ها و ضرورت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ذکر کرد و اظهار داشت: تنها ره‌آورد سیاست‌های اشتباه غرب برای مردم منطقه، بی‌ثباتی، ناامنی و نابودی سرمایه‌های اقتصادی و انسانی بوده است.
شمخانی با اشاره به 5 نوبت بارریزی مهمات برای نیروهای داعش از سوی نیروهای ائتلاف در منطقه جلولا در استان دیالی عراق گفت: تکرار این عملیات از سوی ائتلاف به اصطلاح مقابله با داعش، فرضیه سهوی بودن این اقدام را به کلی منتفی کرده است.
نماینده مقام معظم رهبری تداوم اتخاذ رویکرد دوگانه در برابر تروریسم و به‌ویژه حمایت از معارضان مسلح برای مداخله در امور داخلی سوریه را موجب توسعه بحران و بي‌نتیجه ماندن ائتلاف‌ها و کنفرانس‌ها دانست و افزود: تنها راه‌حل موضوع سوریه، احترام به دموکراسی و اراده مردم این کشور در تعیین سرنوشت خود و کمک به تقویت امنیت به منظور فراهم شدن زمینه گفت‌وگوهای فراگیر میان طرف‌های سوری است. وی فشارهای آمریکا به مسئولان لبنانی برای نپذیرفتن هدیه تسلیحاتی ایران جهت مقابله با تروریسم را نمونه دیگری از تمایل این کشور به استمرار ناامنی در منطقه و در تناقض با ادعای مبارزه با تروریسم عنوان کرد و اظهار داشت: بي‌شک اتخاذ این رویه نمی‌تواند خارج از چارچوب سیاست محوری حمایت از رژیم صهیونیستی و ضعیف نگاه داشتن ارتش لبنان ارزیابی شود. وی با انتقاد از رویکردهای دوگانه هیأت حاکمه آمریکا که در مکاتبات محرمانه و مواضع اعلامی دارای تناقض‌های آشکار می‌باشد، این روش را صرفا اقدامی با هدف تأثیرگذاری بر فضای داخلی این کشور عنوان کرد و افزود: مواضع صریح، شفاف و قاطع جمهوری اسلامی در موضوع هسته‌ای مجددا به رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا یادآوری و بر عدم پذیرش برنامه غنی‌سازی نمایشی از سوی جمهوری اسلامی ایران تأکید شده است. دبیر شورایعالی امنیت ملی همچنین تصریح کرد: ایران به‌طور قطع در جریان مذاکرات هسته‌ای، تعهداتی فراتر از ان.پی.تی را نخواهد پذیرفت. وی افزود: ایران به تمام تعهدات خود در چارچوب برنامه اقدام مشترک عمل کرده و با حسن‌نیت وارد گفت‌وگوها شده است و در صورتی که طرف مقابل رویکرد منطقی، غیرسیاسی و مبتنی بر واقعیت‌ها داشته باشد دستیابی به توافق در مذاکرات هسته‌ای به سرعت قابل حصول خواهد بود. شمخانی در پایان یکی از دلایل اصلی کند بودن روند دستیابی به توافق در مذاکرات هسته‌ای را تعهد مطلق آمریکا به جلب رضایت رژیم صهیونیستی ذکر کرد و افزود: تداوم این سیاست ضمن ایجاد موانع جدی در مسیر دستیابی به توافق، اثرات بازدارنده خود را بر فضای مذاکرات تحمیل خواهد کرد.

 


تعداد بازدید :  232