شماره ۱۳۴۸ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۹ بهمن
صفحه را ببند
انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد
تهران رقابت‌پذیر‌ترین شهر ایران
از بین 31 شهر مرکزی استان‌های کشور، تنها ۷ شهر در طبقه برخوردار قرار دارند

شهروند| تهران رقابت‌پذیرترین شهر ایران اعلام شد. نتایج تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد كه در بین ۳۱ شهر مرکزی استان‌های کشور، تنها ۷ شهر در طبقه برخورداری مناسب قرار دارند. آن‌گونه که سیدمحسن طباطبایی‌مزدآبادی، دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران می‌گوید: شهر تهران به ‌تنهایی در طبقه کاملا برخوردار از شاخص‌های رقابت‌پذیر اقتصادی است و شهرهای اهواز و اصفهان در رتبه دوم و سوم و در طبقه برخوردار قرار دارند. همچنین شهرهای مشهد مقدس، شیراز، ساری و تبریز جزو شهرهای نسبتا برخوردار هستند.
به گفته او، وضع شهرها که در ۲۰ معیار تعداد شعب بانک‌های دولتی، تعداد دستگاه‌های ATM بانک‌های دولتی، تسهیلات اعطایی بانک‌های دولتی، سپرده‌های بانک‌های دولتی، سهم ارزش‌افزوده بخش خدمات، سهم ارزش‌افزوده بخش صنعت و معدن، سهم ارزش‌افزوده بخش کشاورزی، سرانه محصول ناخالص داخلی، محصول ناخالص داخلی، نرخ رشد شاخص کل قیمت‌ها، نسبت هزینه‌های خوراکی و دخانی به‌ کل هزینه‌ها، اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای، اعتبارات هزینه‌ای، تعداد شرکت تعاونی به درصد، سرمایه شرکت تعاونی، شرکت‌های تعاونی تأمین‌کننده نیاز تولیدکنندگان، تعداد انواع معاملات ثبت‌‌شده، تعداد کارگاه صنعتی، نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری مورد ارزیابی قرار گرفت.
طباطبایی به بخش دیگری از نتایج این تحقیق اشاره کرد و گفت: شهرهای کرمان، بوشهر، یاسوج، رشت، اراک، ارومیه، بندرعباس، کرمانشاه، قزوین، همدان و یزد جزو شهرهای نابرخوردار هستند و شهرهای زاهدان، گرگان، خرم‌آباد، ایلام، زنجان، سمنان، قم، سنندج، اردبیل، شهرکرد، بیرجند، بجنورد و کرج جزو شهرهای کاملا نابرخوردار به حساب می‌آیند.
او با اشاره به این‌که این تحقیق حاکی از عدم تعادل در توزیع خدمات و فرصت‌های اقتصادی در مراکز استان‌هاست، تأکید کرد: به نظر می‌رسد ضروری است تا مدیران اقتصادی با بازنگری و توزیع عادلانه‌تر امکانات بستر رشد متعادل اقتصادی کشور را فراهم آورند.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان این‌که متاسفانه کار مطالعاتی چندانی در حوزه نسبت توسعه شهرنشینی با رشد اقتصادی صورت نگرفته است، گفت: یک پژوهش مهم در حوزه بررسی وضع رقابت‌پذیری اقتصادی شهرهای ایران‌ منتشر شده که نتایج مهمی را درخصوص شاخص‌بندی و سطح بسترهای رشد اقتصادی در شهرها اعلام کرده است.
او با اشاره به این‌که سهم شهرها در تولید ناخالص داخلی بشدت افزایش یافته و امروز شهرها موتور پیشران اقتصاد جهانی هستند، گفت: در کشور ما نیز شهرنشینی با قریب به ۷۵‌درصد از نُرم جهانی بالاتر است و همین مسأله سبب شده تا بخش عمده‌ای از تولید اقتصادی نیز در همین بستر شهرها رقم بخورد.


تعداد بازدید :  289