شماره ۱۳۴۸ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۹ بهمن
صفحه را ببند
میز سیاست

ناطق‌نوری به سیاست بازمی‌گردد؟
اعتمادآنلاین نوشت: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: دلایلی که آقای ناطق‌نوری به خاطر آنها از حوزه سیاسی کنار کشیدند، همچنان بر جای خود باقی است و اتفاقی نیفتاده که بخواهد در سیاست پررنگ‌تر ظاهر شود.
محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره بازگشت ناطق‌نوری به عرصه سیاست اظهار کرد: شرایط سیاسی کشور شرایطی نیست که ایشان دلیلی داشته باشند که به صورت فعال و جدی بخواهند در عرصه سیاسی حضور پیدا کنند. او گفت: کسانی که آقای ناطق‌نوری در جریان سیاست‌ورزی از آنها انتقاد داشته، همچنان در مدیریت کشور حضور دارند. تخریبی که نسبت به ایشان انجام شده و فاصله‌ای که با بخش‌هایی از نظام به وجود آمده، باعث شده تا قدرتی که بتواند محور جریانات مختلف باشد، در ایشان وجود نداشته باشد تا بتواند در سیاست نقش پررنگی ایفا کند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: تصور می‌کنم که راه به دست آوردن ظرفیت آقای ناطق‌نوری پالایش جریان اصولگراست. مشکل اصلی جریان اصولگرایی اول این بود که هیچ‌گاه محوریت قدرتمندی نداشته‌اند، دوم این‌که از زمانی که جریان اصولگرایی پشت سر آقای احمدی‌نژاد قرار گرفت و او هم آنها را پس زد، جریان اصولگرایی در کشور در خلأ باقی ماند.
او تأکید کرد: جریان اصولگرایی اصیل همان جریانی است که آقای ناطق‌نوری می‌تواند بر آن تأثیر جدی داشته باشد. اگر آن مجموعه خود را بازسازی کند و آقای ناطق‌نوری به‌طور طبیعی محور آنها قرار گیرد، می‌تواند یک مرکزیت و تعاملی باشد با جریان اصلاح‌طلب و فهم مشترکی درباره مسائل جامعه ایجاد شود و محوریت دو جریان اصیل اصولگرایی و اصلاح‌طلبی با دو شخصیت مانند آقای ناطق‌نوری و آقای خاتمی خیلی ظرفیت ثابت و سالمی به خود بگیرد.
او اظهار کرد: یکی از نقاط قوت سیاسی آقای ناطق‌نوری را در حمایت ایشان در دو انتخابات اخیر از آقای روحانی می‌دانم، چون آقای روحانی شخصیتی بود که قبل از این‌که اصلاح‌طلب باشد، جزیی از جریان اصولگرای اصیل کشور و عضوی از جامعه روحانیت مبارز بود.
ابطحی گفت: بنابراین اگر جریان اصولگرای اصیل مانند اصلاح‌طلبان و مانند آقای ناطق‌نوری پشت‌سر آقای روحانی قرار می‌گرفتند، ایشان می‌توانستند یک محور خوب برای ایجاد وحدت در جامعه و نجات کشور باشند. این‌که آقای ناطق‌نوری توانست پشت‌سر آقای روحانی قرار گیرد، باز هم نشأت‌گرفته از همان ظرفیت بالقوه‌ای است که در وجود ایشان دیده می‌شود که می‌تواند محوریتی باشد که نتیجه آن اعتدال و دوری از افراطی‌گری باشد.
احتمال کاندیداتوری قالیباف و جلیلی
در انتخابات مجلس
نامه‌نیوز نوشت: یک نماینده اصولگرای مجلس معتقد است؛ اصولگرایان در مقطع فعلی باید به سمت بازسازی تشکیلاتی و چهره‌سازی جدید بروند.
فولادگر گفت: هیچ طرفی هنوز کار را به آن صورت شروع نکرده‌اند؛ نه اصولگرا، نه اصلاح‌طلب و نه اعتدالگراها. این اقداماتی هم که انجام می‌شود را نمی‌توان گفت کار سیاسی است. بله همه درحال یک بازسازی بعد از انتخابات هستند، چه طرف پیروز و چه طرف شکست‌خورده در یک مرحله ریکاوری به سر می‌برند. بالاخره اگر یک جریانی می‌خواهد زنده و پویا باشد، باید به دنبال کادرسازی باشد. اگر دایما از سرمایه بخورد، به جایی نخواهد رسید، بنابراین پویایی یک جریان در نوگرایی و جوانگرایی است.
او ادامه داد: به ‌هرحال در یک دوره‌ای مانند شورای دوم و مجلس هفتم و دولت‌های نهم و دهم این چهره‌سازی صورت گرفت و توانستند افراد جدیدی را معرفی کنند اما به دلیل مشکلاتی که در دولت دهم اتفاق افتاد، بین اصولگرایان اختلاف افتاد و آن دولت دهم بیانگر تفکر اصولگرایی نشد، بنابراین آن چهره‌سازی انجام شد و در دولت نهم هم این اتفاق رخ داد. الان وقت آن رسیده که اصولگرایان دوباره به سمت کادرسازی بروند و چهره‌های جدیدی را معرفی کنند.
این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: بعید نیست که کسانی مانند جلیلی و قالیباف به فکر مجلس باشند، به ‌هرحال برخی از این چهره‌ها می‌توانند در مجلس قابلیت‌هایشان را نشان دهند و این‌طور نیست که همه بر ریاست‌جمهوری متمرکز باشند. احتمال دارد این کار صورت بگیرد، به ‌هرحال اصولگرایان نیروهای زیادی دارند. ببینید اساسا این یک روند طبیعی است و همین اتفاق درمورد اصلاح‌طلبان رخ می‌دهد. آنها که نیروهایشان در دولت‌های هفتم و هشتم بودند یا در شورای شهر حضور داشتند، به تدریج در دولت‌های یازدهم و دوازدهم و همچنین مجلس دهم را به کار گرفتند. بنابراین اصلا دور از ذهن نیست اصولگرایانی که پیش از این در کارهای اجرایی حضور داشتند، در لیست مجلس یازدهم به کار گرفته شوند.
02هزار نفر از جمعیت 01میلیونی تهران
نمازجمعه می‎روند
خبرآنلاین نوشت: عضو جامعه روحانیت مبارز تهران درباره نخستین خطبه نمازجمعه حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد گفت: هر چهره تازه‎ای مشتری‌های جدیدی هم دارد، اما باید اصل حضور مردم را هم در نمازجمعه تقویت کرد. وقتی مردم گناه، فساد، تبعیض و تفاوت‎های غیرصحیح را ببینند، به همه چیز بدبین می‎شوند، نمازجمعه یکی از آنهاست.
حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی در پاسخ به سوالی که به نخستین خطبه‎های ابوترابی‎فرد اشاره داشت، گفت: شما را به خدا سراغ مسائل اساسی مردم اعم از بیکاری، گرانی، اعتیاد و طلاق بروید. تهران 10‌میلیون جمعیت دارد اما فقط 20‌هزار نفرشان در نمازجمعه شرکت می‌کنند، آیا این مسأله اصلی ما می‌شود؟
وی در واکنش به تحلیل برخی نسبت به عوض‌شدن فضای نمازجمعه با حضور ابوترابی‌فرد برای اقامه نماز اظهار کرد: چه کسی چنین حرفی زده است؟ آقای موحدی‌کرمانی قدری کسالت دارد، آقای جنتی هم که دیگر نمازجمعه نمی‌خواند. بنا بر این است که خطبای نمازجمعه متنوع باشند. آقایان امامی‌کاشانی، خاتمی و صدیقی هستند، آقای ابوترابی‌فرد هم به ترکیب ائمه جمعه موقت تهران اضافه شد.
عضو جامعه روحانیت مبارز یادآور شد: در طول 39‌سال گذشته ترکیب ائمه جمعه تغییراتی داشته است. مرحوم آیت‎الله مهدوی‎کنی، آقای یزدی و موسوی‌اردبیلی خطیب نمازجمعه بودند. وقتی تهران 10‌میلیون نفر جمعیت دارد، چرا فقط 20‌هزار نفر در نمازجمعه شرکت می‎کنند؟ پس باید فکر اساسی به حال جامعه کرد.
وی درباره میزان تأثیر خطیب جدید نمازجمعه بر جذب نمازگزاران اظهار کرد: هر چهره تازه‎ای، مشتری‌های جدیدی دارد، اما باید اصل حضور مردم در نمازجمعه را تقویت کرد. قرآن، سوره جمعه و فراخوان عمومی دارد، باید مردم را باورمند به نمازجمعه کرد. البته نمازجمعه برای خودش شرایطی دارد و اختصاص به خطیب ندارد.
اکرمی تأکید کرد: آن افرادی که نمازجمعه را می‌چرخانند، باید جاذبه داشته باشند. بحث‌های قبل از خطبه امام جمعه باید جاذبه داشته باشد. مسائل نمازجمعه به مسائل اجتماع ارتباط دارد، وقتی مردم گناه، فساد، تبعیض و تفاوت‌های غیرصحیح را ببینند، به همه چیز بدبین می‌شوند، نمازجمعه یکی از آنهاست. باید دست به دست هم دهیم، این‌قدر پای همدیگر را نگیریم، دست همدیگر را بگیریم.
بقایی: یک ریال از پول بیت‌المال را
نخورده‌ایم
ایلنا نوشت: دیروز پنجمین جلسه دادگاه تجدیدنظر معاون اجرایی دولت دهم به پایان رسید و حمید بقایی در جلسه دیروز بخش دیگری از دفاعیات خود را ارایه کرد. به گفته حمید بقایی، جلسه بعدی دادگاه امروز برگزار می‌شود. او در مورد مطالبی که در جلسه امروز به آن پرداخته شد، گفت: در جلسه دیروز موضوع خانه ایرانیان مطرح شد که ما دفاعیات خود را بیان داشتیم. خانه ایرانیان مصوبه دولت بود که ما آن را اجرا کردیم اما آنها به ما می‌گویند که ما جرم مرتکب شدیم. معاون رئیس دولت دهم افزود: کجای دنیا به این شکل است؟ فکر کنم فقط در بورکینافاسو چنین اتفاقاتی می‌افتد. مصوبه دولت اجرا شده است، سپس در دوره بعدی نهاد ریاست‌جمهوری گزارش دروغ داده است و با این گزارش برای ما پرونده درست کردند. او تصریح کرد: دولت احمدی‌نژاد پاک‌ترین دولت ایران است، جیب‌های ما را بگردید. ما یک ریال از پول بیت‌المال را نخورده‌ایم.
بقایی با بیان این‌که تمام محل‌هایی که منتسب به او بوده، مورد بازرسی قرار گرفته است، گفت: بگذارند جاهایی که ما از این آقایان سراغ داریم، مورد تفتیش و بازرسی قرار بگیرد، آن‌وقت می‌بینید چه مواردی به دست می‌آید.


تعداد بازدید :  421