شماره ۱۳۴۸ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۹ بهمن
صفحه را ببند
گزارشی از فعالیت‌های معاونت بهداشت درمان و توانبخشی هلال‌ در ایام دهه فجر
طرح غربالگری در 60 مدرسه توسط تیم‌های متخصص

مریم طراق| به منظور گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در حوزه توانبخشی هر یک از مراکز توانبخشی جمعیت هلال‌احمر در استان‌ها و شهرهای مختلف، موظف به ارایه معاینه غربالگری در تعدادی از مراکز آموزشی در ایام دهه فجر شدند و در این اقدام انحراف ستون فقرات، ناهنجاری‌های صافی کف پا و دیگر مشکلات پا در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی 25 استان کشور توسط کارشناسان ارتوپدی جمعیت هلال‌احمر شناسایی شد.
همچنین با اجرای طرح غربالگری در 60 مدرسه، تعداد 11‌هزار و 903 دانش‌آموز توسط تیم‌های متخصص توانبخشی معاینه شدند که در بین این تعداد یک‌هزار و 215 دانش‌آموز مبتلا به انحراف ستون فقرات و تعداد یک‌هزار و 841 دانش‌آموز مبتلا به ناهنجاری‌های صافی کف پا و دیگر مشکلات پا شناسایی شدند. در راستای ارایه خدمات این معاونت، مانورهای تیم‌های بهداشت و درمان نیز در 5 منطقه عملیاتی با ارایه جمعا 16‌هزار و 256 خدمت درمانی در سطح کشور با هدف خدمت‌رسانی به افراد کم‌برخوردار در مناطق محروم و رفع نیازهای درمانی آنها به صورت رایگان و همچنین تقویت توانایی نیروها برگزار و جمعا 16هزار و 256 خدمت درمانی شامل ویزیت سرپایی، خدمات پرستاری، خدمات مادر و کودک، خدمات تغذیه، خدمات بهداشت روان و محیط ‌زیست ارایه شده است.
مناطق عملیاتی مذکور شامل منطقه خراسان‌جنوبی با حضور استان‌های خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی، سمنان و گلستان؛ منطقه بوشهر با حضور استان‌های سیستان‌وبلوچستان، کرمان، هرمزگان و فارس؛ منطقه یزد با حضور استان‌های چهارمحال‌و‌بختیاری و اصفهان؛ منطقه آذربایجان‌غربی با حضور استان‌های زنجان، اردبیل و آذربایجان‌شرقی و منطقه کهگیلویه‌وبویراحمد نیز شامل لرستان، ایلام و خوزستان است. برگزاری مراسم بزرگداشت یوم‌الله 22 بهمن در مراکز سلامت خارج از کشور جمعیت هلال‌احمر نیز از اقدامات دیگر این معاونت است که به رسم هر ساله خود در این ایام علاوه بر آذین‌بندی و برگزاری جشن‌‌های متعدد، خدمات مختلفی به متقاضیان و به‌ویژه اقشار محروم ارایه می‌کنند. ارایه خدمات جدید بینایی‌سنجی و فروش عینک، اقدام به انجام فیزیوتراپی رایگان، برگزاری دو کمپ درمانی و ... در مرکز سلامت هلال‌احمر غنا، اعزام یک تیم درمانی متشکل از پزشک، تکنیسین آزمایشگاهی و پرستار به مناطق روستایی محروم «آمانگوآ»، غربالگری یک‌صد دانش‌آموز به صورت رایگان و اعزام کارشناسان بهداشتی و درمانی به مراکز آموزشی و... در مرکز سلامت هلال‌احمر ساحل عاج، معاینه و غربالگری بیش از ۵۰ نفر دانشجوی جدیدالورود دانشگاه جامع‌المصطفی توسط مرکز سلامت جمعیت هلال‌احمر در مرکز سلامت جمعیت هلال‌احمر در کشور کنگو و همچنین اقدامات مشابه دیگری در مراکز سلامت کنیا، بیمارستان لبنان، بولیوی، مالی، تانزانیا و ... بخشی از خدمات ارایه شده در این حوزه است.


تعداد بازدید :  154