شماره ۱۳۴۶ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۶ بهمن
صفحه را ببند
اخبار جهان

آخرین روز نشست حمایت از بازسازی عراق در کویت با ارایه کمک‌های چندین‌ میلیارد دلاری
ایسنا|  امیر کویت دیروز (چهارشنبه) با اشاره به همکاری جامعه جهانی و بانک جهانی بابت بازسازی‌ها در عراق از اختصاص مبلغ دو‌میلیارد دلار به این مسأله خبر داد. صباح الاحمد الجابر الصباح،‌ امیر کویت در روز پایانی کنفرانس کویت برای بازسازی‌ها در عراق از همکاری جامعه جهانی و بانک جهانی برای بازسازی‌ها در این کشور خبر داد. امیر کویت اظهار داشت: «مبلغ دو‌میلیارد دلار به‌عنوان قرض از صندوق کویت برای بازسازی‌ها در عراق و حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها در این کشور اختصاص خواهیم داد. »
حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق نیز در جلسه دیروز کنفرانس بازسازی‌های عراق در کویت ضمن تشکر از دولت کویت برای برگزاری این کنفرانس، اظهار داشت: «حدود پنج‌ میلیون آواره در عراق وجود دارند که دولت تاکنون توانسته است نیمی از آنها را به مناطق مسکونی‌شان بازگرداند.» وی با اطمینان‌دادن به سرمایه‌گذاران شرکت‌کننده در نشست کویت گفت: «مبارزه با فساد را متوقف نخواهیم کرد.» نخست‌وزیر عراق تأکید کرد، تلاش می‌کند عراقی پلی برای تلاقی باشد نه صحنه درگیری.»
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در این جلسه گفت: «برنامه‌هایی برای از سرگیری زندگی در عراق را با هدف سرعت‌بخشیدن به بازگشت زندگی شهروندان به روال عادی آغاز می‌کنیم.» گوترش افزود: «این برنامه‌ها باید بر ممانعت از بازگشت تروریسم و افراط‌گرایی به عراق متمرکز باشند.»
نماینده آلمان در این نشست از کمک‌های کشورش به عراق به ارزش ۳۵۰‌میلیون یورو در‌ سال ۲۰۱۸ خبر داد.  امارات نیز متعهد به پرداخت مبلغ ۵۰۰‌میلیون دلار برای بازسازی‌ها در عراق شد. انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات اظهار داشت: علاوه بر این حمایت مالی، بخش خصوصی امارات نیز سرمایه‌گذاری‌هایی به ارزش پنج‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون دلار در پروژه‌های پایگاه الرشید و بندر ام قصر دارد.
جیم یونگ کیم، رئیس بانک جهانی در سخنرانی که دیروز در روز پایانی کنفرانس بازسازی عراق در کویت داشت، ضمن تأکید بر ادامه کمک‌ها برای بازسازی عراق به دلیل اهمیت این کشور در منطقه خاورمیانه، اظهار داشت: «ما با مبلغ 4/7‌میلیارد دلار در بازسازی‌ها در عراق مشارکت داریم و تلاش می‌کنیم که این مبلغ را افزایش دهیم.» فدریکا موگرینی، نماینده سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز با تأکید بر حمایت اتحادیه اروپا از مردم عراق خواستار کمک به مردم این کشور برای برقراری صلح شد. موگرینی اعلام کرد، این اتحادیه مبلغ ۴۰۰‌میلیون یورو برای حمایت از تحقق ثبات در عراق پرداخت می‌کند. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز از کمک یک‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون دلاری کشورش به بازسازی‌ها در عراق خبر داد. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در نشست بازسازی عراق در کویت شرکت کرد و گفت: «ترکیه پنج‌میلیارد دلار تسهیلات مالی به عراق تخصیص داده است.»

 

مدیر اطلاعات ملی آمریکا:عملیات «شاخه زیتون» تهدید علیه نظامیان آمریکا در منطقه را بیشتر می‌کند
ایسنا|  رئیس اطلاعات ملی آمریکا نسبت به عملیات نظامی کنونی ترکیه در سوریه ابراز نگرانی کرد. دنیل کوتس، رئیس اطلاعات ملی آمریکا در جلسه کمیته اطلاعات سنا که حول محور تهدیدات جهانی برگزار شده بود، به عملیات مقابله با تروریسم ترکیه در استان عفرین واقع در شمال‌غرب سوریه اشاره کرد و گفت: «عملیات شاخه زیتون خطرات را برای نیروهای آمریکایی در این منطقه افزایش می‌دهد.» وی افزود: «ترکیه به دنبال سرکوب «جاه‌طلبی‌های کردها» در خاورمیانه است اما این عملیاتش فعالیت‌های کنونی ضدداعش در این منطقه را پیچیده می‌سازد.» به گفته ستاد کل ارتش ترکیه، عملیات شاخه با هدف «برقراری امنیت و ثبات در مرزهای ترکیه و منطقه و همچنین حفاظت‌ از سوری‌ها در برابر تروریست‌ها صورت گرفته است.»

 

محمود عباس:در نبرد با تروریسم کنار روسیه هستیم
ایسنا|  رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اظهار کرد: فلسطین با روسیه و کشورهای دیگر در یک صف واحد در نبرد با تروریسم است. محمود عباس،‌ رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیروز (چهارشنبه) در دیدار خود با اسقف مسکو و رهبران دیگر کلیسا گفت: انسان‌های زیادی به دست تروریسم کشته شده‌اند. ما به‌عنوان نماینده فلسطین با نیروهای بین‌المللی و کشورهایی که در تلاشند تا امنیت در خاورمیانه برقرار شود، خصوصا روسیه در یک صف واحد هستیم. محمود عباس افزود: «باید با تروریسم در تمامی نقاط جهان مقابله شود.» وی در ادامه گفت: «ما به این اصل پایبندیم و به همین دلیل است که در سال‌های اخیر حدود ۳۳ توافقنامه با ۳۸ کشور امضا کرده‌ایم که هدف تمامی این توافقنامه‌ها مبارزه با تروریسم و گروه‌های تندرو است.»


تعداد بازدید :  448