شماره ۴۲۶ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۲ آبان
صفحه را ببند
اعضای فراکسیون محیط‌زیست مجلس چه می‌گویند:
مخالفان و موافقان طرح انتقال آب دریای‌خزر

فراکسیون محیط‌زیست مجلس نهم 7 عضو دارد. محمدرضا تابش نماینده مردم یزد به‌عنوان رئیس، مسعود پزشکیان نماینده مردم آذربایجان‌شرقی به‌عنوان نایب‌رئیس اول، مهرداد لاهوتی نماینده گیلان به‌عنوان نایب‌رئیس دوم، کمال‌الدین پیرموذن نماینده اردبیل به‌عنوان منشی اول، مقداد نجف‌نژاد نماینده مازندران به‌عنوان منشی دوم، موید حسینی صدر نماینده آذربایجان‌غربی به‌عنوان سخنگو و محمد جواد نظری مهر نماینده گلستان به‌عنوان خزانه‌دار. مطمئنا هر طرحی که مربوط به مسائل زیست‌محیطی باشد باید مورد توجه اعضای این گروه قرار می‌گیرد. طرح انتقال آب از دریای خزر به مشهد نیز از این قاعده مستثنی نیست. میان اعضای این فراکسیون اما هستند کسانی‌که جزو امضاکنندگان این طرح بودند. با بعضی از اعضای این فراکسیون گفت‌وگو کردیم که نظرشان را درباره این طرح بپرسیم.
تابش: امضا نکردم
محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس و نماینده مردم یزد به خبرنگار «شهروند» گفت: این طرح ربط چندانی به فراکسیون ندارد. اما هر طرحی باید ارزیابی زیست محیطی داشته باشد و مطابق با معیارهای محیط‌زیست باشد. این طرح هم از این قاعده مستثنی نیست و نباید تبعات سدسازی تکرار یا به عاقبت دریاچه ارومیه منجر شود. در هر صورت اگر انتقال آب از ضروریات کشور باشد باید درعین حال به محیط‌زیست هم توجه کند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا خودش و سایر اعضای فراکسیون محیط‌زیست این طرح را امضا کرده‌اند، گفت: می‌دانم که بعضی از همکارانمان در فراکسیون این طرح را امضا کردند اما نمی‌دانم چه کسانی ولی خودم امضا نکردم.
نجف‌نژاد: اگر به صلاح کشور باشد مخالفتی ندارم
نجف‌نژاد، عضو دیگر فراکسیون و نماینده مردم بابلسر مازندران در پاسخ به این سوال که آیا اعضای فراکسیون به این طرح رأی دادند، گفت: «احتمالا بله بعضی‌ها امضا کردند.» اما وی حاضر نشد بگوید که آیا خودش نیز جزو امضاکنندگان بوده است یا خیر. درنهایت در پاسخ به سوالات خبرنگار «شهروند» اظهار کرد: به هرحال مشکلات کشور باید حل شود و اگر این طرح براساس معیارهای زیست‌محیطی باشد ما هم با آن مخالفتی نداریم. در هر صورت باید عده‌ای بنشینند و درباره‌اش نظر بدهند. چون این طرح هنوز خام است و نیاز به کار کارشناسی دارد. ولی یادمان باشد که کشورهایی بوده‌اند در دنیا که چنین کانال‌هایی زدند و موفق هم بودند. تا چند روز آینده تکلیف این طرح روشن خواهد شد و تا آن زمان بیشتر از این نمی‌توانم چیزی به شما خبرنگاران بگویم چون طرح نیاز به تحقیق و نظر کارشناسان فن دارد.
موید حسینی صدر: طرح را امضا کردم
مویدحسینی صدر، نماینده مردم خوی و سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست از دیگر نمایندگانی بود که با او گفت‌وگو کردیم. در جلسه بود که تماس گرفتیم و راضی شد به شرط این‌که سوالات اندک باشد پاسخ بگوید تا به جلسه‌اش برسد.
آقای حسینی آیا شما طرح انتقال آب از دریای خزر به مشهد را امضا کردید؟
الان حضور ذهن ندارم.
 یعنی شما یادتان نمی‌آید که طرح به این مهمی را امضا کردید یا نه؟
 فکر می‌کنم امضا کردم.
 دلیلتان چه بود؟
چون کار خوبی است و می‌تواند مشکل بی‌آبی کشور را حل کند.
 اما اکثر فعالان محیط‌زیست نظری برخلاف نظر شما دارند؟
 شما به سطح آب دریای خزر نگاه کنید. الان سطح آب بالا است. حتی احتمال این وجود دارد که شهرهای ساحلی زیر آب بروند. اما با انتقال آب می‌توانیم دو هدف را نشانه بگیریم هم مشکل کم‌آبی را حل کنیم و هم مشکل افزایش سطح آب دریای‌خزر را.
 یعنی افزایش سطح آب تا این اندازه در مرحله خطر قرار گرفته است؟
 به هرحال ایران با بحران بی‌آبی مواجه است و باید از هر طریق ممکن این مشکل را در کشور حل کرد.
یعنی انتقال آب آخرین راهکار شما بود؟
 در این‌باره کارشناسان باید نظر بدهند.
 اما شما از امضاکنندگان این طرح بودید. نبودید؟
بودم اما برای تصمیم درست‌تر و تصویب نهایی نیاز به‌نظر کارشناسان هست. به هرحال کسی منکر وجود مشکل بزرگ کم‌آبی نیست. نمی‌شود که دست روی دست گذاشت. باید این مشکل را حل کرد. این طرح هم نیاز به کارشناسی بیشتر دارد تا مشکل را بهتر حل کند.
 اما نباید برای اصلاح ابرو که چشم را کور کرد؟
تعداد سوالاتتان زیاد شد و من از همان اول گفتم که جلسه دارم و الان هم باید بروم....

 


تعداد بازدید :  206