شماره ۱۳۴۶ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۶ بهمن
صفحه را ببند
هلال در رسانه ها
قبل از بروز هرحادثه باید برای شناسایی افراد تحت‌تأثیر آسیب اقدام کنیم


شهروند| بیشتر از دوماه از زلزله کرمانشاه گذشته و هنوز هم نشست‌هایی برای بررسی روند کمک‌رسانی در این بحران برگزار می‌شود. در آخرین مورد نشست واکاوی نقش مداخلات حمایتی از کودکان در زلزله توسط انجمن حمایت از حقوق کودکان در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد و جمعیت هلال‌احمر هم به‌عنوان یکی از نهادهای اصلی درگیر در این بحران در نشست حضور داشت. خبرگزاری تسنیم در گزارشی به این نشست پرداخته است. این نشست با حضور فرشید یزدانی، مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان، محمدفرید لطیفی، معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران، فرید براتی‌سده، سرپرست ستاد مدیریت بحران سازمان بهزیستی کشور، شاهین فتحی، معاون امدادونجات سازمان هلال‌احمر کشور، نماینده رسانه‌های حاضر در منطقه زلزله‌زده و نمایندگانی از سایر رسانه‌ها برگزار شد. همچنین فرهنگسرای ارسباران میزبان نمایشگاه یک‌روزه عکسی بود که با همین مضمون از روزهای نخست پس از زلزله کرمانشاه توسط عکاسان داوطلب انجمن حمایت از حقوق کودکان عکاسی شده بود.
انجمن حمایت از حقوق کودکان به‌عنوان نخستین سازمان فعال در حوزه حقوق کودکان با حدود ربع قرن فعالیت در زمینه ترویج پیمان‌نامه حقوق کودک، در هر چهار زلزله بزرگ پس از تأسیس انجمن حضور فعال داشته است و در این نشست با تکیه بر تجربیات فعالیت‌های حمایتی در زلزله‌های جنوب خراسان، بم، آذربایجان و کرمانشاه به واکاوی نقش مداخلات حمایتی از کودکان در زلزله پرداخته است.
 ازجمله اقدامات صورت‌گرفته توسط انجمن حمایت از حقوق کودکان می‌توان به برنامه‌ریزی جهت راه‌اندازی مهدکودک سیار در مناطق زلزله‌زده جهت ارایه خدمات آموزشی و حمایتی به کودکان، راه‌اندازی دو کتابخانه در مناطق زلزله‌زده و تجهیز آنها، آموزش نحوه مراقبت از کودکان در مواقع بحران به خانواده‌ها و بسیاری از خدمات دیگر اشاره کرد. در این نشست علاوه بر ارایه گزارش فعالیت‌های انجمن حمایت از حقوق کودکان مدعوین پنل به ارایه گزارش و همچنین آسیب‌شناسی و راهکارهای پیشنهادی خود برای بهبود روند خدمت‌رسانی به مناطق پرداختند.
شاهین فتحی، معاون امدادونجات سازمان هلال‌احمر کشور نیز در این پنل در گزارش مختصری از عملکرد هلال‌احمر گفت: ما هر روز هشت صبح از تمام استان‌های کشور گزارش حوادث می‌گیریم. کرمانشاه نمونه‌ای ا‌ست که برجسته شد، متاسفانه هر روز شاهد حوادثی در کشور هستیم. قبل از بروز هرحادثه باید برای شناسایی افراد تحت‌تأثیر آسیب یعنی سالمندان، مادران باردار، بیماران و کودکان اقدام کنیم. عملیات امداد به معنی اسکان و تغذیه اضطراری است و چادر استاندارد اسکان اضطراری در کشورهای جهان سوم برای حدود 45روز اول است. انواعی از نشانه‌های اختلال در کودکان بعد از زلزله کرمانشاه مشاهده شد و یک تیم متخصص برای پشتیبانی از این افراد از طرف هلال‌احمر راهی منطقه شد. 61 روستا و حدود 17779نفر تحت پوشش این تیم قرار گرفتند و هنوز هم 41 تیم در منطقه حضور دارند.

 


تعداد بازدید :  260