شماره ۴۲۶ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۲ آبان
صفحه را ببند
مدیران سازمان محیط‌زیست چه نظری دارند؟
مخالفان اصلی طرح

سازمان حفاظت از محیط‌زیست به‌عنوان متولی اصلی محیط‌زیست باید موافقتش پای تمام طرح‌های عمرانی باشد. طرح انتقال آب از دریای خزر به مشهد هم از این قاعده مستثنی نیست. حال مدیران‌ارشد سازمان چه نظری نسبت به این طرح دارند، سوالی است که «شهروند» با آنها در میان گذاشته و آنها نیز همچون رئیس خود که با طرح انتقال آب دریای خزر و دریای‌عمان به هر نقطه دیگری در ایران مخالف است، با طرح انتقال آب به مشهد هم مخالف هستند.
دکتر کیخواه:
 انتقال آب، آخرین راهکار است نه اولین
دکتر احمدعلی کیخواه، معاون محيط زيست‌طبيعي و تنوع‌زيستي سازمان حفاظت محيط زيست به خبرنگار «شهروند» گفت: بنده به‌عنوان متخصص اقتصاد آب می‌گویم که انتقال آب در اولویت‌آخر قرار دارد و اگر هیچ راهی برای تأمین آب وجود نداشته باشد، باید اجرایی شود. اما اکنون ما راه‌های زیادی برای تأمین آب داریم. مانند صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش راندمان آب کشاورزی، تصفیه پساب فاضلاب‌ها و چند راه دیگر. حال در چنین شرایطی که هیچ‌کدام این راهکارها را امتحان نکردیم می‌خواهیم به ظاهر آسان‌ترین کار اما در اصل سخت‌ترین و آخرین راهکار را امتحان کنیم. انتقال آب از یک حوزه به حوزه دیگر آخرین راه‌حل می‌تواند باشد و این یک اصل در علم اقتصاد آب است. در هر صورت این طرح که بعضی از نمایندگان آن را امضا کردند باید به دفتر ارزیابی سازمان محیط‌زیست برود تا کارشناسان سازمان درباره آن نظر دهند که آیا مطابق با معیارهای زیست‌محیطی هست یا خیر.
دکتر نادری: آیا فکری به حال حقابه کشورهای حاشیه دریای‌خزر شده؟
دکتر نادری، معاون محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست ایران هم در گفت‌وگو با «شهروند» اظهار کرد: من نه به‌عنوان یک مقام دولتی که به‌عنوان یک دوستدار محیط‌زیست می‌گویم، گرفتن آب از دریای‌خزر و انتقالش به جای دیگر که به همین راحتی نیست. طراحان این طرح آیا فکری به حال حقابه کشورهای دیگر کردند. همین چند وقت پیش بود که کشور جمهوری آذربایجان با انتقال آب از خزر به دریاچه ارومیه مخالفت کرد، حال با انتقال دیگری موافقت می‌کند؟ آیا طراحان این طرح فکری به حال خطراتی که صدها کیلومتر لوله‌کشی ایجاد می‌کند، کرده‌اند؟ آیا فکری به حال مناطق حفاظت‌شده در این مسیر کرده‌اند؟ در هر صورت اظهارنظر درباره این طرح در حیطه کاری مسئولیت بنده نیست و متخصصان و مسئولان مربوطه باید پاسخ دقیق‌تری بدهند.


تعداد بازدید :  201