شماره ۱۳۴۳ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۳ بهمن
صفحه را ببند
جشنواره فیلم فجر برندگانش را شناخت
تنگه ابوقریب بهترین فیلم و ابراهیم حاتمی‌کیا بهترین کارگردان شد

پولاد امین- شهروند| و بالاخره قطار سی و ششمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر به ایستگاه پایانی رسید و برندگان این ماراتون ده روزه رقابتی مشخص شدند. سیمرغ‌هایی که در این ده روز در جستجوی شانه ای برای نشستن بودند، شانه های خوشبخت را نشان کرده و آرام گرفتند.  در این بین، اما، برنده مطلقی وجود نداشت و فیلم هایی چون تنگه ابوقریب با شش؛ مغزهای کوچک زنگ زده با چهار؛ سرو زیر آب، عرق سرد و به وقت شام با سه؛ و بمب و دارکوب با دو سیمرغ در واقع جوایز را با هم تقسیم کردند؛ گرچه برنده های اصلی فیلم تنگه ابوقریب بود که توانست سیمرغ‌های بهترین فیلم و کارگردانی را تصاحب کند؛ و مغزهای کوچک زنگ زده که سیمرغ فیلم برگزیده تماشاگران را گرفت. چنین شد که سینما سی و ششمین روزه اش را افطار کرد...
اختتامیه جشنواره سی و ششم نیز به سان تمام روزهای برگزاریش پر سروصدا و بحث انگیز بود. تجمع بلیت به دستانی که در محوطه بیرونی سالن میلاد، کارت ورودی به دست، در هجوم مشتریانی که برخی برای به دست آوردن یک بلیت راضی به پرداخت یک میلیون تومان نیز داده بودند، بازار مکاره ای بیرون سالن ساخته بود که حقدار را از حق دور و دورتر می کرد؛ و ورود نامزدها، سینماگران و اهالی رسانه را که به امید حسن ختامی آرام بر جشنواره پا به برج میلاد گذاشته بودند، بدل می کرد به کاری شاق. فکر می کنم این دیگر سیاه نمایی نباشد اگر بپرسیم که این همه کارت ورود به سالن از کجا به کف عده ای فروشنده افتاده بود؛ بلیت هایی که قرار بود ارگان ها به کارکنان و فامیل های کارکنانشان داده باشند و حالا این جا در این بازار مکاره با مشتی اسکناس تا نخورده تاخت زده می شدند!
مراسم پایانی جشنواره با سرود ملی آغاز شد و سپس سخنان داروغه زاده دبیر جشنواره که از حضار خواست به احترام مدافعین حرم بایستند و آنها را تشویق کنند. حضاری که بیشترشان یا از ارگان هایی خاص بودند یا از مهمانان برنامه حالا خورشید که به پاس وفاداری شان پا به سالنی گذاشته بودند که ورود به آن یک میلیون می ارزید!
 پس از حرف‌های دبیر جشنواره، عباس صالحی وزیر ارشاد روی صحنه آمد و ضمن عرض خیر مقدم به آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور از رئیس جمهور تشکر کرد و پیام ایشان را قرائت کرد.
 بعد هم دوباره نوبت رضا رشیدپور بود که روی صحنه آمد و با کاری جالب تماشاگران را وارد جو رقابت کرد. وقتی رضا رشیدپور با قرائت اسامی فیلم های فهرست آرای مردمی از حضار خواست هر کدام فیلم محبوب شان را تشویق کنند تا معلوم شود چه فیلمی بیشتر از بقیه رضایت آنان را جلب کرده؛ صدای تشویق مغزهای کوچک زنگ زده از همه بلندتر به گوش رسید؛ صدایی که شاید نود درصد سالن را شامل بود. رشیدپور در ادامه با اشاره به پیام رئیس جمهور که در این مراسم خوانده شد، گفت که بهتر است رئیس جمهور با هنرمندان و سینماگران بیشتر دیدار کنند و رابطه دوری و دوستی با هنرمندان را ادامه ندهد.
دشت اول
بعد از این مقدمات، نوبت رسید به بخش اصلی اختتامیه جشنواره؛ که اختصاص دارد به معرفی برگزیدگان هر بخش. جوایز سی و ششمین دوره جشنواره فجر با جایزه بهترین فیلم کوتاه آغاز شد تا بخش جوایز این جشنواره بدینسان کلید بخورد. در این بخش سیمرغ بهترین فیلم کوتاه به بهرام و بهمن ارگ رسید برای فیلم حیوان؛ تا این دو برادر تبریزی اولین سیمرغ شب را دشت کنند. بعد هم نوبت فرید ناظر فصیحی طراح جلوه های ویژه فیلم چهارراه استانبول بود تا بیاید و سیمرغش را از بهرام بدخشانی و رسول صدرعاملی بگیرد. در ادامه هم سیمرغ بهترین جلوه‌های ویژه میدانی اهدا شد به محسن روزبهانی برای تنگه ابوقریب؛ که دوست و دشمن در بهترین بودن این فیلم در این جنبه از کار اشتراک نظر داشتند.
ابوقریب پیشتاز
وقتی در ادامه سیمرغ بهترین چهره پردازی توسط خسرو دهقان اهدا شد به سعید ملکان برای فیلم تنگه ابوقریب؛ معلوم شد جناب ملکان قرار نیست دست خالی از جشنواره فجر بیرون برود. چه در مقام یک گریمور درجه یک و چه به عنوان تهیه کننده ای آگاه که چند سال پیش با ابد و یک روز، پارسال با ویلایی ها و امسال نیز با تنگه ابوقریب چشم ها را خیره کرده بود.
سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه نیز توسط فرشته طائرپور اهدا شد به عباس بلوندی برای فیلم سرو زیر آب؛ تا این ساخته محترم محمدعلی باشه آهنگر هم اولین سیمرغش را از این مراسم دشت کرده و در انتظار سیمرغ‌های بعدی باشد. بعد از آن نیز کمال تبریزی یکی دیگر از داوران سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس را اهدا کرد به سارا خالدی‌زاده برای فیلم بمب‌؛ یک عاشقانه؛ تا این ساخته پیمان معادی نیز اولین سیمرغش را دشت کرده و چشم به ادامه مراسم داشته باشد...
رقابت دشوار
در ادامه مراسم نیز محمدرضا فروتن سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری را اهدا کرد به علیرضا علویان برای فیلم های به وقت شام و مغزهای کوچک زنگ‌زده؛ تا این فیلم ها نیز اولین جایزه شان را دشت کنند. بعد از سیمرغ صداگذاری، سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری نیز توسط هیات داوران اهدا شد به رشید دانشمند برای تنگه ابوقریب؛ تا این فیلم با دریافت سومین سیمرغ از رقبایش پیش افتد.
وقتی سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن توسط هیات داوران اهدا شد به کارن همایونفر برای به وقت شام؛ معلوم شد این فیلم نیز قرار نیست دست خالی مراسم را به پایان برساند و رقیب خوبی برای تنگه ابوقریب است. کارن همایونفر پس از دریافت جایزه یک حال حسابی به ابراهیم حاتمی کیا داد و گفت: هربار با آقای حاتمی کیا کار می‌کنم می‌فهمم که آهنگسازم. سیمرغ بلورین بهترین تدوین را نیز بهرام دهقانی و محمد نجاریان مونتورهای فیلم عرق سرد دریافت کردند تا این فیلم نیز در ازای هشت نامزدی که داشته، اولین سیمرغش را کسب کرده باشد.
جایزه فیلمبرداری در ادامه اهدا شد به علیرضا زرین‌دست برای سرو زیر آب؛ و بعد از او نیز نوبت هومن سیدی بود تا اولین سیمرغش را دشت کرده و فیلمش مغزهای کوچک زنگ زده بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه انتخاب شود. رضا مقصودی نیز در بین سه فیلم اولی جشنواره خوش شانس ترین بود و توانست برای فیلم خجالت نکش برنده سیمرغ فیلم اول شود.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به سحر دولتشاهی برای فیلم های عرق سرد و چهار راه استانبول اهدا شد. سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را نیز جمشید هاشم پور برای فیلم  دارکوب دریافت کرد. سیمرغ بلورین بهترین نقش اول زن نیز به همین فیلم رسید؛ به سارا بهرامی برای ایفای نقشی که از ابتدا معلوم بود جایزه خواهد گرفت. در بخش بازیگر نقش اصلی مردان نیز دیپلم افتخار نقش اول مرد اهدا شد به امین حیایی برای شعله‌ور؛ و سیمرغ بلورین بهترین نقش اول مرد اهدا شد به امیر جدیدی برای تنگه ابوقریب و عرق سرد. در بخش فیلمنامه نیز کامبوزیا پرتوی سیمرغ را برای فیلم کامیون گرفت. دومین سیمرغ این بخش نیز به هومن سیدی برای مغزهای کوچک زنگ زده اهدا شد.
و اما مهم ترین جوایز جشنواره.  جایزه ویژه هیات داوران اهدا شد به پیمان معادی برای فیلم بمب‌‌؛ یک عاشقانه. در بخش کارگردانی نیز مثل فیلمنامه دو سیمرغ اهدا شد. اولین سیمرغ کارگردانی به ابراهیم حاتمی کیا برای فیلم به وقت شام رسید؛ و سیمرغ دوم را نیز به بهرام توکلی برای تنگه ابوقریب اهدا کردند. جالب اینکه حاتمی کیا گفت: من فیلمساز این نظام‌ام. من ۳۰ سال به روی این سن آمدم.
بعد از سخنان تند حاتمی کیا؛ سیمرغ بلورین بهترین فیلم به سعید ملکان برای تنگه ابوقریب رسید. سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی نیز توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اهدا شد به سید حامد حسینی تهیه کننده فیلم سرو زیر آب. سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران نیز  اهدا شد به مغزهای کوچک زنگ زده.

 


تعداد بازدید :  1183