شماره ۴۲۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۱ آبان
صفحه را ببند
مذاکرات هسته‌ای همچنان در عمان ادامه دارد
ظریف: تا هفته آینده صبر کنید
عراقچی: هرچقدر لازم باشد در عمان می‌مانیم و مذاکره می‌کنیم

شهروند| همه چیز هفته آینده مشخص می‌شود. این وعده‌ای بود که محمدجواد ظریف‌، به‌طور تلویحی به خبرنگاری که از او درباره نتایج مذاکرات پرسیده بود، حواله کرد.
محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار عمانی درباره نتیجه مذاکرات سه‌جانبه هسته‌ای بین جمهوری اسلامی ایران، ایالات متحده آمریکا و هماهنگ‌کننده گروه 1+5 ، گفت: باید تا هفته آینده صبر کنید. نهمین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 با هدف حل اختلافات بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه آن، هم‌اکنون در مسقط پایتخت عمان در جریان است.
مذاکراتی که به قول وزیر خارجه آلمان، به زمان پیروزی یا شکست رسیده است. دو روز گفت‌وگوی رو در رو، صریح و جدی میان محمدجواد ظریف کاترین اشتون و جان کری وزیر امورخارجه آمریکا به پایان رسیده است و حالا این اعضای گروه 5+1 هستند که به صورت دو‌جانبه یکدیگر مشغول گفت‌وگو هستند. روز گذشته نیز عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، از اعضای تیم مذاکره‌کننده ایرانی با همتایانشان از اعضای گروه 5+1 دیدار و گفت‌وگو کردند.
شبکه پرس تی وی که به‌همراه شبکه خبر تنها رسانه‌های ایرانی حاضر در عمان هستند، در گزارش به نقل از منابع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایرانی اعلام کرده است که اختلاف اصلی طرفین بر سر لغو تحریم‌ها است. تا پیش از این عنوان می‌شد که موضوع تعداد سانتریفیوژ‌های ایران یکی از موضوعات اصلی اختلافی است اما پرس تی وی اعلام کرده است که نه تعداد سانتریفیوژ‌ها و نه میزان غنی‌سازی، از موارد اختلافی نیست بلکه این نحوه لغو تحریم‌ها است که به موضوع اصلی اختلاف بدل شده است.
به این ترتیب می‌توان گفت که پیشرفت خوبی در مذاکرات عمان صورت گرفته است. کما این‌که عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز در سخنانی پس از پایان مذاکرات ظریف و کری احتمال توافق بر سر کلان قضیه را رد نکرد.
«سید عباس عراقچی» معاون وزیرخارجه ایران پس از نشست روز دوشنبه گفته بود نمی‌توان اعلام کرد که پیشرفتی حاصل شده، اما پسرفتی نیز در مذاکرات صورت نگرفته است.
پیش از این روزنامه «کامرسانت» روسیه نیز به نقل از یکی از مقامات این کشور گزارش داده بود که طرفین عملا به توافق دست یافته‌اند و مسأله مورد اختلاف نحوه لغو تحریم‌ها از سوی آمریکاست.
این مقام روس که نامش فاش نشده، گفت: «این مسأله ممکن است به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مرتبط خواهد باشد. دو گزینه در این رابطه وجود دارد: نخست آن‌که بعد از انتشار گزارش بعدی آژانس که تقریبا هر ماه صورت می‌گیرد، بخشی از تحریم‌ها به‌طور خودکار لغو شود، یا این‌که طرفین بار دیگر گرد هم جمع شده و جزییات اقدامات بعدی را بررسی کنند.»
سیدعباس عراقچی معاون وزیرخارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در پایان دو روز رایزنی‌های سه‌جانبه ظریف، کری و اشتون در مسقط در جمع خبرنگاران گفت: در موقعیتی نیستیم که بگوییم پیشرفتی در مذاکرات داشتیم و در موقعیتی هم نیستیم که بگوییم پسرفت داشتیم. عراقچی اضافه کرد:  دو روز گذشته بسیار پر کار و فشرده بود و چهار جلسه سه ساعته در بالاترین سطح ممکن و در کنار آن ساعت‌ها مباحث جانبی برگزار شد. وی افزود: مذاکرات از ابعاد بسیار زیادی برخوردار است، اما بعد از ساعت‌ها بحث هنوز در موقعیتی نیستیم که بگوییم پیشرفت داشتیم و در موقعیتی هم نیستیم که بگوییم پسرفت داشتیم.  معاون وزیر امور خارجه افزود:  مذاکرات در همه ابعاد ادامه دارد و هر موضوعی که مطرح می‌شود مسائل جانبی و پیچیدگی‌هایی همچون مسائل فنی، حقوقی و سیاسی دارد.
وی تصریح کرد: دو موضوع کلیدی وجود دارد یکی بحث چگونگی برداشته شدن تحریم‌ها، تحریم‌هایی که از چهار مسیر شورای امنیت، اتحادیه اروپا، کنگره آمریکا و رئیس‌جمهوری آمریکا وضع شده و هر کدام از آنها برای خودش از نظر اجرایی متفاوت است و دوم میزان و حجم غنی‌سازی و موضوعات جانبی مربوط به آن.
عراقچی گفت: در رابطه با میزان ذخایر و تأسیسات و راکتور اراک و فردو و دیگر موارد، مذاکرات همچنان به صورت فشرده جریان دارد. عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان همچنین تصریح کرد:  خیلی مستقیم و نزدیک و عملیاتی با عنایت به هدف یعنی همان توافق نهایی مذاکره کردیم و گفتگوها همچنان شکل جدی و واقعی دارد، ولی در موقعیتی نیستیم که بتوانیم ادعای پیشرفت در مذاکرات بکنیم.
سیدعباس عراقچی همچنین با ابراز امیدواری برای توافق تا سوم آذر گفت: همه طرف‌ها جدی هستند و تصمیم داریم هرچقدر که لازم باشد مذاکرات را تا سوم آذر ادامه بدهیم. وی همچنین با اشاره به این‌که مذاکرات 1+5 با حضور معاونان وزرای خارجه و ظریف برگزار می‌شود، تصریح کرد: در حاشیه مذاکرات اصلی در ملاقات‌هایی دوجانبه با روسیه و چین مشورت و رایزنی خواهیم کرد. عراقچی گفت:  احتمالا به صورت دوجانبه با هیأت آمریکایی دیدار خواهیم داشت و سه‌شنبه شب تصمیم خواهیم گرفت که مذاکرات را روز چهارشنبه ادامه بدهیم یا خیر. وی با تأکید بر این‌که جدیت کامل داریم هرچقدر که لازم باشد در عمان می‌مانیم و مذاکرات را ادامه می‌دهیم، گفت: هنوز هیچ توافقی صورت نگرفته، اما تفاوت این دور از مذاکرات با مذاکرات قبلی این است که ما به صورت کامل روی راه‌حل‌ها متمرکز شده‌ایم و موضوعات دقیقا و به صراحت مشخص شده است.
عراقچی در ادامه با اشاره به این‌که در هیچ موضوعی هنوز به راه‌حل قطعی نرسیدیم، افزود؛ نظرات و ایده‌هایی متفاوت برای هر موضوع وجود دارد که بعضی برای ما زمینه پذیرش دارد و برخی برای طرف مقابل؛ ولی کماکان ایرادها، نگرانی‌ها و مشکلات سر جای خودش هستند.
وی در پاسخ به این سوال که چنانچه طرفین تا سوم آذر به نتیجه نرسیدند چه راهکاری را پیش‌بینی می‌کنید؟ گفت:  از آن‌جا که همه موضوعات به نوعی به هم گره خورده این کار را سخت‌تر می‌کند و این‌که ما تا سوم آذر بتوانیم به نتیجه برسیم، واقعا کار دشواری است، فرصت واقعا کم است، اما ناامید نیستیم. وی با ابراز امیدواری مبنی بر این‌که در کلان قضیه به توافق برسیم، گفت:  این احتمال هست، امیدواریم. اما نمی‌توانیم بگوییم خوشبین هستیم. وی همچنین درباره اظهارات اخیر اوباما که چقدر توانست بر فضای مذاکرات تاثیرگذار باشد؟ گفت:  در شرایط حساسی که هستیم خیلی نباید به فضا سازی‌های رسانه‌ای توجه بکنیم آنچه از نظر ما مهم است این‌که در هیأت آمریکایی جدیت لازم را شاهد هستیم و درحال مذاکره هستیم، طبعا هر کشوری مواضع خودش رو به لحاظ سیاسی دارد و آن را اعلام می‌کند ما خیلی اعتنایی به این مواضع که بعضا برای پاسخگویی به سیاست داخلی کشورها عنوان می‌شود توجهی نداریم بلکه روی مذاکرات متمرکز می‌شویم تا به راه‌حل برسیم.


تعداد بازدید :  148