شماره ۱۳۴۳ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۳ بهمن
صفحه را ببند
تیم‌ملی فوتسال ایران با 4تایی‌کردن رقیب سنتی خود برای دوازدهمین‌بار قهرمان آسیا شد
ابر قدرت قاره کهن
علی‌اصغر حسن‌زاده بهترین بازیکن و حسین طیبی آقای گل جام شناخته شدند

شهروند| تیم‌ملی فوتسال ایران روز گذشته برای دوازدهمین‌بار توانست به‌عنوان قهرمانی آسیا دست پیدا کند. تیمی که با هدایت محمد ناظم‌الشریعه مربی ایرانی و بدون حاشیه خود ‌سال گذشته در جام‌جهانی کلمبیا هم دست به کاری بزرگ زد و به‌عنوان سومی جهان رسید‌، همان‌طور که مردم تواقع داشتند، با قدرت وارد رقابت‌ها شد و با اقتدار مسابقات را به پایان رساند.
قهرمانی با 4تایی‌کردن ژاپن
ایران در شرایطی در فینال مسابقات برای ششمین مقابل ژاپن قرار گرفت که این کشور بعد از ایران با سه عنوان قهرمانی در سال‌های 2006، 2012 و 2014 بیشترین قهرمانی را به دست آورده است و در واقع بزرگترین رقیب ایران به حساب می‌آید. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، ملی‌پوشان کار بسیار سختی مقابل ژاپن داشتند. بزرگترین حریف تیم‌ملی فوتسال در قاره آسیا با تاکتیکی دفاعی وارد زمین شد و در نیمه اول عملا راه نفوذ ایران به دروازه‌ خود را بسته بود. آنها در ضدحملات هم بسیار خطرناک ظاهر می‌شدند و اگر درخشش صمیمی دروازه‌بان ایران نبود و سه مهار توپ فوق‌العاده او نبود،‌ این امکان وجود داشت که در نیمه اول بازی با برتری ژاپن به پایان برسد. با این حال تجربه بسیار بالا و فرصت‌طلبی شاگردان ناظم‌الشریعه کارساز شد و آنها توانستند با گل علی‌اصغر حسن‌زاده قفل دروازه ژاپن را بشکنند و نیمه اول با برتری یک بر صفر ایران به پایان برسد. در نیمه دوم اما ژاپن که از مدافع عنوان قهرمانی عقب‌ افتاده بود، تمرکز تاکتیکی خود را از دست داد و برای جبران نتیجه راهی به جز حمله‌کردن نداشت و همین مسأله بهترین فرصت برای ایران بود که بتواند گل‌های بعدی را به حریف قدرتمند خود بزند که همین اتفاق نیز رخ داد و ایران توانست درنهایت با شکست 4 بر صفر ژاپن برای دوازدهمین‌بار به‌عنوان قهرمانی جام‌ملت‌های آسیا برسد.
حسن‌زاده، بهترین بازیکن جام
علی‌اصغر حسن‌زاده که در سه‌سال اخیر جایزه بهترین بازیکن‌ سال فوتسال آسیا را از AFC دریافت کرده است،‌ در این رقابت‌ها هم توانست عنوان بهترین بازیکن را از آن خود کند. کاپیتان تیم‌ملی ایران نقش تعیین‌کننده‌ای در کسب عنوان قهرمانی داشت و در فینال مسابقات و بازی مقابل ژاپن هم یکی از بهترین بازیکنان زمین بود. حسن‌زاده که در این دوره 12 گل برای ایران به ثمر رساند، در دوره قبلی قهرمانی آسیا هم عنوان بهترین بازیکن مسابقات را از آن خود کرده بود. جالب این‌که حسن‌زاده این دوره در غیاب بازیکنی چون محمد کشاورز و محمد طاهری بازوبند کاپیتانی را بر بازو داشت و در مراسم اهدای جام هم، کاپ قهرمانی را از دستان مهدی تاج و علی کفاشیان گرفت و آن را بالای سر برد. حسن‌زاده در پایان بازی هم در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «ما مقتدرانه با شکست چهار بر صفر ژاپن قهرمان شدیم. این تیم شایسته احترام است اما عنوان قهرمانی حق ایران بود. خوشحال هستم که از قهرمانی خود دفاع کردیم و توانستم به‌عنوان بهترین بازیکن مسابقات برسم. این جوایز و افتخارات متعلق به مردم ایران و تمام بچه‌های تیم است.»
طیبی آقای گل شد
حسین طیبی ستاره و تنها لژیونر کنونی فوتسال ایران در این دوره از رقابت‌ها یکی از بهترین بازیکنان بود. با این‌که او فرصت کمتری نسبت به برخی دیگر از بازیکنان برای حضور در زمین داشت، توانست درنهایت با به ثمررساندن 14 گل عنوان آقای گلی رقابت‌ها را از آن خود کند. نکته قابل تأمل اینجاست که رتبه دوم و سوم بهترین گلزنان رقابت‌ها هم به بازیکنان تیم‌ملی ایران اختصاص داشت. علی‌اصغر حسن‌زاده با 12 گل و مهدی جاوید با 10 گل دیگر گلزنان برتر جام‌ملت‌های آسیا بودند. بعد از آنها هم کائورو موریوکا از ژاپن با 7 گل زده چهارمین گلزن برتر بود. گفتنی است، حسین طیبی در‌ سال 2014 هم که ایران به مقام نایب قهرمانی رسیده بود، یک‌بار دیگر توانسته بود به‌عنوان آقای گلی آسیا دست پیدا کند.
ازبکستان سوم شد‌؛ عراق تیم جوانمرد
در مسابقه رده‌بندی جام‌ملت‌های آسیا هم تیم‌های عراق و ازبکستان مقابل هم قرار گرفتند. در پایان این دیدار، ازبکستان و عراق به تساوی 4 بر 4 رضایت دادند تا در ادامه دو تیم راهی وقت‌های اضافه و ضربات پنالتی شوند. ازبکستان در ضربات پنالتی موفق شد با نتیجه 6 بر 5 تیم‌ملی فوتسال عراق را شکست دهد و برای چهارمین‌بار به مقام سومی این مسابقات رسید. عراق هم عنوان جایزه بازی جوانمردانه رقابت‌ها را از آن خود کرد.

 

نگاهمان به جام‌جهانی 2020 باشد

وحید شمسایی - کاپیتان سابق تیم‌ملی فوتسال

طبیعی بود که بازی در دقایق ابتدایی گره بخورد، چون فینال شرایط خاص خودش را دارد و زمان می‌برد تا بازیکنان در زمین جا بیفتند. در نیمه اول ژاپن تمام تلاش خود را انجام داد تا گل نخورد اما درنهایت بازی را با چهار گل واگذار کرد. با افتخار قهرمان آسیا شدیم و نشان دادیم قدرت اول آسیا هستیم. الان دید ما باید جام‌جهانی 2020 باشد و به موفقیت در این مسابقات فکر کنیم. به نظر می‌رسد تیم‌ملی ما رشد زیادی کرده و از طرف مقابل تیم‌هایی مانند اسپانیا و روسیه دیگر آن قدرت همیشگی را ندارند. من بازی‌های جام‌ملت‌های اروپا و گرندپری برزیل را دنبال کردم. به نظرم درحال حاضر تیم‌ملی ما به لحاظ نیروی انسانی شرایط فوق‌العاده‌ای دارد. پس از جام‌جهانی 2016 و سومی در جهان، تحول زیادی در فوتسال ما ایجاد شد و مسیر خیلی خوبی را طی می‌کنیم. امیدوارم با حفظ این روند و برطرف‌کردن مشکلات در جام‌جهانی 2020 بتوانیم فینالیست شویم.

 


تعداد بازدید :  296