شماره ۱۳۴۳ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۳ بهمن
صفحه را ببند
اخبار جهان

نخست‌وزیر کره‌جنوبی:مذاکرات با کره‌شمالی باید بعد از المپیک هم ادامه یابد
نخست‌وزیر کره‌جنوبی روز گذشته تأکید کرد:‌ کره‌شمالی و کره‌جنوبی باید به‌طور فعالانه با یکدیگر همکاری کرده تا شرایط مناسب را برای برگزاری نشست میان روسای‌جمهوری این دو کشور ایجاد کنند. به ‌گزارش ایسنا، لی ناک یون، نخست‌وزیر کره‌جنوبی این اظهارات را در جریان مراسم صرف ناهار با هیأت عالیرتبه کره‌شمالی ازجمله کیم یو جونگ، خواهر و نماینده ویژه کیم جونگ اون، رهبر این کشور و کیم یونگ نام، رئیس تشریفاتی دولت کره‌شمالی مطرح کرد. وی در جریان این اظهارات به دعوت رهبر کره‌شمالی از مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی برای سفر به پیونگ‌یانگ اشاره کرد. لی ناک یون در جریان نشست دیروز گفت: رهبر کره‌شمالی، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی را از طریق نامه‌ای شخصی برای سفر به پیونگ یانگ دعوت کرد. من امیدوارم شرایط لازم ایجاد شود تا رهبران دو کره بتوانند نشستی برگزار کنند. وی افزود: کره‌شمالی و کره‌جنوبی باید تلاش‌های فعالانه‌ای را برای ایجاد این شرایط انجام دهند. من امیدوارم جامعه بین‌الملل نیز حمایت‌های لازم را در این زمینه فراهم کنند. نخست‌وزیر کره‌جنوبی تأکید کرد: مذاکرات دو کره باید بعد از بازی‌های المپیک زمستانی نیز ادامه یابد.

ترکیه نیروهای جدیدی را برای جنگ در عفرین اعزام کرد
ارتش ترکیه عصر شنبه نیروها و تجهیزات نظامی جدیدی را به شهر مرزی ‌هاتای در جنوب این کشور برای حمایت از عملیات «شاخه زیتون» در عفرین سوریه اعزام کرد.
به‌ گزارش ایسنا، خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد: این تجهیزات شامل ۶۰ خودروی زرهی و نیروهای ویژه ارتش است که عصر شنبه وارد شهرستان قرق خان در‌هاتای شده و از آن‌جا به مقرهای ارتش در مرز دوکشور حرکت کردند تا به شهر عفرین برای حمایت از عملیات نظامی ترکیه منتقل شوند. نیروهای ترکیه با همکاری گروه‌های ارتش آزاد سوریه از ۲۰ ژانویه عملیاتی را تحت عنوان عملیات شاخه زیتون در مرزهای جنوبی ترکیه علیه کردها آغاز کرده اند.

حمله شیمیایی در ادلب سوریه
شبکه خبری روسیا الیوم از حمله شیمیایی شورشیان مسلح سوری در حومه ادلب خبر داد. این شبکه به نقل از منابعی در سوریه گزارش داد؛ شورشیان مسلح از گاز شیمیایی کلر در اطراف شهرک ابوعمر در حومه جنوب‌غربی ادلب استفاده کردند. این شبکه از گروه یا افرادی که مسئول این حمله هستند و همچنین تلفات جانی این حمله گزارشی نداد. شهرک ابوعمر که در نزدیکی روستا ابودالی قرار دارد، شاهد درگیری‌های خشونت‌آمیز از سوی گروه‌های تروریستی با نظام سوریه است.

یونیسف: یک‌چهارم کودکان عراقی در فقر به سر می‌برند
آژانس کودکان سازمان ملل (یونیسف) دیروز اعلام کرد: از هر چهار کودک عراقی، یک‌نفر در فقر به سر می‌برد و چهار‌میلیون نفر از مردم این کشور در نتیجه جنگ با گروه تروریستی داعش در عراق نیازمند کمک هستند. به گزارش رویترز، یونیسف در بیانیه‌ای اعلام کرد: سازمان ملل از‌ سال ۲۰۱۴ تاکنون بالغ بر ۱۵۰ حمله به تأسیسات آموزشی و ۵۰ حمله به پرسنل و مراکز بهداشتی در عراق ثبت کرده است. براساس این بیانیه، نیمی از مدارس عراق نیازمند تعمیر هستند و بالغ بر سه‌میلیون کودک در عراق دچار وقفه تحصیلی شدند. این درحالی است که در ماه دسامبر عراق پیروزی بر گروه تروریستی داعش در این کشور را اعلام کرد و از بازپس‌گیری همه مناطق اشغال‌شده در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به دست داعش خبر داد.

رئیس‌جمهوری ترکیه در مراسمی اعلام کرد:جمهوری ترکیه ادامه امپراتوری عثمانی است
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در مراسمی به مناسبت 100سالگی مرگ عبدالحمید دوم، یکی از پادشاهان عثمانی گفت: حکومت جمهوری ترکیه در ادامه حکومت‌های گذشته کشورمان، همچنین در ادامه حکومت عثمانی است. وی ادامه داد: البته درطول این سالیان، مرزهای کشور و شکل دولت‌هایمان تغییر یافته است اما جوهره همه حکومت‌‌ها، خاک و بسیاری از موسسات یکی است. اردوغان اضافه کرد: سلطان عبدالحمید دارای یکی از برجسته‌ترین و استراتژیک‌ترین ذهن‌ها بود که در این سرزمین در ۱۵۰‌سال اخیر توانست با اقدامات تأثیرگذار، نام و نشانی از خود برجای بگذارد. سلطان عبدالحمید دوم، پسر سلطان عبدالمجید، در‌ سال ۱۹۱۸ از دنیا رفت و سی‌وچهارمین پادشاه امپراتوری عثمانی بود. رئیس‌جمهوری ترکیه در ادامه، از اظهارات جانبدارانه بیان‌شده درباره عبدالحمید توسط برخی افراد انتقاد کرد.


تعداد بازدید :  357