شماره ۱۳۴۳ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۳ بهمن
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

معاون وزیر خارجه انگلیس:قدرت‌های اروپایی خواهان حفظ برجام هستند
معاون وزیر امور خارجه انگلیس در امور خاورمیانه تأکید کرد: قدرت‌های اروپایی خواهان حفظ توافق هسته‌ای با ایران و آرام‌کردن آمریکا در این زمینه هستند. به گزارش رویترز، آلیستر برت معاون وزیر امور خارجه انگلیس در امور خاورمیانه روز پنجشنبه در کنفرانس یورو مانی در پاریس تأکید کرد که قدرت‌های اروپایی خواستار ادامه اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 هستند. وی تصریح کرد: ما و متحدان اروپایی‌مان کاملا شفاف هستیم. ما می‌خواهیم که توافق هسته‌ای موفقیت‌آمیز باشد. ما نمی‌خواهیم شاهد نابودی برجام باشیم و با شرکای اروپایی‌مان تلاش می‌کنیم تا نگرانی‌های آمریکا در این زمینه را برطرف و ادامه توافق را تضمین کنیم. این اظهارات درحالی بیان شده است که رئیس‌جمهوری آمریکا اخیرا همزمان با ادامه تعلیق تحریم‌های ایران از اروپایی‌ها و کنگره آمریکا خواست تا آنچه وی نواقص توافق هسته‌ای می‌داند را رفع کنند، در غیراین صورت واشنگتن از توافق خارج خواهد شد.

رایزنی سخنگوی انصارالله یمن با ظریف در تهران
محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله یمن عصر دیروز در جریان سفر به تهران با وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، عبدالسلام گزارشی از اوضاع جاری در یمن، به‌ویژه وضع نابسامان انسانی در این کشور ارایه داد. ظریف نیز با اشاره به طرح چهار ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران در یمن، بر لزوم توقف فوری جنگ و بمباران این کشور تأکید کرد. وی همچنین با توجه به بروز فاجعه انسانی در یمن به دلیل تداوم حملات هوایی ناجوانمردانه ائتلاف به رهبری عربستان‌سعودی علیه مردم این کشور، لزوم ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه و انسانی به مردم یمن از سوی جامعه جهانی را مورد تأکید قرار داد.

وزیر خارجه قطر:اختلافات‌مان با عربستان در مورد ایران با جنگ حل نمی‌شود
وزیر خارجه قطر با اشاره به این‌که ما خواهان صلح در منطقه هستیم، گفت: درگیری‌های موجود در منطقه با گفت‌وگو حل می‌شود، نه جنگ. به گزارش ایسنا، محمد بن عبدالرحمن، وزیر خارجه قطر در گفت‌وگوبا سی‌ان‌ان گفت: ما با ایران خیلی دوست نیستیم و با ایران مرزهایی داریم، همان‌گونه که با عربستان نیز مرزهایی داریم. وی افزود: با سیاست‌های ایران اختلافاتی داریم اما بزرگترین میدان مشترک گازی و میدان‌های انرژی دیگر را با آن داریم. وزیر خارجه قطر گفت: اختلافات و درگیری‌های موجود در منطقه با گفت‌وگو حل می‌شود، نه با جنگ. آمریکا مشارکت قطر در مبارزه با تروریسم را به رسمیت شناخته است. ما گفت‌وگوهای استراتژیک انجام دادیم که به خوبی نشان می‌دهد دوحه شریکی مهم در مبارزه با تروریسم است.

گزارشگر سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران درگذشت
رسانه‌های پاکستانی از فوت گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران در لاهور خبر دادند. به گزارش ایسنا، عاصمه جهانگیر روز یکشنبه در لاهور پایتخت پاکستان در اثر ایست قلبی درگذشت. عاصمه جهانگیر که 66‌سال سن داشت، یک وکیل برجسته و فعال حقوق بشر بود که به‌عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه امور حقوق بشر ایران فعالیت می‌کرد. وی در سال‌های گذشته به دلیل فعالیت‌هایش در زمینه دموکراسی و حقوق زنان در پاکستان بازداشت شده بود. عاصمه جهانگیر اولین زن پاکستانی بود که به‌عنوان رئیس کانون وکلای دیوان عالی پاکستان انتخاب شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با رد برخی از ادعاها:حضور نیروهای ایرانی در سوریه کاملا منطبق بر   مقررات بین‌المللی است
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تأکید کرد: حضور جمهوری اسلامی ایران در سوریه به درخواست دولت قانونی سوریه و در راستای مبارزه با تروریسم است. بهرام قاسمی در پاسخ به ایسنا، ضمن رد اظهارات دور از واقعیت یکی از مقامات فرانسوی درخصوص فعالیت‌های ایران در سوریه، حضور ایران در سوریه را مستشاری و در راستای مبارزه با تروریسم و به درخواست دولت قانونی سوریه دانست و گفت: بر همین اساس، چارچوب حضور نیروهای ایرانی در سوریه کاملا منطبق بر موازین و مقررات بین‌المللی است. این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: مسلما اگر فعالیت‌های مستشاری جمهوری اسلامی ایران در طول چند‌سال گذشته نبود، امروز تروریست‌های داعش و جبهه النصره، کیان جامعه جهانی را با چالش‌های بسیار جدی روبه‌رو کرده بودند. ما ضمن دعوت از تمامی طرف‌های تاثیرگذار بین‌المللی برای همکاری و همفکری درخصوص حل بحران سوریه، معتقدیم که مبارزه با تروریسم، نیازمند اتخاذ تدابیر عملی در تمامی محورها بوده و هرگونه مانع‌تراشی در مسیر برخورد با این پدیده شوم را موجب واردآمدن صدمات جبران‌ناپذیر به ثبات و امنیت منطقه می‌دانیم.


تعداد بازدید :  260