شماره ۱۳۴۳ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۳ بهمن
صفحه را ببند
ماجراجویی اسراییل در آسمان سوریه
یک جنگنده اسراییلی توسط پدافند سوریه منهدم شد
ایران ادعای اسراییل مبنی بر تجاوز به حریم هوایی اسراییل را دروغ توصیف کرد

شهروند| سقوط یک جنگنده اسراییلی به وسیله پدافند هوایی سوریه در آسمان این کشور، خبر از ماجراجویی جدید رژیم صهیونیستی در منطقه می‌دهد. تل‌آویو بلافاصله پس از این اقدام سوریه که در دفاع از حریم هوایی خود انجام شد، ایران و سوریه را به اقدامات تنش‌زا در منطقه متهم کرد. این درحالی است که این جنگنده اسراییلی بود که حریم هوایی سوریه را نقض کرده بود و ایران نیز با رد ادعاهای مقامات تل‌آویو اعلام کرد که تهران در خاک سوریه تنها حضور مستشاری دارد.
اسراییل همچنین مدعی شد که یک پهپاد ایرانی که حریم هوایی اسراییل را نقض کرده را سرنگون کرده است. مقام‌های ایرانی با رد ادعای اسراییل درباره ساقط کردن یک پهپاد ایرانی اعلام کردند که از نظر ایران، سوریه حق دفاع مشروع از خود را دارد. مقام‌های اسراییلی برای لاپوشانی جنایاتشان به دروغگویی علیه دیگر کشورها روی آورده‌اند. وزارت خارجه ایران ادعای اسراییل را «مضحک» خوانده و گفته است حضور ایران در سوریه صرفا «مستشاری» است.
صبح شنبه ارتش اسراییل اعلام کرد که به دنبال ورود یک پهپاد ایرانی به اسراییل، ضمن ساقط کردن این پهپاد به اهدافی سوری و ایرانی در سوریه حمله کرده است. دست‌کم یک جنگنده اف ۱۶ اسراییل در جریان این حملات ساقط شده است.
از ‌سال ۲۰۰۶ که حزب‌الله لبنان یک بالگرد اسراییل را زد، این نخستین‌باری است که نیروی هوایی اسراییل چنین خسارتی را متحمل می‌شود. بنا به ادعای طرف اسراییلی، پهپاد مورد بحث ساعت چهارونیم صبح به وقت محلی وارد اسراییل شد و به دنبال آن آژیر خطر در بیت‌شئان به صدا درآمد.  ارتش اسراییل می‌گوید بقایای پهپاد را در اختیار دارد. سخنگوی ارتش اسراییل ورود این پهپاد به اسراییل را «حمله جدی ایرانی‌ها به خاک اسراییل» دانسته و گفته است هر کسی که مسئول این رویداد است، هزینه‌اش را پرداخت خواهد کرد.
سفیر اسراییل در مسکو هم از روسیه خواسته است که با اقدام «فوری» از نیروهای ایران و حزب‌الله لبنان بخواهد که مناطق جنوبی سوریه (در نزدیکی مرز اسراییل) را تخلیه کنند.
اسراییل پیش از این هم به اهدافی در سوریه حمله کرده است. سه‌سال پیش در یکی از این حملات یک فرمانده سپاه پاسداران به همراه چند عضو حزب‌الله لبنان به شهادت رسیدند. سوریه می‌گوید پدافند هوایی ارتشش توانسته چند هواپیمای اسراییلی را هدف بگیرد، اما اسراییل تنها سقوط یک جنگنده خود را تأیید کرده است.
تصاویری از سقوط این جنگنده در خاک اسراییل منتشر شده است. گفته شده یکی از دو خلبان آن «شدیدا زخمی» شده است. از جزییات خسارات و تلفات احتمالی حملات اسراییل در سوریه گزارشی منتشر نشده است. رسانه‌های عربی گزارش می‌دهند که بقایای دو موشک احتمالا سوری در اردن و لبنان پیدا شده است. احتمال می‌رود که بقایای دو موشک پس از شلیک به سمت اهداف اسراییلی در این دو کشور سقوط کرده باشد.
پیش از تکذیب ادعای اسراییل درباره پهپاد ایرانی از طرف وزارت خارجه، جانشین فرمانده سپاه نیز گفت که ادعای طرف اسراییلی را تأیید نمی‌کند. حسین سلامی گفت: «ما هیچ خبری از جانب اسراییل را تأیید نمی‌کنیم. اگر سوری‌ها تأیید کنند ما نیز تأیید خواهیم کرد چون اسراییلی‌ها دروغگو هستند.»
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که ادعاها و سخن‌پراکنی‌های رژیم صهیونیستی مردود است، تأکید کرد: ادعای پرواز پهپاد ایرانی و نیز دخالت ایران در سرنگونی جنگنده متجاوز صهیونیستی مضحک‌تر از آن است که بدان پرداخته شود.
به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی در واکنش به ادعاها و سخن‌پراکنی‌های مقامات رژیم صهیونیستی درخصوص تجاوز چندین‌باره جنگنده‌های آن رژیم به خاک سوریه و سرنگونی یک فروند از آنها توسط پدافند هوایی ارتش سوریه اظهار کرد: دولت و ارتش سوریه به‌عنوان یک کشور مستقل حق دفاع مشروع از تمامیت ارضی و مقابله با هر نوع تجاوز خارجی را داراست و رژیم صهیونیستی نمی‌تواند با فرافکنی و دروغ‌پردازی‌های همیشگی که همزاد این رژیم نامشروع است، بر تجاوزات و جنایات خود علیه ملت‌های مسلمان منطقه سرپوش بگذارد. قاسمی تصریح کرد: ادعای پرواز پهپاد ایرانی و نیز دخالت ایران در سرنگونی جنگنده متجاوز صهیونیستی مضحک‌تر از آن است که بدان پرداخته شود، چرا که جمهوری اسلامی ایران اساسا حضوری مستشاری در سوریه آن‌ هم به درخواست دولت مشروع و قانونی آن کشور دارد.
همچنین علی‌اکبر ولایتی درباره حمله جنگنده‌های اسراییلی در سوریه گفت: حکومت و مردم سوریه نشان داده‌اند که از تمامیت ارضی کشورشان و امنیت و استقلال‌شان دفاع کرده و حاضرند جان‌شان را فدا کنند و هفت‌سال است که در حال جنگ هستند درحالی‌که دشمنان آنها این‌طور نشان داده بودند که ممکن است ظرف چند هفته حکومت سوریه ساقط شود. ولایتی افزود: اما مردم سوریه و حکومت آن هفت‌سال است که در مقابل یک جنگ بین‌المللی که بیش از ۸۰ کشور برای ارسال تروریست‌ها در آن شرکت داشتند، مقابله کرده و پیروز شدند، پس این مردم مقاوم حاضر نیستند تجاوز رژیم صهیونیستی را قبول کنند و تنها کشورهایی که در خط مقدم جبهه در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا پایدار مانده‌اند، لبنان و سوریه هستند و حق دارند که از سرزمین خود دفاع کنند.
در پی بروز تنش در سوریه، سازمان ملل متحد از همه طرف‌ها خواست تا از بروز تنش امتناع کنند. «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل بامداد یکشنبه خواستار توقف فوری تنش‌ها بین سوریه و اسراییل شد. سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که گوترش به دقت افزایش تنش‌های نظامی در سوریه و کشیده‌شدن آن به ورای مرزها را رصد می‌کند. بیانیه گوترش با تاکید بر این‌که همه طرف‌ها باید از قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت تبعیت کنند، خواستار توقف فوری و بدون شرط خشونت‌ها شد. دبیرکل سازمان ملل تمام طرف‌های درگیر در منطقه را به خویشتنداری فراخواند و از آنها خواست با توجه به قطعنامه 2254 شورای امنیت، به سمت راهکار سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه حرکت کنند.
علاوه بر این، در پی تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک سوریه و سرنگونی یک فروند جنگنده اف ۱۶ این رژیم، بنیامین نتانیاهو با تأکید بر این‌که بر «حق خود برای دفاع در مقابل ایران» ایستاده است، مدعی شد این رژیم طالب صلح است.
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این‌رابطه اظهار کرد که با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت‌وگو کرده است. وی در یک بیانیه تلویزیونی گفت: من تأکید کردم که از حق و وظیفه خود برای دفاع در مقابل حملات از قلمرو سوریه کوتاه نمی‌آییم. ما توافق کردیم که هماهنگی میان ارتش‌هایمان ادامه خواهد یافت. نتانیاهو همچنین افزود که با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا هم درباره وقایع روز شنبه گفت‌وگو کرده است: «اسراییل خواستار صلح است اما ما از حق دفاع از خود کوتاه نمی‌آییم و در برابر هر نوع حمله‌ای یا سعی برای حمله از سوی ایران که از سوریه صورت بگیرد، ایستاده‌ایم.» در همین حال، پنتاگون و وزارت‌ خارجه آمریکا در واکنش به تنش نظامی میان اسراییل و سوریه اعلام کردند که «قویا از حق اسراییل برای دفاع از تمامیت ارضی خود حمایت می‌کنند» و در برابر «تلاش ایران برای تسلط در منطقه» ایستاده‌اند.
علاوه بر این، شبکه تلویزیونی الجزیره نوشت روسیه در رابطه با تحولات اخیر سوریه، یعنی حملات اسراییل به پایگاه‌های نظامی این کشور و در مقابل، ساقط کردن یکی از هواپیماهای مهاجم اسراییلی توسط دمشق، اظهار نگرانی کرده و وزیر خارجه روسیه در بیانیه‌ای تمام طرف‌ها را به خویشتنداری و دوری از هر گونه اقدامی که شرایط را پیچیده‌تر کند، دعوت کرد. در این بیانیه همچنین خواسته شده بود که به مرزهای سوریه و سیادت آن بدون هیچ شرطی، احترام گذاشته شود. وب‌سایت این شبکه عرب‌زبان در ادامه آورده است: همزمان، بیانیه روسیه تهدید امنیت سربازان روس حاضر در سوریه را غیرقابل قبول دانست و نسبت به خطر افزایش تشنج‌ها در سوریه هشدار داد.
گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی پایگاه‌های نظامی هدف قرار داده شده توسط جنگنده‌های اسراییلی، در نزدیکی شهر تدمر قرار دارد که تعدادی از نیروهای روسیه را در خود جای داده است. این درحالی است که منابع اسراییلی تصریح کرده‌اند که حملات به پایگاه‌های سوریه به شکلی دقیق انجام شده تا نظامیان روس را در معرض این ضربات نظامی قرار ندهد. به گفته مدیر دفتر الجزیره در مسکو، بیانیه وزارت خارجه روسیه دربردارنده انتقادی نسبت به حملات اسراییل است، همچنان‌که در مورد هر اقدام نظامی علیه نظامیان روسی در سوریه لحن تندی داشت. وی در ادامه سخنانش در این‌باره افزود: به نظر می‌رسد اسراییلی‌ها با روسیه درخصوص اقدام اخیر خود هماهنگ نکرده‌اند و چه‌بسا از توافق‌هایی که اخیرا بین پوتین و نتانیاهو صورت گرفته خارج شده باشند؛ یا این‌که به توصیه‌های روسیه در مورد عدم اقدام به هرگونه عملیات نظامی در سوریه، در سایه شرایط پیچیده کنونی، گوش نداده‌اند.


تعداد بازدید :  371