شماره ۱۳۴۳ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۳ بهمن
صفحه را ببند
زنان بعد از 4‌ سال فینال لیگ برتر بسکتبال را در سالن آزادی تماشا کردند
رویای زنانه در آستانه تعبیر
رئیس فدراسیون از حضور گسترده‌تر زنان برای تماشای بازی‌های ‌ملی خبر داد زنان از حضور در سالن بسکتبال هیجان‌زده بودند

شهروند| هفته گذشته خبر راه داده نشدن دو خبرنگار زن به سالن توانای تبریز، محل برگزاری فینال لیگ برتر بسکتبال، جنجال بزرگی به پا کرد و واکنش‌های زیادی را هم در پی داشت. با این حال روزهای جمعه و شنبه در جریان برگزاری دیدارهای سوم و چهارم فینال لیگ برتر بسکتبال اتفاقات خوشایندی در حوزه زنان رخ داد و اعضای خانواده بازیکنان حاضر در زمین از روی سکوها نظاره‌گر عملکرد برترین تیم‌های ایران بودند. این اتفاق که بدون کمترین حاشیه‌ای رخ داد، باعث شد تا رئیس فدراسیون بسکتبال از گرفتن مجوز ورود زنان به سالن در جریان بازی‌های ملی هم خبر بدهد.
چگونه مجوز صادر شد؟
چند روز قبل از برگزاری فینال لیگ برتر بسکتبال، رامین طباطبایی که نزدیک به یک ماه است ریاست فدراسیون را در دست گرفته، رایزنی برای ورود خانواده بازیکنان و مربیان به سالن را آغاز کرد. او توانست با ارتباطاتی که در وزارت ورزش دارد، مجوز ورود زنان به سالن را البته به صورت کنترل‌شده بگیرد؛ البته در روزهای پایانی هفته گذشته برنامه‌ریزی مناسبی برای چگونگی ورود و استقرار زنان در سالن بسکتبال آزادی انجام شد که درنهایت اتفاقات مثبتی را در پی داشت. در چند‌ سال اخیر همزمان با ممنوعیت ورود زنان به سالن‌های والیبال، لیگ بسکتبال و بازی‌های ملی این رشته نیز بدون حضور زنان برگزار می‌شد اما با تدابیر طباطبایی این مسأله در فضایی آرام حل‌وفصل شد.
حضور کنترل‌شده زنان
روزهای جمعه و شنبه شاهد حضور تعدادی از زنان در سالن بسکتبال آزادی بودیم که اکثر آنها جزو اعضای خانواده بازیکنان و مربیان دو تیم مهرام و شهرداری تبریز بودند. ماموران حراست وزارت ورزش نیز در برقراری نظم نقش کلیدی ایفا کردند. حساسیت این موضوع به قدری بالا بود که حتی عباباف، مدیرکل حراست وزارت ورزش هر دو روز به سالن آزادی رفت تا شخصا اوضاع را زیر نظر بگیرد. در جریان بازی هم زنان تماشاگر که بشدت هیجان‌زده بودند، به تشویق تیم‌ها و بازیکنان مورد علاقه خود پرداختند. هیچ مشکلی هم از سوی ماموران حراست و افراد حاضر در سالن گزارش نشد تا در مجموع فدراسیون بسکتبال تجربه موفقی را پشت سر بگذارد.
پوشش رسانه‌ای بدون حاشیه
با این‌که حضور دو خبرنگار زن در تبریز برای پوشش خبری دیدار تیم‌های شهرداری تبریز و مهرام با حاشیه‌های زیادی همراه شد، در تهران شاهد اتفاقات متفاوتی بودیم. خبرنگاران و عکاسان زن حوزه بسکتبال به صورت گسترده در سالن حاضر شده بوده و به انجام وظایف رسانه‌ای خود پرداختند. حالا باید دید این اتفاق در آینده ممکن است در شهرهای دیگر نیز رخ دهد و چنین پتانسیلی وجود دارد یا خیر.
اظهارات زنان حاضر در سالن
بعد از حدود 4 فصل که حضور بانوان در سالن آزادی میسر نبود، خانواده بازیکنان در سالن آزادی حاضر شدند و در محیطی امن کار بسکتبالیست‌ها را از نزدیک شاهد بودند. برخی از حاضران در جایگاه تماشاگران زن از حس خود بعد از تماشای فینال لیگ برتر گفتند. مادر یکی از بازیکن تیم مهرام با ابراز خرسندی از حضور بانوان برای تماشای این مسابقه گفت: «برای نخستین‌بار می‌توانم ‏مسابقه پسرم را از نزدیک ببینم. تا امروز بارها منتظر همسرم می‌شدم تا از شرایط مسابقه مطلع شوم ولی حالا که می‌توانم در ‏محیطی امن و سالم بازی پسرم را ببینم، بسیار خوشحالم و از مسئولان امر تشکر می‌کنم.‏» دختر نوجوان 17ساله‌ای که برای نخستین‌بار یک مسابقه بسکتبال را از نزدیک تماشا می‌کرد، هم در این‌باره گفته است: «از این اتفاق خیلی ‏هیجان‌زده و خوشحالم و تصمیم دارم بسکتبال را به صورت حرفه‌ای دنبال کنم.‏ خیلی خوشحالم که در محیطی امن و سالم می‌توانم انرژی خود را تخلیه کنم و یک ‏تفریح سالم داشته باشم.‏» همچنین بانوی جوان دیگری می‌گوید: «راه زیادی را برای دیدن این مسابقه آمدم و شور و اشتیاق زیادی برای رسیدن به سالن مسابقه ‏داشتم. خوشبختانه وقتی به استادیوم رسیدم برخورد عوامل حراست و مجموعه ورزشی آزادی با من و بانوان دیگر بسیار ‏مناسب و محترمانه بود که جای تحسین دارد.‏ فضای ورزشگاه به قدری سالم و الفاظ و شعارها به قدری مودبانه و محترمانه بود که همه از حضور در ‏سالن و تماشای این بازی لذت بردند.»
پای زنان به مسابقات ملی هم باز می‌شود‏
با توجه به نمره قبولی فدراسیون برای ورود زنان به سالن آزادی، حالا رئیس فدراسیون از حضور تماشاگران زن و خانواده‌ها در سالن برای بازی‌های تیم‌ملی خبر داده تا به مرور این مسأله بین بسکتبالی‌ها جا بیفتد: «با توجه به این‌که تمامی اعضای خانواده ورزشکاران در این مسابقه به‌عنوان تماشاگر شرکت داشتند و بازی در کمال امنیت و آرامش برای بانوان برگزار شد، می‌توانیم آن را نقطه عطفی بدانیم تا ان‌شاءالله در مسابقات آینده جمعیت بیشتری در ورزشگاه‌ها داشته باشیم. امیدوارم هم در بازی فینال لیگ برتر در تبریز و هم در بازی ایران و عراق که 6 اسفندماه برگزار می‌شود بتوانیم شاهد حضور پرشور خانواده‌ها و تماشاگران باشیم تا ان‌شاءالله بازی خوبی را تماشا کنند و حمایت قاطعی از تیم‌ملی ایران داشته باشند.»
گام نخست برای تحقق وعده وزیر
وزیر ورزش در برنامه‌های خود بارها به فراهم‌کردن شرایط برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها اشاره کرده است. شاید خیلی‌ها منتظر صادر‌شدن مجوز حضور زنان در استادیوم‌های فوتبال باشند اما سلطانی‌فر هم در مصاحبه‌های خود بارها اشاره کرده که برای تحقق این وعده به صورت کامل باید گام به گام پیش برویم. در چند‌ سال اخیر ورود زنان به سالن‌های والیبال و بسکتبال هم با موانعی روبه‌رو شده بود که با اقدام مثبت و به موقع فدراسیون بسکتبال حالا به‌تدریج این مشکل به سمت حل‌شدن پیش می‌رود. به‌ نظر می‌رسد با برنامه‌ریزی مناسب و نظارت کامل فدراسیون‌ها و وزارت ورزش علاوه بر این‌که زنان می‌توانند بازی‌های تیم‌ملی بسکتبال را از نزدیک ببیند، در والیبال هم ‌سال آینده می‌تواند چنین اتفاقی رقم بخورد. شاید حرکت شجاعانه رئیس جدید فدراسیون بسکتبال راهی را پیش روی فدراسیون والیبال هم قرار دهد تا در لیگ جهانی 2018 با هماهنگی وزارت ورزش مجوز حضور زنان در سالن آزادی را صادر کند. به ‌هر حال این‌که با حضور تعدادی از خانواده‌ها و زنان در سالن بسکتبال، هیچ شعار نامربوط یا ناسزایی به گوش نرسید، نشان می‌دهد حضور زنان در میادین ورزشی می‌تواند به بهبود فرهنگ تماشاگران هم در ورزش ایران کمک شایانی کند.

دیدگاه‌های دیگران

ص
صادقک |
مخالف 0 - 0 موافق
خودتونو بزرید جای ورزشکار ... دیدن همسرتون بهتون ارامش و انرژی میده یا وقتی میبینیدش حالتون بد میشه ... اینکه بخاطر جنسیت ادمارو تفکیک میکنند نشونه ی اینه که در افرینش ز یک گهر نیستند و مرد ها ارزششون بیشتره ... یکم که فکر کنید میبینید از لحاظ روانشناسی زن ها قدرتشون ویا حتی تحمل سختیشون خیلی بیشتر از مر هاست و بااااید بهشون اهمیت داده بشه ... کاش به جای فرهنگ حجاب برای بدن زن ها یه فرهنگی هم برای حجاب چشم مرد ها میساختید

تعداد بازدید :  240