شماره ۴۲۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۱ آبان
صفحه را ببند
حاشیه‌نگاری «شهروند» از حضورمرد همیشه شاکی فوتبال ایران در اوین
مایلی کهن رفت زندان
فریادشیران: حاجی در زندان هم به کارهای خیرش ادامه می‌دهد وکیل دایی: مایلی‌کهن عذرخواهی کند، رضایت می‌دهیم

| حسین جمشیدی|  شهروند| دیروز 20 آبان 1393، یک روز تاریخی برای فوتبال کشورمان بود زیرا برای نخستین‌بار در دنیای فوتبال و حتی ورزش یک شاگرد، استاد خودش را که در دوره‌ای مربی‌اش بوده، روانه زندان کرد. ماجرای اختلاف مایلی کهن و علی دایی از سال‌ها پیش آغاز شده بود و درنهایت نیز به نظر پایانی تلخ داشت زیرا سرمربی سابق تیم‌ملی ایران باید تا 4 ماه آینده در زندان اوین سر کند. البته چهره او در هنگام رفتن به زندان زیاد هم پریشان و ناراحت به نظر نمی‌رسید و احتمالا تا 4ماه هیچ تصویر جدیدی از این مرد جنجالی فوتبال نخواهیم دید.
آخرین پادرمیانی هم جواب نداد
با این‌که کسی نمی‌دانست محمد مایلی‌کهن قرار است دیروز خودش را به نیروی انتظامی معرفی کند و این‌قدر زود برای اجرای حکم آماده باشد، در برنامه نود، عادل فردوسی‌پور سعی کرد آخرین تلاش‌ها را برای پایان خوش این ماجرا به در مقابل دایی به اجرا بگذارد. درحالی‌که علی دایی روی خط این برنامه آمده بود، فردوسی‌پور از او تقاضا کرد که این حکم را متوقف کند اما دایی اعلام کرد که مایلی کهن حتی از رفتارش ابراز پشیمانی هم نکرده و نمی‌تواند این بار مربی سابقش را ببخشد. البته پیش از این نیز اهالی فوتبال با ایجاد کمپین، امضا جمع کردن و انتشار بیانیه سعی کرده بودند که این اختلاف را حل کنند اما دایی کوتاه نیامد.
بدرقه توسط خاکپور و فریادشیران
محمد مایلی‌کهن که از طریق پیام کوتاه متوجه شده بود، دیروز باید خودش را به مراجع قضایی معرفی کند، ظهر دیروز در کلانتری میدان ارگ تهران حاضر و بعد از آن نیز توسط مأموران انتظامی راهی زندان اوین شد. سرمربی سابق تیم‌ملی فوتبال توسط نادرفریاد شیران و محمد خاکپور که از همکاران و شاگردان او بوده‌اند، تا جلوی درب زندان بدرقه شد. در ادامه اقدامات عجیب و غریب روز گذشته  مجید احتشام‌زاده، سرمربی سابق تیم‌ملی پینگ‌پنگ که از دوستان وی محسوب می‌شود نیز مقابل زندان اوین حاضر شده بود. در نهایت نیز او بعدازظهر دیروز بدون این‌که هیچ‌کدام از اعضای خانواده‌اش همراه او باشند، به زندان اوین رفت و رسما زندانی شد تا 4 ماه حبس تعزیری خود را بگذارند.
خاکپور:  گفتم مرا زندانی کنید
محمد خاکپور، بازیکن سابق تیم‌ملی که همدوره دایی بوده و شاگرد مایلی‌کهن بعد از بدرقه سرمربی سابقش به زندان به «شهروند» می‌گوید: «متأسفانه امروز در تاریخ فوتبال ایران ثبت می‌شود که یک شاگرد، استاد خود را با دستبند راهی زندان کرد. این یکی از زشت‌ترین اتفاقاتی است که من در زندگی‌ام دیده‌ام و متأسفانه هیچ کاری هم از دستمان برنمی‌آمد. حتی به قاضی گفتم به جای مایلی کهن مرا به زندان بیندازید اما طبق قانون امکانپذیر نبود. با اخلاقی که از دایی سراغ دارم، حتی من و امثال من هم وساطت می‌کردند، دایی رضایت نمی‌داد.» وی همچنین می‌افزاید: «برای ورزش ایران بد است که یک مربی به زندان برود. همه مردم می‌دانند که مایلی‌کهن به این کشور چقدر خدمت کرده اما متأسفانه فقط شاگردش این را نمی‌دانست. به نظرم مایلی‌کهن به خاطر صداقتی که داشت، به زندان افتاد زیرا او روی کاری که قصدش را دارد، می‌ایستد.»
فریاد شیران:
 قرار است حاجی صبحها به من دست تکان دهد!
نادر فریادشیران، دستیار همیشگی محمد مایلی‌کهن که در مرحله دوم دادگاه تبرئه شد و زندانی نشد، به «شهروند» می‌گوید:  «متاسفانه این افتخار نصیب من نشد که هم بند و هم سلول این مرد بزرگ ورزش شوم. البته با صحبت‌هایی که انجام دادم، فکر می‌کنم این افتخار به‌زودی نصیب بنده هم خواهد شد اما این افتخار نصیب دایی شد که به‌عنوان اولین بازیکن در تمام دنیا مربی‌اش را به زندان انداخت. مایلی‌کهن با رفتاری که داشت، ثابت کرد این آقایان با پول و گردن کلفتی نمی‌توانند هر کاری دلشان می‌خواهد انجام دهند.» وی همچنین درخصوص برنامه‌های مایلی‌کهن در زندان می‌افزاید:  «من خانه‌ام روبه‌روی زندان اوین است و با حاجی قرار گذاشتیم صبحها از پنجره به او دست تکان دهم. مایلی‌کهن قول داده که در این 4 ماه 100 زندانی را آزاد کند و امیدوارم که با ریش سفیدی به کارهای خیر در زندان نیز ادامه دهد.»
وزارت ورزش ورود می‌کند
طبق اعلام مازیار ناظمی، مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان، گودرزی بعد از اطلاع از زندانی شدن مایلی‌کهن دستور پیگیری آزادی این مربی را از زندان داد. البته طبق قانون محمد مایلی‌کهن یا هر شخص دیگری که به 4 ماه حبس تعزیری محکوم شده است، فقط در صورت رضایت شاکی که همان علی دایی باشد، می‌تواند قبل از ماندن 4 ماه در زندان می‌تواند آزاد شود. مدیرکل حقوقی وزارت ورزش نیز خبر داده که درحال فراهم کردن مقدمات آزادی مایلی‌کهن است و حتی دیروز در دادسرا نیز حاضر شده است.
وکیل دایی:  
مایلی‌کهن عذرخواهی کند، رضایت می‌دهیم
عسگری پیش‎بین، وکیل تام الاختیار دایی در رابطه با این‌که دایی حاضر به رضایت دادن می‌شود یا خیر، می‌گوید: «بعید می‌دانم آقای دایی رضایت بدهد، می‌دانید چرا؟ چون تا لحظه آخر که آقای مایلی‌کهن به زندان معرفی نشده بود ما فکر می‌کردیم او با پا در میانی بزرگان عذرخواهی و ابراز ندامت می‌کند اما او همچنان به حرف‌هایش ادامه داد مگر می‌شود کسی توهین کند و قاضی جمهوری اسلامی او را محکوم کنند اما او همچنان اصرار کند که درست می‌گوید و این نشانه ضعف شخص مورد نظر است. اگر آقای مایلی‌کهن عذرخواهی کنند، آقای دایی رضایت می‌دهد.
روزی که اخلاق بازنده شد
اینکه در ماجرای اختلاف میان علی دایی و مایلی‌کهن می‌توان حق را به چه کسی داد، قطعا نمی‌توانیم در مورد آن تصمیم گیری کنیم اما این‌که درون جامعه فوتبال 2 نفر آن‌قدر با هم درگیر می‌شوند که سرمربی سابق تیم‌ملی درنهایت به زندان می‌افتد، قطعا اتفاق جالبی نیست. دیروز اخلاق در فوتبال ایران بازنده شد و نشان داد که فضای این رشته آن‌قدر سیاه شده که گذشت و رفاقت در آن جایی ندارد، اتفاقی که با روح ورزش کاملا تناقض دارد.

محمد مایلی‌‌کهن قبل از حضور در زندان اوین لحظاتی با خبرنگار «شهروند» صحبت کرد. او اظهار داشت:  همه حرف‌هایم را قبل از این زده‌ام. من از قانون تمکین می‌کنم و به زندان می‌روم. مگر نمی‌گویند من عامل ناپاکی فوتبال ایران هستم، می‌روم زندان پاک می‌شوم و برمی گردم.  وی افزود: از آنهایی که برای من پادرمیانی کردند، تشکر می‌کنم اما من تا آخر این ماجرا ایستاده‌ام. اگر دایی هم کوتاه بیاید، من کوتاه نخواهم آمد.

 


تعداد بازدید :  196