شماره ۴۲۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۱ آبان
صفحه را ببند
اخبار جهان

ملاقات عجیب اوباما و پوتین در حاشیه اجلاس پکن
شهروند| برخورد‌های کوتاه باراک اوباما و ولادیمیر پوتین در جریان نشست روز گذشته «اُپک» در چین یک بار دیگر نشان داد که سرمای روابط واشنگتن و مسکو همچنان ادامه دارد. رهبران روسیه و آمریکا که در نشست همکاری اقتصادی کشور‌های آسیا-‌اقیانوسیه، موسوم به اُپک مجبور به دیدار با یکدیگر شدند، ناچارند در این هفته یک بار دیگر و در اجلاس سران  گروه 20 در استرالیا و در شهر «بریزبین» استرالیا حضور پیدا کنند و شانس چندانی ندارند تا از مواجهه با یکدیگر در برابر لنز دوربین خبرنگاران و چشمان رهبران دیگر کشور‌های جهان اجتناب کنند.  به گزارش رویترز، با آغاز این نشست در سالن بزرگی در مجاورت دریاچه‌ای در پکن «شی‌ جین‌پینگ»، رئیس‌جمهوری چین در صحنه حاضر شد و اوباما و پوتین نیز با چهره‌هایی سرد و بدون لبخند در 2 سمت وی قرار داشتند. در همین حال شنیده‌ شد که ولادیمیر پوتین با اشاره به سالن کنفرانس مجلل درحالی‌که رویش به سوی اوباما بود گفت «زیباست، مگر نه؟» به گفته خبرنگاران شاهد این صحنه باراک اوباما نیز به سردی پاسخ می‌دهد که «بله». این 3 رئیس‌جمهوری پس از آن‌که به صندلی جین‌پینگ بر سر میز رسیدند ایستادند و پوتین در این لحظه دستش را روی شانه‌ اوباما قرار داد که اوباما واکنش خاصی نشان نداد و سپس هر 2 در صندلی‌های چپ و راست رئیس‌جمهوری چین در جای خود نشستند. کمی بعد اوباما و پوتین درحالی‌که در حضور یک مترجم به گفت‌وگو مشغول بودند به سوی تالار حرکت کردند تا با دیگر حاضران در جلسه عکس یادبود بیندازند. «برنادت میهان»، سخنگوی کاخ سفید در این خصوص گفت: «باراک اوباما در طول این جلسه 3 بار و در مجموع در حدود 15تا 20 دقیقه فرصت یافت تا با پوتین صحبت کند. وی درخصوص موضوعات مورد بحث این 2 گفت: «مکالمات آنها در مورد ایران، سوریه و اوکراین بود.» «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین نیز مذاکرات این 2 را تأیید کرد اما جزییاتی در این‌مورد ارایه نکرد. به نظر می‌رسد که این 2 رئیس‌جمهوری موضوعات بسیاری برای بحث با یکدیگر داشته‌باشند اما فرصت چندانی برای یافتن زمینه مشترک ندارند. علاوه بر اوکراین، حمایت روسیه از دولت بشاراسد در سوریه نیز یکی دیگر از اختلافات اصلی آنها به شمار می‌رود. ارتباط مسکو و واشنگتن در طول‌سال گذشته به مکالمات تلفنی محدود می‌شود و ارتباط این 2 در وضع پیچیده و نا‌امید کننده‌ای به‌سر می‌برد و شرایط به دوران پس از جنگ سرد تنزل کرده ‌است. اوباما مصّر است تا روسیه به حمایت جدایی‌طلبان شرق اوکراین پایان دهد، درحالی‌که پوتین در برابر تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا مقاومت می‌کند.

دستور نتانیاهو به ویران کردن منازل فلسطینی‌ها
به‌دنبال انجام 2عملیات علیه شهرک‌نشینان صهیونیست، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دستور ویران‌کردن منازل فلسطینی‌هایی را داد که در این عملیات شرکت داشتند و ارتش رژیم صهیونیستی نیز حالت آماده‌باش اعلام کرد.  به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه یدیعوت آحارونوت، انتفاضه فلسطینیان در اراضی اشغالی روزبه‌روز در حال گسترش است و در همین راستا روز دوشنبه نیز چندین عملیات در اراضی اشغالی از جمله تل‌آویو علیه نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست انجام شد.  
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، در نخستین عملیات دوشنبه، یک جوان فلسطینی ساکن سرزمین‌های اشغالی 1948 به یک نظامی اسراییلی در ایستگاه متروی تل‌آویو حمله کرده و او را به‌شدت زخمی کرد.
منابع صهیونیستی اعلام کرده‌اند در این عملیات چندین صهیونیست دیگر مجروح شده‌اند. از سوی دیگر، یک جوان فلسطنیی شامگاه دوشنبه در عملیاتی در نزدیکی شهرک گوش‌عتصیون در نزدیکی الخلیل یک زن نظامی صهیونیستی را به هلاکت رساند و دو تن دیگر را نیز به شدت مجروح کرد.
روزنامه عبری زبان معاریو اعلام کرد: این جوان فلسطینی با چاقو به صهیونیست‌ها حمله کرده و ضمن به هلاکت رساندن یکی از آنها 2نفر دیگر را هم به‌شدت مجروح کرده است.  شبکه دوم رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد: مجری این عملیات از خودروی شخصی خود پیاده شده و به 3صهیونیست در آن منطقه نزدیک شده و با چاقو به آنها حمله کرده است سپس قصد فرار از آن‌جا را داشته که نظامیان صهیونیست به سمت وی تیراندازی کرده‌اند.
بنیامین‌نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست امنیتی با مشارکت برخی مسئولان این رژیم دستور ویران‌کردن منازل فلسطینی‌هایی را که دست به عملیات علیه شهرک‌نشینان صهیونیست در تل‌آویو و کرانه باختری زدند را صادر کرد.
همچنین وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی دستور افزایش عملیات بازداشت فلسطینی‌ها و از جمله اعضای جنبش حماس و جهاد اسلامی را داده است.  نیروهای رژیم صهیونیستی منطقه‌ای در شهرک «الون شفوت» را بستند و تدابیر امنیتی را در آن‌جا اتخاذ کردند. ارتش رژیم صهیونیستی به‌دنبال عملیات فلسطینی‌ها که به کشته شدن یک اسراییلی در تل‌آویو و کرانه باختری انجامید، حالت آماده‌باش اعلام کرد و از ساکنان شهرک «کوخاف یعقوب» در مرکز کرانه باختری خواست تا در منازل خود   بمانند.


تعداد بازدید :  226