شماره ۴۲۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۱ آبان
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

صالحی:  هم‌زمانی  امضای قراردا د       در روسیه با مذاکرات مسقط تصادفی است
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان که در روسیه به سر می‌برد، گفت: در این سفر قراردادی برای ساخت دو نیروگاه اتمی با مشارکت طرف روس امضا می‌شود.
به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی با بیان این‌که تولید 20‌هزار مگاوات برق اتمی از تکالیفی است که مجلس شورای اسلامی برای دولت قرار داده است، گفت:  این دو نیروگاه به منظور تأمین صرفه‌جویی در سرمایه‌گذاری در استان بوشهر احداث خواهد شد.
وی افزود: در مجموع در استان بوشهر 5 نیروگاه اتمی احداث خواهد شد اما این نیروگاه‌ها پس از پایان مراحل ساخت 2 نیروگاه مورد توافق امروز خواهد بود.
وی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر با اشاره به همزمانی امضای این قرارداد ساخت نیروگاه هسته‌ای با گفت‌وگوهایی که در مورد توافق هسته‌ای در مسقط در جریان است این امر را کاملاً تصادفی دانست و افزود:  همچنین امروز درباره سازوکارهایی برای مبادله سوخت هسته‌ای با طرف روسی تبادل نظر خواهیم کرد که جزییات آن را منتشر خواهیم کرد. قرار است صالحی با کرینکو مدیرعامل شرکت دولتی روس اتم روسیه دیدار کند و به امضای قرارداد بپردازد.  

شریعتمداری تشریح کرد
دستاوردهای سفر نوری‌المالکی از سفر به تهران
معاون اجرایی رئیس‌جمهوری مهم‌ترین دستاوردهای سفر نوری‌المالکی به تهران را تشریح کرد. به گزارش ایسنا، محمد شریعتمداری در حاشیه بدرقه نوری المالکی به کشورش عراق درباره مهم‌ترین دستاوردهای سفر معاون رئیس‌جمهوری عراق اظهار کرد: در این سفر علاوه بر ملاقات‌های خوبی که آقای مالکی با مقامات دولتی داشتند ملاقات ارزشمندی با مقام معظم رهبری انجام دادند و به‌طورکلی موردتوجه قراردادن مواضع جمهوری اسلامی ایران در همکاری‌های آتی بین دو کشور با توجه به سفر حیدرالعبادی پیگیری شد و همه اینها نشانه‌های اهتمام دو کشور به توسعه همه‌جانبه به ایران و عراق است. وی افزود: همزمان با ورود آقای
 نوری المالکی اجلاس مشترکی بین جمهوری اسلامی ایران و عراق با حضور فعالان عرصه تجارت برگزار شد و همچنین سمیناری در جهت بررسی مشکلات اقتصادی و توسعه اقتصادی ایران و عراق مدنظر قرار گرفت و توسعه اقتصادی میان دو کشور تا سطح 30‌میلیارد دلار مدنظر قرار گرفت و مجموعا دو کشور به همکاری و گسترش روابط میان خود اهتمام دارند.  

گزارش کری به نتانیاهودرباره مذاکرات مسقط
روزنامه‌ هاآرتص گزارش داد: وزیر امورخارجه آمریکا، بنیامین نتانیاهو را در جریان مذاکرات سه‌جانبه مسقط قرار داده است.
  به نوشته روزنامه‌ هاآرتص، جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا روز دوشنبه پس از پایان مذاکرات سه‌جانبه میان کری، محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش و کاترین اشتون نماینده گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌ای، در یک تماس تلفنی بنیامین نتانیاهو را در جریان این رایزنی‌ها قرار داده است.
 به نوشته این روزنامه صهیونیستی،
 جان کری در مسیر خود به پکن پایتخت چین درباره پیشرفت‌های حاصل‌شده و نتیجه مذاکرات مسقط با نتانیاهو گفت‌وگو کرده است.  

وزیر دفاع لبنان خبر داد:  احتمال تعویق در بررسی هبه نظامی ایران در کابینه این کشور
وزیر دفاع لبنان با تأکید بر نیاز کشورش به هبه نظامی ایران، گفت که بیم آن دارد این هدیه از سوی برخی وزیران کابینه رد شود.  
به گزارش ایسنا، سمیر مقبل در گفت‌وگوی تلویزیونی بیان کرد که به دلیل وجود مسائل مختلفی که باید این هفته (در هیأت دولت) مورد بررسی قرار گیرد احتمال دارد بحث (بررسی پذیرش) هبه نظامی ایران به ارتش کشورش به هفته آینده موکول شود.  
بنا بر گزارش النشره، وی اعلام کرد که در صورت موافقت دولت لبنان با بحث هبه نظامی ایران، این مسأله با شورای امنیت سازمان ملل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.  
مقبل در ادامه گفت: انتظار تصمیم مثبت از سوی دولت لبنان را ندارد چرا که در صورت مخالفت یک وزیر، مسأله متوقف می‌شود.
 وزیر دفاع لبنان همچنین با ابراز نگرانی از وجود وزیران مخالف با دریافت این هبه تأکید کرد که ارتش لبنان به این هدیه نیاز دارد. 


تعداد بازدید :  194