شماره ۴۲۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۱ آبان
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری در دیدار با نوری المالکی:
دشمنان منتظر ایجاد مشکلات فراوان در عراق بودند

رئیس‌جمهوری با ابراز اطمینان از این‌که مردم و ارتش عراق به خوبی قادر به دفاع از کشورشان در برابر تروریست‌ها هستند و نیازی به حضور نظامی هیچ کشور دیگری ندارند، گفت: ایران در مبارزه با تروریسم، در کنار ملت عراق است و کمک‌های خود را به هیچ شرطی مشروط نکرده است. به گزارش ایرنا حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در دیدار نوری المالکی معاون اول رئیس‌جمهوری عراق، این کشور را دوست و همسایه ایران دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران برای این‌که مردم بزرگ عراق را برادران و همسایه‌های عزیز خود می‌داند با آنها دارای یک پیشینه فرهنگی کهن مشترک است، کمک و همراهی با آنان را در مسیر رسالت خود می‌داند.
رئیس‌جمهوری ادامه داد: حفظ وحدت و تمامیت ارضی عراق برای جمهوری اسلامی ایران مهم است، چرا که این عراق واحد است که می‌تواند به تأمین ثبات در منطقه کمک کند، خوشحالم که ملت بزرگ عراق در ماه‌های گذشته توانسته توفیقات چشم‌گیری در مقابله با تروریسم داشته باشد.
رئیس شورایعالی امنیت ملی با اشاره به این‌که دشمنان همواره مشکلات بزرگی را در مسیر پیشرفت کشورهای منطقه ایجاد کرده‌اند، تصریح کرد: امروز از یک‌سو افراط‌گرایی، خشونت و تروریسم و از سوی دیگر توطئه کاهش قیمت نفت ازجمله مشکلاتی است که برای ملت‌های منطقه ایجاد شده و امیدوارم بتوانیم با کمک و همراهی یکدیگر از این مشکلات عبور کنیم.
روحانی با اشاره به این‌که امروز دموکراسی به معنای واقعی در عراق استقرار یافته و این بسیار مهم است، افزود: سعه صدر و تدبیر شما برای انتقال قدرت در عراق، بسیار جای تحسین دارد چرا که دشمنان منتظر بودند تا این فرآیند انتقال قدرت، مشکلات فراوانی را در عراق به‌وجود آورد، اما تدبیر و حکمت شما و دولت‌تان عراق را با سربلندی از این مرحله عبور داد.  رئیس‌جمهوری، وحدت شیعه و سنی و کرد و عرب را خوشحال‌کننده و برای آینده عراق ضروری برشمرد و اظهار داشت: از همان روز‌های اولی که مردم عراق گرفتار مصیبت تروریسم شدند، برادران ایرانی را در مبارزه با تروریسم، در کنار خود یافتند و این همراهی امروز هم ادامه دارد و در آینده نیز تداوم خواهد داشت و بسیار خوشحالیم که با همه این مشکلات، دولت عراق با مشارکت و حضور همه اقوام و مذاهب تشکیل شده است.
روحانی با برشمردن ظرفیت‌های فراوان تهران و بغداد برای توسعه همکاری‌ها گفت: امیدوارم با تداوم تلاش‌های سازنده برای گسترش روابط دو کشور، همکاری‌ها و روابط ایران و عراق، بیش از پیش نزدیک و گسترش یابد. رئیس‌جمهوری اظهار امیدواری کرد همگان به‌زودی شاهد
 پاک شدن همه بخش‌ها و مرزهای عراق از جرثومه‌های فسادی باشند که عوامل قدرت‌های بزرگ بوده و هدفی جز تخریب، ایجاد اختلاف و خون‌ریزی ندارند.

 


تعداد بازدید :  186