شماره ۴۲۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۱ آبان
صفحه را ببند
علیرضا محجوب:
با سگ گردانی مخالفم چون تظاهر سرمایه‌داری است

شهروند| هفته گذشته شماری از نمایندگان مجلس طرحی با نام «الحاق یک ماده به قانون مجازات اسلامی» تنظیم و به کمیسیون حقوقی و قضایی ارایه کرده‌اند که در بخشی از آن آمده است:  «هر کس به گرداندن یا بازی‌کردن با حیواناتی از قبیل سگ و میمون که گرداندن آنها در انظار، اماکن عمومی یا معابر به فرهنگ اسلامی یا سلامت و آرامش اطرافیان به‌ویژه زنان و کودکان آسیب می‌زند اقدام کند یا آنها را مورد معامله قرار دهد یا در خانه خود نگهداری کند و به اخطار ماموران انتظامی ترتیب‌اثر ندهد به جزای نقدی از 10تا یکصدمیلیون‌ریال یا به شلاق تا ۷۴ضربه و ضبط حیوان مذکور محکوم می‌شود.»  علیرضا محجوب نماینده مردم تهران و از امضاکنندگان این طرح در گفت وگو با «شهروند» ضمن دفاع از طرح به بیان نکات بیشتری درباره جزییات آن پرداخته است.
انگیزه ارایه این طرح به کمیسیون حقوقی قضایی چه بوده است؟
من یک روز در شمال کشور سوار  ماشینی شدم که فردی در آن با تلفن، سگ معامله می‌کرد و من فهمیدم سگ بورس هم دارد. این شخص به من گفت سگ به درد بخور قیمتی کمتر از 5 یا 6‌میلیون تومان ندارد. ببینید این پول یک وسیله نقلیه است، الان در شمال شهر تهران این طور باب شده که برخی از افراد در منازل خود سگ نگهداری می‌کنند. فقط هزینه تغذیه این حیوان به اندازه حقوق یک ماه یک کارگر است چرا باید در جامعه ما چنین مسائلی ترویج شود؟ در شهرستان خوی ‌سال گذشته دارندگان سگ اجتماع کردند و بیش از 8‌هزار نفر اجتماع کردند، این اخبار به دست ما می‌رسد ما می‌گوییم اینها جزو نمایش‌های سرمایه‌داری است و نباید در جامعه ما ترویج شود. ضمن این‌که به‌هرحال از نظر شرعی هم سگ از نجاسات محسوب می‌شود.
اتومبیل‌های لوکس چند صد‌میلیون تومانی هم نشانه سرمایه‌داری است. برای جلوگیری از نگهداری آنها هم طرحی در دست بررسی قرار دارد؟
درباره آنها هم ما معتقدیم باید مالیات‌های سنگین بدهند اینها مصرف امیال است. بعد هم این طرحی است که ما به کمیسیون داده‌ایم فکر می‌کنیم. من به این جهت طرح را امضا کردم چون معتقدم نباید این مسائل در جامعه ما ترویج پیدا کند. من می‌گویم سگ می‌تواند مونس و همراه چوپان باشد ولی نمی‌تواند همراه بچه در یک آپارتمان باشد. بحث ما سگ تجملاتی است، سگ برای گله است نه آپارتمان.
در قسمتی از این طرح به «نگهداری سگ و میمون در خانه» اشاره شده است، آیا می‌توان استنباط کرد این طرح موجب تفتیش خانه افراد را فراهم می‌کند؟  
  خانه 60 متری که جای نگه داشتن سگ نیست به همین دلیل افراد از همسایه‌ای که سگ دارد شاکی می‌شوند که در صورت شکایت همسایه‌ها براساس آنچه در طرح پیش‌بینی شده به موضوع رسیدگی خواهد شد.

دیدگاه‌های دیگران

ر
رضایی |
مخالف 0 - 0 موافق
۱-ما هم سرمایه‌داری هستیم ۲-چرا ریشه اختلاف طبقاتی را نمی یابیدکه چرااین چنین شده-رانت از کجا آمده؟ ۳-بهتر است جناب محجوب برود دنبال مطالبات کارکران ....

تعداد بازدید :  82